Mijn vlieg ervaring van vandaag

Zuur Dirk, je Alpina de grond in.

Kan het de wind zijn geweest? Wegvallen, draaien? Het was tenslotte erg thermisch.

Had je wel je volle motorvermogen tot je beschikking tijdens de start? (weinig snelheid = weinig druk op de roeren.) Ik schrijf maar effe wat stoms. Er is tenslotte IETS wat tot de crash leidde.....

Kan het de wind zijn geweest? Wegvallen, draaien? Het was tenslotte erg thermisch.
Het was rustig, en op dat moment niet thermisch waar wij stonden. Geen wijzigingen in windrichting en/of kracht.

Had je wel je volle motorvermogen tot je beschikking tijdens de start? (weinig snelheid = weinig druk op de roeren.) Ik schrijf maar effe wat stoms. Er is tenslotte IETS wat tot de crash leidde.....
Yep volle vermogen. Vooraf ook eerst nog getest, net als de dag ervoor thuis.
:confused:

Heb dat ook eens gehad. Hoogteroer ging toen ook twee kanten op bij preflight. Up, stuurpin drukt tegen hoogteroer, down, hoogteroer valt door gewicht naar beneden. Alles lijkt goed.

Ga je vliegen, up geven, pin drukt tegen hoogteroer, geen probleem, down, door vliegende kist gaat roer nu niet naar beneden, gevolg is dat alleen up mogelijk is.

Daar is in de 1:1 zweefvliegerij ooit nog eens een dode door gevallen . . .

jan.

en de accu kan in z'n bakkie hooguit 2 cm naar achteren. Dat zou weliswaar beroerd vliegen, maar dat is te vliegen.

Is het bakkie losgeschoten?

Maar ook de hoogteroeruitslagen waren altijd (belachelijk) klein ±7 gr was het wel voor vol up/down. Ja, het ZW-punt lag heel erg dicht bij het N-punt.

Ik neem aan dat hier mm's bedoeld worden?

Dat is inderdaad niet veel . . . :nooo:

Heb nu het hele draadje gelezen (wat betrekking heeft op deze crash): geen idee.

Wie weet kom je er nog eens achter . . .

Sterkte.

jan.

Is het bakkie losgeschoten?
Ja, agv. de crash ...

Ik neem aan dat hier mm's bedoeld worden?

Dat is inderdaad niet veel . . . :nooo:
Nee, ik bedoelde graden, maar het zal elkaar niet veel ontlopen. De totale beweging van de de stabilo-neus (van full up naar full down) betreft ongeveer de dikte van mijn pink.
Dat was genoeg om langdurig mee op z'n kop te kunnen vliegen, en op minimum speed net de overtrek te bereiken.

Jammer Dirk, vooral als je de oorzaak niet kan achterhalen.

Gisteren heb ik weer gevlogen op de Puy de Manse, vlak bij Gap en zo'n 25 km van het voor vele Nederlanders bekende Lac de Serre Ponçon.
full

Omdat de franse vlieger al snel weer weg was vanwege de kou heb ik geen vliegende foto's. Heerlijk gevlogen met de Pace en mijn 1 meter pitcheron model. Ook dat ding vloog weer super, Berrie kent hem, maar omdat het landen er erg lastig is op de Puy moet ik met een paar druppels cyano aan de gang. Zonder enige vorm van kleppen wil het niet met een redelijke snelheid naar beneden.
Voor de Pace met alle kleppen is het beter te doen maar het lukt meestal niet in één keer aanvliegen.
De foto hierboven is trouwens van de benedenwindse zijde.
In dit draadje staat een link naar de vliegplek:
hellingzweven-de-alpen
Neem in April-Juni goede kleding mee en ga niet in de ochtend maar vanaf 12:00 à 13:00 uur ivm de temperatuur én de vliegcondities. Optimale wind: West tot NNW.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen weekend deel van de dlg's voor het nieuwe seizoen uitgeprobeert. De achterste kreeg de maiden. Was lekker thermisch. Zoals altijd eerst maar even hardstart maken, zwaartepunt en trim lijkt redelijk goed, klein belletje eronder, besluit om de termiekstand maar even te proberen. Draait direct netjes mee tot een hoogte van zon 150 meter. En dat alles uit het eerste hardstartje. Je staat soms versteld wat zon kistje dan allemaal niet kan.

