Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

1. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    @ Dirk,

Kan je (als je het al niet gedaan hebt) je weartronic niet uitlezen om te zien of er tijdens
    je start nog iets geks te zien is met je electronica? Maar misschien kan dat ook niet maar dacht er ineens aan.

2. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ja maar,

Om die 15m/s te kunnen blijven vliegen met je down geven, waarmee je het instelhoekverschil veranderd, en het stabilo negatieve lift levert.

Dit is ook zichtbaar aan de CM=0,040 in de onderste grafiek. Dit is geen stabiele vliegsituatie.

Denk ik.

3. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dit gaat allemaal behoorlijk offtopic, misschien even een apart draadje voor maken? Is misschiel wel zo handig :)

(Wellicht kan een moderator een deel verplaatsen?)

PS. Wel bijzonder kak natuurlijk Dirk, succes met de herbouw.

4. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Dat is een idee. Ga ik naar kijken. Maar ik weet niet wanneer ik er aan toe kom. Ik heb het momenteel effe barstens druk (met leuke dingen dat wel).

5. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Je hebt gelijk. Die tweede situatie is geen stabiele situatie, de eerste wel (Cm=0,003, is op een haar na neutraal)

Het toont aan (in mijn ogen):
    - dat stabiel vliegen (Cm= (±) 0) optreedt bij (in dit geval) een positief liftgevend stabilo
    - dat er nogal wat nodig is om in de buurt van een nul lift gevend stabilo te komen.

En nu: discussie op slot, evt. verder discussiëren in het aerodynamica sub-forum.

6. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja... hoe kan ik dat rijmen met mijn ervaring van het los liggende pendelroer van mijn Dogan... dat lijkt toch te wijzen op negatieve lift. Of met mijn waarneming dat een losse vleugel vóórover roteert - dat wijst er toch op dat er een stabilo nodig is om een neerwaartse kracht te genereren, en niet alleen een geringe opwaartse of neutrale kracht.

Moderator - zou het mogelijk zijn om dit draadje vanaf post 2993 af te splitsen naar een apart draadje onder Zweefvliegen?

7. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Was toch wel weer heerlijk thermisch vandaag

8. Gert Mulder

Gert Mulder

Lid geworden:
    27 feb 2009
    Hier in Oostenrijk ook erg thermisch.

Vandaag even met miin Notos lopen gooien. Bij de derde worp, zat de kist zo hoog het was nog maar een speldenknopje.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    De thermiek viel bij ons wat tegen, maar wel een belletje op 25 meter kunnen oppikken met de Kappa en weg naar 200 meter... Mijn dag weer goed :p

Nog een paar kleine belletjes met de DLG tijdens het laden om het af te maken.. Laat het weer maar zo blijven tot november :D

10. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    hier was begin van de middag goede thermiek, een 10 jaar oude libelle vleugel met ingekorte cumulus 2000 romp ingevlogen, 3 kwartier gevlogen, 370 meter hoog samen met een blaster 2 en een ooievaar in een bel. de ooievaar ging verder stijgen maar wij vonden het even welletjes. geland omdat op een gegeven moment de motor niet wilde draaien, een propellerblad bleef achter plakband van het kartonnen cockpitkapje steken bleek na landen. ik heb de kist uitgerust met een hacker a10 7l 4,4:1 , 12,5x8 prop, 3s 850mAh accu. klimt goed, licht, thermiekt nog als de beste.

11. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Vanmiddag was het op de Ginkelse hei echt absurd thermisch.
    Ik heb met mijn Kult gevlogen, gesleept door Serge.

die heeft deze vlucht voor een groot deel gedaan.

Nadat ik de knuppels weer over had genomen heb ik hoogte afgebouwd en een zoemertje over het veld gedaan. Ik kwam ergens rond de 35 meter uit en....daar gingen we weer :) Dat is dit stukje uit de log

Volgende vlucht; zelfde verhaal!

Héél erg vet was het.

12. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Had een weekje ook leuk geweest, gaaf man!

13. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Het was Genieten met een grote G .

14. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    In een poging wat vrije dagen op te maken had ik vandaag gevraagd en gisteren te horen gekregen dat ik hem nog kreeg ook!

Aangezien het erg mooi Maasvlakte-weer is heb ik vanmorgen een greep uit het helling-assortiment gedaan en stond om 10uur op het duin!

Een goede windkracht 4/5 en stralend zonnetje maakten het heel erg lekker vliegen en ik had een paar goede ragbakkies bij me maar die hadden er geen van allen zin in.
    de Sig Ninja deed het lekker maar de ballast zat er nog in voor harde wind en bij de landing om die er uit te haken was ik iets te nonchalant, hij kwam met een rolroer tegen een paaltje en daar kon de elcheapo service niet tegen.

De Schweissgut Minimax zat aan de grens van zijn kunnen maar kon alles wat ik er van verlangde......behalve blijven liggen na de landing. De wind sloeg er onder en bij de radslagen die volgde ging er wederom een service aan gort.

