CleanFlight Ervaringen

@BorisB ik heb jou settings overgenomen voor PIDC 5, maar die settings zijn neem ik aan voor een quad met gopro.

Als mijn quad lichter is, wat heeft dat voor invloed op de settings?
gewicht zegt niet alles. Er is ook power wat meespeelt [emoji1]
 
Gister begonnen met het 'hand' PID tunen Boris.
Grote verschillen waren wel te merken. Bijvoorbeeld tussen P = 4,0 en 5,0.
Alles achter de komma is toch wat lastiger. Daar scheelt het aan ervaring denk ik.
Vanavond nog maar eens een poging doen.
 
Vraagje ik vlieg met mijn little spyder in horizon mode. Nu vind ik dat hij langzaam weer terug komt als je de stick naar links of maar voren drukt en weer los laat. Hoe verander ik dat het beste?
 
SniperX dat is grapping, ik heb hier net een account gemaakt omdat mensen hier kennelijk kunnen horen zien en voelen of een quadcopter verkeerde PID instellingen heeft.

Dit is mijn eerste quadcopter (van een kit) en ik heb die ervaring gewoon nog helemaal niet. Ik hoor wel iets, en ik zie dat die beweegt (oscilleert) maar ik vindt het lastig om alles op elkaar af te stemmen, het lijkt erop dat als ik dingen wijzig wel degelijk de quadcopter anders beweegt maar nog niet naar wat ik wil.

Ik heb een Emax NightHawk 250 Pro, MT2204, GemFan 5x4, battery (1.3mAh) onderop bevestigd, AUW is 460 gram en ik heb een Acro Board. Ik vlieg in Acro mode

Ik heb eigenlijk dezelfde problemen die SniperX omschrijft. Als ik mijn P omhoog gooi dan begint die te oscilleren, maar hij wordt niet heel veel scherper in het terug gaan naar ze orginele positie. Hij hovered daar in tegen zeer stabiel.

Ik heb de I omhoog gedaan maar dan maar die meer lawaai lijkt een lagere frequentie en nog steeds komt die niet echt snel terug.

Met banking turns merk ik dan ook dat die altijd naar beneden valt, deels mijn stuurkunste, ik kom van een WLToys V222 af, maar daar kon ik wel gewoon goed mee vliegen.

mijn PIDs so far: (dit is met de hogere I, ik denk dat het ietsjes terug moet) Graag (zover het kan) jullie mening, heb ik echt iets gruwlijks mis gedaan
PC: 1
P I D
ROLL 2.7 0.040 20
PITCH 2.7 0.040 20
YAW 9.0 0.045 0

(de rest... staat allemaal standaard maar heeft volgens mij ook niet veel effect op mijn board (ALT VEL pos posR Navr) heeft die toch allemaal niet.

Andere vraag, moet ik nog iets doen met de ROLL & Pitch rate Yaw rate and TPA (dit staat nu allemaal gewoon op 0)

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me de goede richting in kunnen sturen.

Rob
 
[media=youtube]w5j8fVRo2io[/media]

ff een test met pid 5 ik heb zo af en toe een tik er in zitten en echt goed stabiel krijg ik hem ook nog niet.
vliegt heel erg sompy zeg maar hij reageert niet hard en fel wat in pid 1 wel het geval was maar die heeft een yaw die niet goed reageert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
SniperX dat is grapping, ik heb hier net een account gemaakt omdat mensen hier kennelijk kunnen horen zien en voelen of een quadcopter verkeerde PID instellingen heeft.

Dit is mijn eerste quadcopter (van een kit) en ik heb die ervaring gewoon nog helemaal niet. Ik hoor wel iets, en ik zie dat die beweegt (oscilleert) maar ik vindt het lastig om alles op elkaar af te stemmen, het lijkt erop dat als ik dingen wijzig wel degelijk de quadcopter anders beweegt maar nog niet naar wat ik wil.

Ik heb een Emax NightHawk 250 Pro, MT2204, GemFan 5x4, battery (1.3mAh) onderop bevestigd, AUW is 460 gram en ik heb een Acro Board. Ik vlieg in Acro mode

Ik heb eigenlijk dezelfde problemen die SniperX omschrijft. Als ik mijn P omhoog gooi dan begint die te oscilleren, maar hij wordt niet heel veel scherper in het terug gaan naar ze orginele positie. Hij hovered daar in tegen zeer stabiel.