Span is 1.5 meter en weegt 267 gram vliegklaar

20150403_144436.jpg

Heb dat ook eens gehad. Hoogteroer ging toen ook twee kanten op bij preflight. Up, stuurpin drukt tegen hoogteroer, down, hoogteroer valt door gewicht naar beneden. Alles lijkt goed.

Ga je vliegen, up geven, pin drukt tegen hoogteroer, geen probleem, down, door vliegende kist gaat roer nu niet naar beneden, gevolg is dat alleen up mogelijk is.

Dit klopt niet. Tijdens vliegen ondergaat het stabilo / hoogteroer namelijk een kracht omlaag (denk aan instelhoekverschil). Ik heb dat zelf twee keer onvrijwillig uitgetest bij hückepackvluchten met mijn Valenta Dogan, waar een beroerd schroefje het pendelroer op zijn plek hield. Niks aan de hand tijdens vliegen, maar bij de (keurige) landing sprong het pendelroer op en kwam los achter het toestel te liggen:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke Bergfalke is dit Johan ? Mooie kist.
Heb zelf hier nog een tekening liggen van de Bergfalke van Klaus Nietzer met een spw van 3,2 meter.

Gr. JH

Dit klopt niet. Tijdens vliegen ondergaat het stabilo / hoogteroer namelijk een kracht omlaag (denk aan instelhoekverschil).

Dit klopt niet Bart.
Tijdens een stationaire goed getrimde langzame vlucht zal het stabilo een positieve lift leveren en tijdens een (stationaire goed getrimde) snelle vlucht een negatieve lift.

Het is uit de momenten rond een vleugel af te leiden maar ook inzichtelijk te maken:
Bij bv 2° instelhoekverschil en een langzame vlucht heeft de vleugel misschien 8° invalshoek en het stabilo heeft dan 6° (de downwash even meegerekend misschien 7°) invalshoek en levert positieve lift.
Bij een snelle vlucht is de invalshoek misschien 1° en het stabilo dan -1° en levert negatieve lift.

Verder zal bij sturen natuurlijk ook zowel positieve als negatieve lift optreden.

Rick

Tja... leg me dan maar uit hoe het kan dat een stabilo de hele vlucht blijft zitten en bij een zachte landing van zijn zadel floept.
Neem een depron werpmodelletje. Verwijder het stabilo en kijk welke kant de vleugel op roteert: voorover. Mijn conclusie: het stabilo levert negatieve lift.
Maar, dat begint weer aardig off topic te raken...

Dit klopt niet Bart.
Tijdens een stationaire goed getrimde langzame vlucht zal het stabilo een positieve lift leveren en tijdens een (stationaire goed getrimde) snelle vlucht een negatieve lift.

Het is uit de momenten rond een vleugel af te leiden maar ook inzichtelijk te maken:
Bij bv 2° instelhoekverschil en een langzame vlucht heeft de vleugel misschien 8° invalshoek en het stabilo heeft dan 6° (de downwash even meegerekend misschien 7°) invalshoek en levert positieve lift.
Bij een snelle vlucht is de invalshoek misschien 1° en het stabilo dan -1° en levert negatieve lift.

Verder zal bij sturen natuurlijk ook zowel positieve als negatieve lift optreden.

Rick

Tja... leg me dan maar uit hoe het kan dat een stabilo de hele vlucht blijft zitten en bij een zachte landing van zijn zadel floept.
Neem een depron werpmodelletje. Verwijder het stabilo en kijk welke kant de vleugel op roteert: voorover. Mijn conclusie: het stabilo levert negatieve lift.
Maar, dat begint weer aardig off topic te raken...

Als je er behoefte aan hebt kan je er een nieuw draadje van maken.
Daarin zou ik al je twijfels kunnen belichten.

Rick

Bart,

Dit is een grafiek van de lift van vlegel en stabilo tijdens normale / neutrale vlucht. De grote grafiek is de liftverdeling van de vleugel, de kleine van het stabilo :
Ik heb wat belangrijke waarden rood omcirkeld.
Stabilo-lift%20neutrale%20vlucht.PNG

Op de volgende grafiek zie je wat er nodig is om nul lift op het stabilo te krijgen:
invalshoek van het vliegtuig naar -3,2 graden
Stabilo-lift%20=%200.PNG

Back