De Alka 13 nu zonder motor ging ook erg lekker maar nu stopte 1 rolroerservo precies op het verkeerde moment. Ik kreeg hem nog recht maar asfalt en houten vleugltips zijn geen vrienden.
    ik was er pas een uur en had 3 van de 5 al out of order.....dikke shit zeg!

Voor de Callistic waaide het te hard maar ik ga tegenwoordig de deur niet uit zonder de Orca en die heb ik 2 vluchten van meer dan een uur in de lucht gehouden.
    languit in het door iemand van de f5j vergeten stoeltje van snel en laag tot hoog en traag heerlijk genoten!

Maar de wind was erg dun en er kwamen wat vliegende walvissen voor het duin hangen (waarom communiceren die jongens niet??....trekken zonder overleg de parachute voor je neus omhoog en verwachten dan dat je maar ff benen maakt ofzo?)

Het werd mij te druk om er 4 tegelijk in de gaten te houden en ben om half 2 weer gaan rijden. Door en door koud maar voldaan weer naar huis!

En snel goede servo's op snorren want er moeten er over een tijdje 2 mee naar een berg!

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
  16. mvdkuijl

mvdkuijl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Goede morgen Arjan.

Ik was gisteren bij ons op de club MVJV Doornspijk.

van af 12:00 op het veld aan het vladderen met mijn last down contest(3,40Mtr) was redelijk te vladeren kleine belletjes.
    Wat resulteerde tot vliegtijden van ongeveer 60min per 3s4000.Tot dat ik de laatste vlucht ging maken om 16:45 nog 1 vliegie voor dat we naar huis gaan.
    ik heb 4 minuten loop tijd van de motor. op de laatste 30 sec tot 200mtr hoogte en voor de laatste keer de motor uit. en lekker naar benden zweven.
    Niet dus ik kwam in een bel terecht waar een echte zwever jaloers op zou zijn binnen een vloek en een scheet op naar de 400Mtr. de max is 300Mtr maar deze bel was reusachtig en zo sterk dat ik er niet meer uit kwam. wat een monster was dit. alle standen geprobeerd maar nee stijgen stijgen en nog eens stijgen. gelukkig waren er nog club leden met veel meer vlieguren op de klok als ik.
    Jongens ik krijg hem niet meer naar benden was de kreet over het veld heen. het antwoord was je neemt toch niet de boel in de maling.
    Nee nee ik maak geen grapje ik krijg hem niet meer naar beneden, en door naar de 475Mtr daar kwam Tess met 10000+ vlieguren mij te hulp.
    Ondertussen gaf de T1000 525Mtr aan met trillende handen gaf ik de DX9 door aan Tess.
    In eerste instantie was het nog niet terug naar de aarde te sturen. en het zicht was door de sluimerende blauwe lucht niet helemaal scherp.
    Maar uit eindelijk is de daling ingezet naar een hoogte van 585Mtr.Gelukkig alles weer heel op aarde en een ervaring rijkerDeze hobby is nog erger als heroïne of cocaïne. wat een verslaving.
    Allemaal een super verslavend vlieg jaar toegewenst
    Groeten

17. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Mooi verhaal, doet mij weer denken aan de vrille (Frans) of trudeln (Duits):

Edit: even media wijziging aangebracht nav forum wijziging.

Laatst bewerkt: 22 apr 2015
  18. llieuwe

llieuwe

Lid geworden:
    22 sep 2014
    hou wel je rudder in de gaten die breekt af...in de bevestiging...dat kunstof gootje

19. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    Ik vlieg aan de kust en zeker in het voorjaar is koude wind van zee een thermiek killer. Dus echt mooie dagen komen minder vaak voor dan in het midden van het land.

Vandaag hadden we een zwakke noordoostelijke wind en gelijk was het feest. In de namiddag was er veel thermiek en heb ik een paar keer mijn kleppen moeten trekken of ben ik af en toe wat onzorgvuldiger gaan vliegen om hoogte kwijt te raken.

Een mooie en lange vlucht met twee uitersten: eerst hoog vechten met sterke thermiek en vervolgens, toen ik na 30 minuten op 60 meter hoogte vloog en dacht dat het afgelopen was, toch nog 6 minuten doorvliegen door de lage thermiek rustig uit te melken. Daarnaast is 36 minuten en 10 seconden voor mij een (kust) record.

Met groet,

Roger

Laatst bewerkt: 25 mei 2015
  20. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    vandaag was weer een goede dag, met een kameraad gevlogen, bijna 80 minuten, "erg hoog" :p , ik heb geen vario maar het steeg erg snel soms. soms duidelijke bellen, zowel laag als hoog, soms rommelige bellen of pufjes. enkele bellen van laag tot "te" hoog uitgevlogen. een fijne leerzame dag.

Deel Deze Pagina