Mijn vlieg ervaring van vandaag

Mij ook. Hij vertrok volgens mij ietsje nose up maar niet abnormaal, en zeker niet zo dat hij gelijk recht omhoog zou moeten gaan.
Ik vond het echt rot voor je Dirk.
Blij dat je daarna nog een paar mooie vluchten hebt kunnen maken met je Möwe....
 
(Sorry Dirk dat ik botweg over het bericht van jouw rampvlucht heen kom...)

De Visionaire deed het prima als altijd, de Epsilon heeft een half uurtje gethermiekt... in de Pulsar bleek één van de flapservo's niet te werken en dat was niet ter plaatse op te lossen; jammer want er was lekker weinig wind, wat dit toestel nodig heeft...
Tenslotte de Taborca weer eens in elkaar gestoken, en Marcelair gevraagd of hij 'm nog eens wilde lanceren met behulp van het elastiek. De laatste keer dat ik dat probeerde gaf ik iets te vroeg gas en kapte de prop het elastiek... :-) Deze keer ging het perfekt, alleen na een half circuit deed de motor opeens niks meer, dwz ik kon de motor horen maar de prop kwam niet mee... zo lang ik dit toestel heb is er iedere keer iets onwaarschijnlijk lulligs mee, nog nooit een volledig toffe vlucht mee gemaakt... maar in elk geval was het al een heel ding dat lanceren met het elastiek goed werkte. In elk geval een nette landing kunnen maken, nou maar eens gaan kijken wat er met die motor of prop aan de hand is...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor kopschot losgebroken, kopschot neemt stand schuin omhoog aan, en motor heeft het model omhoog getrokken? Moeilijk te controleren nu alles daar kapot is. Mogelijk invreten van de spinner te zien op de bovenzijde van de rompneus?
 
Dan blijft over:

Storing in de ontvangst. Antenne zit nog in de ontvanger? Reikwijdtetest ter controle nog mogelijk?
Te weinig spanning ontvangeraccu / accu in slechte staat. Kun je daar een post crash belastingtest op loslaten?
 
Het was wel heel mooi weer op de hei gister.
Met mijn Libelle gevlogen, dit was de laatste van de middag.

150405_Libelle_zpsor0oooch.jpg


Vanaf het sleepje direct een hele dikke bel ingedraaid.

150405_Libelle3_zpsem2nfkyc.jpg


Even ingezoomd op de demonstratie van de remkleppen; met vol getrokken kleppen ben heb ik hier 100 meter hoogte afgebouwd in 10 seconden. Je kunt zien hoe steil ik aangedoken heb. En het fraaie: de snelheid loopt daarbij niet verder op dan 62km/u. Echt een bizar gezicht.

150405_Libelle2_zpsddqg5fes.jpg
 
Dan blijft over:

Storing in de ontvangst. Antenne zit nog in de ontvanger? Reikwijdtetest ter controle nog mogelijk?
Te weinig spanning ontvangeraccu / accu in slechte staat. Kun je daar een post crash belastingtest op loslaten?

Accu was nog geen jaar oud, vorig jaar zomer vervangen. Incl. ALLE bedrading en stekkers.
Waar ik aan zit te denken is te weinig down compensatie op hoogte vanwege de flaps. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik weet zeker dat er 'wat' compensatie aanwezig was, dat heb ik gezien zaterdag. Weinig, maar het was altijd al weinig. Je moest er goed voor gaan zitten om het te zien. Maar ook de hoogteroeruitslagen waren altijd (belachelijk) klein ±7 gr was het wel voor vol up/down. Ja, het ZW-punt lag heel erg dicht bij het N-punt.

Ik denk dat ik hem voorlopig aan de kant leg, en tzt. een nieuwe bouw. Ik heb een mal van de romp. Een paar nieuwe vleugels, betere profielen, dunner, de hele kist een kilootje of twee lichter, iets meer V-stelling ...
Komt goed.

Maar nu niet nog een project tussendoor.
 
Accu was nog geen jaar oud, vorig jaar zomer vervangen. Incl. ALLE bedrading en stekkers.

