Hoi Max, zeer goede vraag en een probleem waar ik al jaren tegen op keek.
Klopt er zijn geen kanaaltjes in de vleugels aanwezig.
Ik heb ter dikte van een platte servodraad met de Dremel een sleuf gezaagd/geslepen aan de onderkant van de vleugel van af de wortel tot aan de plaats van de servo. Aan weerskanten van de sleuf heb ik 1 cm de folie over heel de lengte weg gesneden.
De sleuf is net zo diep als de breedte van de servodraad + de dikte van de beplanking(vleugel is boven en onder beplankt).
Vervolgens de servodraad in de gleuf aangebracht samen met een drupje lijm op elke rib.
De gleuf heb ik vervolgens eerst dun met bruislijm in gesmeerd. Daarna heb ik een strook balsaplank gesneden van 1 cm breed en dikte van de gleuf en deze op zijn kant in de gleuf geplaatst.
Nadat dit is opgedroogd heb ik het teveel aan balsa dat boven het vleugeloppervlak uitsteekt weggesneden en vervolgens glad geschuurd. Omdat het een experiment is waarvan het effect nog moet blijken heb ik alleen een 4 cm brede folie strook over de "wond" aangebracht. Als alles goed blijft zitten kan komend najaar de Circe opnieuw gefolied worden. Ik heb niet te lange en brede ailerons aangebracht waarvan ik vóór de maiden dacht dat ze mogelijk te weinig effect zouden hebben. Het tegendeel was waar.
De reacties op rol waren prima en de uitslagen kunnen teruggebracht worden.
Ik verwacht op dit deel van de vleugel niet de grootste krachten.
Een mogelijk probleem kan optreden wanneer de vleugel sterk gaat buigen, hierdoor kan de servodraad mogelijk onder "spanning" komen waardoor deze beschadigd en de servo niet meer werkt.
Hopelijk weer nieuwe inspiratie voor anderen om van een 2 kanaals zwever een 3 kanaals te maken.
Vaak moet dan ook de V-stelling verminderd worden anders wil ie nog de bocht niet door.
PS prima weer voor een verhaaltje