Ik heb de I omhoog gedaan maar dan maar die meer lawaai lijkt een lagere frequentie en nog steeds komt die niet echt snel terug.

Met banking turns merk ik dan ook dat die altijd naar beneden valt, deels mijn stuurkunste, ik kom van een WLToys V222 af, maar daar kon ik wel gewoon goed mee vliegen.

mijn PIDs so far: (dit is met de hogere I, ik denk dat het ietsjes terug moet) Graag (zover het kan) jullie mening, heb ik echt iets gruwlijks mis gedaan
PC: 1
P I D
ROLL 2.7 0.040 20
PITCH 2.7 0.040 20
YAW 9.0 0.045 0

(de rest... staat allemaal standaard maar heeft volgens mij ook niet veel effect op mijn board (ALT VEL pos posR Navr) heeft die toch allemaal niet.

Andere vraag, moet ik nog iets doen met de ROLL & Pitch rate Yaw rate and TPA (dit staat nu allemaal gewoon op 0)

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me de goede richting in kunnen sturen.

Rob

Die pids zien er wel laag uit. Welke looptime gebruik je?

Met roll/pitch/yaw rates bepaal je hoe gevoelig het op je stick reageert ;)
[media=youtube]w5j8fVRo2io[/media]

ff een test met pid 5 ik heb zo af en toe een tik er in zitten en echt goed stabiel krijg ik hem ook nog niet.
vliegt heel erg sompy zeg maar hij reageert niet hard en fel wat in pid 1 wel het geval was maar die heeft een yaw die niet goed reageert.
ziet er goed uit. maar je hebt serieus iets wat niet goed is. Ik zie een tik wat lijkt alsof self level aangaat? Kijk al je kabels goed na en ook van je rx naar fc enz? Dat is niet normaal wat je hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boris, waar in cleanflight kan ik mijn looptime zien dan wel instellen? En misschien nog wel belangrijker, wat zou een goede waarde moeten zijn? Ik heb me wel verdiept in de PID maar looptime nog niet.

Het is in ieder geval de standaard waarde van cleanflight.

Welke waardes van mijn PID zijn laag? want als ik de P verhoog dan begint mijn quadcopter erg te trillen.

De standaard waarde was volgens mij 5 voor P, ik ben gaan vliegen en mijn motoren werden behoorlijk warm en hij maakte waanzinnige geluiden, soort van een.. stervende blender. en ook misschien nog wel het opvallendste, ik weet niet wat die met mijn batterij deed, maar die 1,3 Mah was er zo door heen, dus hij moet toen heel veel watt gebruikt hebben terwijl ik toen alleen in mijn tuin hoverde. vandaar dat ik mijn P toen van 5 naar 2 heb gedaan.

Dat leek veel beter te gaan, qua geluid en batterij duur, en ook trillingen. Maar hij heeft niet dat scherpe.

Get Looptime = 3500
 
Laatst bewerkt:
Met TPA kun je hele rare effecten krijgen op PC0 waar de rate coupled is aan de pids. Des te meer throttle je geeft des te sneller je flips en rolls zullen zijn :D



LOS tunen is niet alleen hoveren. Je moet echt punchen (full throttle) dan je quad in eigen prop wash vertical laten vallen en dan net boven de grond weer full throttle. Daarmee introduceer je worst case scenario voor de stabilisatie. Als het dan goed getuned is kun je FPV gaan testen en zal het 9 van de 10 keer al goed zijn :D.

I en D op 0 is per definitie altijd te weinig. Je kan beginnen met D op 10 en I op 0.015 ofzo.
Als je ze op 0 zet moet je acheraf toch weer P bijschaven, omdat je P veel hoger uitkomt met I en D van 0.

