Mijn vlieg ervaring van vandaag

Heerlijk vliegen vanaf een rijdende auto:

Wow!
Dit is de eerste keer dat ik zo'n ornithopter zie die vliegt zoals aan vogel dat ook doet.
Met een normale snelheid, een normale slagfrequentie, een normale invalshoek.
Kortom: het begint op een beest te lijken!
:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtige dag vandaag!

150214_Ede_zps11ea5ee6.jpg

Ik had gister even snel een sleepkoppeling in mijn Kult gebouwd, ben door Serge een paar keer mooi bij een belletje afgezet.

150213_Kult_zps3af4e87f.jpg

150214_Kult_zpsb52ff198.jpg

Mijn Rödell Fox is ook weer ingevlogen na de winterbeurt. Blijft een fantastisch hooligan-apparaat.

150214_Fox_zps3f378ac1.jpg

Serge bedankt!

Het was weer genieten met een grote G. Ik weet niet hoeveel sleepjes we gedaan hebben , wel dat ik er 2 liter benzine doorheen gedraaid heb .

Jasper heeft vandaag zijn eerste ervaringen opgedaan met een echt motorvliegtuig. Ging helemaal niet onaardig! Nieuw is dat je nu in de nadering meer met het gas moet spelen om de daalhoek te regelen. Voor een eerste keer ging dat best goed.

Apprentice-03.JPG

Apprentice-16.jpg

Sjonge! Ik denk eens even te gaan kijken hoe de mensen de eerste mooi-weer-vliegdag hebben ervaren. Maar zo te zien heeft iedereen bij de open haard gebivakkeerd.

Nou, ik niet hoor. Heerlijk gevlogen! tig keer omhoog gesleept. 2x een echte bel te pakken gehad. 3 of 4 keer een minder duidelijke bel, maar je bleef wel boven ...

HET WAS EEN FANTASTISCHE DAG!!

Ik ben zo'n sukkel die er niet van geprofiteerd heeft en wacht de hele dag al op sterke verhalen en mooie foto's.........

Ik heb vandaag, net als gisteren, met mijn Crossbow 80 van Hollein gevlogen. Verbazingwekkend dat zo'n lichtgewicht (135 gram) toch nog tegen de harde wind in komt. Met een startlijntje van een dun elastiek en 60 meter vliegerdraad werden flinke hoogtes bereikt dankzij de wind. Op beide dagen wel wat belletjes uitgedraaid, maar na 2 of 3 rondjes gauw weer tegen de wind in terug!
Max

Vandaag op de Ginkelse hei een behoorlijk tweeslachtige dag gehad.

1. Alpina weer eens uitgelaten. Ik had er sinds september niet meer mee gevlogen. Gisteren alles nagekeken. Alles werkte, en de goede richting op. Vandaag op het veld nog een goede pre-flight check. Ook nu weer alles OK.
Arjan hielp bij de start. Direct na de start wil hij vlot met de neus omhoog. Down drukken hielp niets. Op 10-15 m hoogte hing hij vertikaal, en daarvoor heeft hij toch echt niet genoeg vermogen. Wat doen? Motor aanhouden zorgt voor een langzamere val, maar hij gleed wel richting publiek. Nee dus. Dan maar motor uit en bidden. Ik heb niet overtuigd genoeg gebeden ... Recht met de neus de grond in, Spinner aan gort, motorspant uitgebroken. eerste 15 cm van de romp aan gort, romp beschadigd bij de vleuglverbinder en arreteerpennen, vleugelverbinder (12 mm massief rondstaal) krom. De rest weet ik nog niet.
Ik ga nog een goed nadenken wat ik met deze kist ga doen.

Oorzaak: ik weet het niet. ZW-punt? Ik heb niets veranderd aan de kist, en de accu kan in z'n bakkie hooguit 2 cm naar achteren. Dat zou weliswaar beroerd vliegen, maar dat is te vliegen. De rest ... Ik weet het niet.

2. Dan de Möwe / Raçek III maar.

Vlucht-1 was fantastisch:
M%C3%B6we-2%202015%201e%20Paasdag%20Ginkel.PNG

Vlucht-2 was kort.

Vlucht-3 en -4 waren zo mogelijk nog beter dan vlucht-1:
M%C3%B6we-1%202015%201e%20Paasdag%20Ginkel.PNG

Balen, Dirk!

Als het zwaartepunt het niet kan zijn geweest:
Trim verkeerd staan? (analoge trim ergens achter blijven haken?)
Het juiste model in de zender gekozen?
Servotandje gebroken in je hoogteroerservo?
Stekkertje van de ontvanger los gekomen?
servodraadbreuk?
Servo duw/trekstang ergens achter blijven haken?

Ik dacht ook meteen aan een niet werkend hoogteroer. Maar dat kan natuurlijk vele oorzaken hebben, waar Vincent er al een paar van opnoemt.

Balen, Dirk!

Als het zwaartepunt het niet kan zijn geweest:
Trim verkeerd staan? (analoge trim ergens achter blijven haken?)
Het juiste model in de zender gekozen?
Servotandje gebroken in je hoogteroerservo?
Stekkertje van de ontvanger los gekomen?
servodraadbreuk?
Servo duw/trekstang ergens achter blijven haken?

Nee niets van dat alles.

Het correcte model stond actief in zender (achteraf gecontroleerd).
Trim stond goed, maar dan nog. Daar zou ik knal overheen moeten kunnen sturen. Ik heb enkele seconden full down gedrukt. NUL effect.
Het hoogteroer bewoog normaal en de normale hoeveelheid uitslag (op het oog dan).

Geen rare dingen geconstateerd met hoogte of andere servo's. Daar waren geen defecte tandjes.

Al die andere suggesties. Niets van gemerkt gisteren thuis, bij het droog vliegen. En hij heeft tussen gisteren en vandaag op het veld ook geen tik tegen een roer gehad.

Het is me een totaal raadsel.

Back