Waar ik aan zit te denken is te weinig down compensatie op hoogte vanwege de flaps. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik weet zeker dat er 'wat' compensatie aanwezig was, dat heb ik gezien zaterdag. Weinig, maar het was altijd al weinig. Je moest er goed voor gaan zitten om het te zien. Maar ook de hoogteroeruitslagen waren altijd (belachelijk) klein ±7 gr was het wel voor vol up/down. Ja, het ZW-punt lag heel erg dicht bij het N-punt.



Ik denk dat ik hem voorlopig aan de kant leg, en tzt. een nieuwe bouw. Ik heb een mal van de romp. Een paar nieuwe vleugels, betere profielen, dunner, de hele kist een kilootje of twee lichter, iets meer V-stelling ...

Komt goed.



Maar nu niet nog een project tussendoor.


Dirk ik heb er nog eens over nagedacht.
Mijn vermoeden is dat de neutraalstand van je hoogteroer niet in orde was. Met die kleine uitslagen is het dan lastig corrigeren.
Succes met de reparatie.
Groeten, Maarten
 
Ik was er niet bij en weet dus absoluut niet waar ik het over heb.....:oops:

Maar.... op basis van mijn ervaring met de 3 meter alpina, KAN het zijn dat bij het in elkaar schuiven van het hoogteroer de pen niet door de arm van het pendel mechanisme heeft gezeten maar er boven ?

Bob
 
Heb dat ook eens gehad. Hoogteroer ging toen ook twee kanten op bij preflight. Up, stuurpin drukt tegen hoogteroer, down, hoogteroer valt door gewicht naar beneden. Alles lijkt goed.

Ga je vliegen, up geven, pin drukt tegen hoogteroer, geen probleem, down, door vliegende kist gaat roer nu niet naar beneden, gevolg is dat alleen up mogelijk is.

Heb toen de kist met looping net aan de grond gekregen, was wel spectaculair, maar geen aanrader[emoji12]

Als de alpina een dergelijke aansturing heeft is het een heel plausibele verklaring. Na de crash de aansturing nog bekeken?
 
Dirk ik heb er nog eens over nagedacht.
Mijn vermoeden is dat de neutraalstand van je hoogteroer niet in orde was. Met die kleine uitslagen is het dan lastig corrigeren.
Succes met de reparatie.
Groeten, Maarten

Stond wel goed. Nulstand stond/staat met een permanentstiftstip (Krak tong kapot) op het kielvlak gemarkeerd, en stabilo stond daar in de nul stand.
 
Ik was er niet bij en weet dus absoluut niet waar ik het over heb.....:oops:

Maar.... op basis van mijn ervaring met de 3 meter alpina, KAN het zijn dat bij het in elkaar schuiven van het hoogteroer de pen niet door de arm van het pendel mechanisme heeft gezeten maar er boven ?

Bob

Nee, ook niet. Bewust gevoeld bij het insteken (als je hem ernaast steekt kan hij met de hand een kant op bewogen worden).
 
Heb dat ook eens gehad. Hoogteroer ging toen ook twee kanten op bij preflight. Up, stuurpin drukt tegen hoogteroer, down, hoogteroer valt door gewicht naar beneden.

...

Na de crash de aansturing nog bekeken?

Ik heb met de hand gevoeld of hij twee kanten op werd geblokkeerd.

Na de crash niet echt gekeken, maar opnieuw geconstateerd bij het demonteren dat hij netjes zat.
 
Zuur Dirk, je Alpina de grond in.

Kan het de wind zijn geweest? Wegvallen, draaien? Het was tenslotte erg thermisch.


Vanmiddag fijn met de elektro Supra kunnen vliegen. Alleen maar F5J achtig gevlogen, voor het eerst (op die ene keer járen geleden na). Erg leuk om jezelf de druk van een vast patroon op te leggen.

De tien minuten vol vliegen vanaf 150-200mtr was niet zo moeilijk vanmiddag. Lastiger is het landen op precies 10 minuten op precies de goede plek. Mijn patroon van vanmiddag was dat vrijwel elke landing iets te laat was. En natuurlijk een hoop andere stomme dingen, maar te laat landen was wel 'standaard'. Wat ook niet hielp met doellandingen was de nauwelijks voelbare draaiende (zomaar 180°) wind.

Ook de afstellingen van de Supra krijg ik steeds beter. (Waarom heb ik hem niet eerder naar elektro omgebouwd.... :hammer: )
 
Laatst bewerkt:
Back
Top