Ik begin met de quad in mijn hand vasthouden. Let op ik zeg erbij....dit dient uiterst zorgvuldig worden gedaan :D.
P hoef ik niet uit te leggen he :D. Dat is kwestie van verhogen tot de oscillaties komen. Vervolgens doe ik daar 20% vanaf, want ik weet dan dat het toch zal oscilleren in wind/hoge rpm's.
I gain stel ik bij door quad in mijn hand gekanteld op 45 graden te houden en kijken of het drift vertoont. Net zolang verhogen tot er geen drift is.

D verhoog ik totdat de kleine stuiter / bounce weg is bij het loslaten van stick. Het beste kun je dit na een FPV sessie bijstellen als er een onboard camera op je quad is geweest. Soms kan deze bounce minimaal zijn. Probeer D zo laag mogelijk te houden.

Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg.:teacher: Ik denk dat ik deze ga uitprinten en platificeer voor in de auto op de hei

Naar aanleiding van je opmerking over flex, kan het zijn dat ik, vanwege rubbers tussen poten van de motor en flight controller, ook last heb van tuning issues? Ik begin haast te denken dat je eigenijk helemaal geen demping wilt hebben tussen de motors en de FC... Ik heb soms ineens dat het locked in is, daarnaa weer bibbers... ik gok dat mijn frame dan ineens in een "vaste" stand staat ofzo. Doen die rubbers meer kwaad dan goed?

Oh enneh, weet je misschien waar er 3 mini H blackout frames op voorraad zijn :rolleyes:

Groetjes and keep flying!

PS: eerste ROLL gemaakt afgelopen weekend! Niet eens gecrashed! wooooow
 
Laatst bewerkt:
Ik begin met de quad in mijn hand vasthouden. Let op ik zeg erbij....dit dient uiterst zorgvuldig worden gedaan :D.
Ok, snee in mijn duim.. net niet goed genoeg op gelet! ;)

P hoef ik niet uit te leggen he :D. Dat is kwestie van verhogen tot de oscillaties komen. Vervolgens doe ik daar 20% vanaf, want ik weet dan dat het toch zal oscilleren in wind/hoge rpm's.
Roll/Pitch/Yaw rate op '0' gezet, TPA ook op '0'. Uiteindelijk de P van Pitch ook op '0' gezet. Kon niet echt bepalen namelijk of die invloed op de Roll had met tunen.
D op 10 en I op 0,015 zoals je uitgelegd had.
Quad gewoon recht gehouden in de hand en de throttle steeds verder open gezet.
Bij 45% begon hij al te trillen op P=6,0. Uiteindelijk op P=2,5 uitgekomen voordat hij op 70/80% licht begon te trillen. Is 2,5 niet laag op de P voor de B330?? Of moet je met tunen niet verder gaan dan 50% throttle.. Wanneer ik een Roll beweging maak met de quad in mijn hand op 50% throttle, krijg ik te weinig tegendruk. Maar als ik de P verhoog, gaat hij weer eerder trillen. Waar zit dan ergens het gemiddelde.. Toch maar niet verder gaan dan 50% throttle bij het tunen en uiteindelijk corrigeren met TPA?
 
looptime in de cli ff dump in tikken en je krijgt het te zien .
een normale esc rond de 2300.

Hoe precies kan ik dit aanpassen, of is dit gewoon de waarde van de ESC en zou ik het sneller willen moet ik deze aanpassen.

Ik heb op internet gezocht maar kan hier niet heel veel over vinden.

Alvast bedankt.
 
De looptime pas je aan in het kopje cli door het volgende in te tikken. Set looptime = 2500 dan enter en tik je save in en enter. Klaar
 
Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg.:teacher: Ik denk dat ik deze ga uitprinten en platificeer voor in de auto op de hei

Naar aanleiding van je opmerking over flex, kan het zijn dat ik, vanwege rubbers tussen poten van de motor en flight controller, ook last heb van tuning issues? Ik begin haast te denken dat je eigenijk helemaal geen demping wilt hebben tussen de motors en de FC... Ik heb soms ineens dat het locked in is, daarnaa weer bibbers... ik gok dat mijn frame dan ineens in een "vaste" stand staat ofzo. Doen die rubbers meer kwaad dan goed?

Oh enneh, weet je misschien waar er 3 mini H blackout frames op voorraad zijn :rolleyes:

Groetjes and keep flying!

PS: eerste ROLL gemaakt afgelopen weekend! Niet eens gecrashed! wooooow
Mini h frames zijn niet aan te slepen :(

Het zou kunnen dat de rubbers kwaad doen. Ik weet niet hoe het bij jou gemonteerd is?

Cobra powah natuurlijk ^^
1960kv met 4s 35-65 nanotech

Morgen weer eens testen, kwam vandaag op een nieuw plekje bleek m'n camera niet meer te werken :(
Balen inderdaad. Ik test voortaan alles thuis voordat ik wegga en nog zijn er dingen die soms niet willen :(

Boris, waar in cleanflight kan ik mijn looptime zien dan wel instellen? En misschien nog wel belangrijker, wat zou een goede waarde moeten zijn? Ik heb me wel verdiept in de PID maar looptime nog niet.

Het is in ieder geval de standaard waarde van cleanflight.

Welke waardes van mijn PID zijn laag? want als ik de P verhoog dan begint mijn quadcopter erg te trillen.

De standaard waarde was volgens mij 5 voor P, ik ben gaan vliegen en mijn motoren werden behoorlijk warm en hij maakte waanzinnige geluiden, soort van een.. stervende blender. en ook misschien nog wel het opvallendste, ik weet niet wat die met mijn batterij deed, maar die 1,3 Mah was er zo door heen, dus hij moet toen heel veel watt gebruikt hebben terwijl ik toen alleen in mijn tuin hoverde. vandaar dat ik mijn P toen van 5 naar 2 heb gedaan.

Dat leek veel beter te gaan, qua geluid en batterij duur, en ook trillingen. Maar hij heeft niet dat scherpe.

Get Looptime = 3500
Code:
set looptime = 2000
save

looptime is altijd een beetje afhankelijk van de setup en vibraties die je hebt enz. 2000 is zo'n beetje laagst haalbare om het goed te kunnen tunen op de meeste setups.
Je hebt motor refresh rate en dan heb je looptime. Zonder oneshot moet je die 2 een beetje vlak bij elkaar houden voor de optimale sync.

Ok, snee in mijn duim.. net niet goed genoeg op gelet! ;)


Roll/Pitch/Yaw rate op '0' gezet, TPA ook op '0'. Uiteindelijk de P van Pitch ook op '0' gezet. Kon niet echt bepalen namelijk of die invloed op de Roll had met tunen.
D op 10 en I op 0,015 zoals je uitgelegd had.
Quad gewoon recht gehouden in de hand en de throttle steeds verder open gezet.
Bij 45% begon hij al te trillen op P=6,0. Uiteindelijk op P=2,5 uitgekomen voordat hij op 70/80% licht begon te trillen. Is 2,5 niet laag op de P voor de B330?? Of moet je met tunen niet verder gaan dan 50% throttle.. Wanneer ik een Roll beweging maak met de quad in mijn hand op 50% throttle, krijg ik te weinig tegendruk. Maar als ik de P verhoog, gaat hij weer eerder trillen. Waar zit dan ergens het gemiddelde.. Toch maar niet verder gaan dan 50% throttle bij het tunen en uiteindelijk corrigeren met TPA?

Ik tune in de hand ook oor 50-60% throttle. Ik gebruikt meestal PC1(rewrite) die vele malen minder gevoelig is voor die hoge throttle vibraties. Probeer jij die ook maar eens.

Dat is echt waar een frame zich kan onderscheiden en hoe stijver deze is des te makkelijker het te tunen is voor die hoge power setups. Een klein beetje flex in de armen kan de roet in het eten gooien. Lagere looptimes gaan hier ook makkelijker mee om. Dikkere armen kunnen je tuning vaak verbeteren.

Voor mij is persoonlijk ook TPA niet echt een optie, omdat ik toch meestal met 70% throttle ongeveer vlieg :D. Dan vlieg ik non stop met TPA
 
De nieuwe EZGui beta ondersteunt ook de nieuwe 1.8 firmware :D. Gescheiden pitch/roll rates nu. Voor cleanflight kun je ook de flight modes instellen....esc calibratie doen en cli is makkelijker toegankelijk

Screenshot_2015-03-25-00-21-46.png
 
Back
Top