CleanFlight Ervaringen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door BorisB, 9 dec 2014.

1. sniperx

sniperx

Lid geworden:
    2 jun 2008
    vandaag mijn 4 regelaars Afro 30a GEFLASH aan de hand van dit filmpje.
    [media=youtube]dE-t2o75XlA[/media]
    Nu sluit ik nog 1 van de 4 aan om te controleren als alles goed staat en dan gaat het mis.
    Hij maakt met geen mogelijkheid verbinding met de regelaar.
    Komt dit omdat ik met deze methode de simonk bootloader verwijdert heb?

Oneshot staat wel aan, want dit merk ik tijdens proefdraaien op de testbank.
    Gast dicht motoren staan direct stil. En oneshot in de naze32 staat ook aan.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Roeland54

Roeland54

Lid geworden:
    6 dec 2011
    omdat je met een iPhone geen mogelijkheid hebt om via een otg kabel te werken dan maar de goedkoopste tablet die ik kon vinden met android 4.2 op bij de chinezen gekocht.
    deze dus
    Na het rooten en de fix met de app "usb host checker" werkt het perfect.
    woop :-D.

3. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    afros hebben een bootloader wat gelocked is, dus je kan die nooit op deze maniet overschrijven.
    Heb je blheli 13.0 of 13.1 gebruikt?

Met 13.0 was er inderdaad een issue geweest wat ik ook had waardoor ik daarna met usbasb alsnog op de chip moest connecten. Dat was opgelost in 13.1

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. sniperx

sniperx

Lid geworden:
    2 jun 2008
    Boris 13.1 is erop gezet

5. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    dan moet het werkeb

6. sniperx

sniperx

Lid geworden:
    2 jun 2008
    Helaas. Net een andere regelaar geprobeerd waar bog niks mee gedaan is. Deze leest ie gelijk in. Gelukkig staat Blheli 13.1 erop dan kan er gevlogen worden. Bestel me wel een atmel flash kabel. De usbasp had ik al.
    Las dat het oneshot ook al met de nieuwe simonk kan. Al iemand dit getest?

7. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    ja ik heb het getest. Het werkt goed als het werkt.....niet alle esc/motor combos doen het goed. Blheli is meest betrouwbaar wat ik gezien heb.

Enige met simonk is dat je geen chriping bug hebt op bs_nfet esc's.

8. Piet Baas

Piet Baas

Lid geworden:
    16 jun 2014
    Update: M'n yaw drift is nog niet verholpen. Ik ga m'n flip frame vervangen met een blackout h frame, daarna ga ik weer verder met mijn quest om de yaw drift op te lossen ;)

Even een offtopic vraagje: weet iemand waar je polulu 3.3 stepdown kan bestellen in NL ? Geen zin om 15dollar verzendkosten te betalen bij polulu.com.

Bedankt.

9. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Is het werkelijk (langzame) drift of doorschieten van YAW? Bordje met compass?

Ik koop al eens bij floris.cc, niet de goedkoopste maar wel perfecte service en in Breda.

10. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Yaw probleem is echt meestal iets setup gerelateerd.
    props/motoren/regelaars of soms pids
    multirotorparts heeft ze gewoon :)

http://www.multirotorparts.nl/accessoires.html

11. Piet Baas

Piet Baas

Lid geworden:
    16 jun 2014
    Sorry voor de onduidelijkheid. Het is geen drift nee, het is alleen maar doorschieten van de YAW (best wel veel). Met boardje naze32. Hopelijk is het verholpen als ik overstap op een blackout frame....

Bij floris.cc en Multirotorparts hebben ze niet de 3.3 stepdown zo te zien.... (Heb 't nodig voor een 1s Spektrum VA1100 camera in een 2s brushless micro fpv setupje:) , waar ik overigens wel cleanflight op ga draaien met een flip32 racing edition boardje, dus niet geheel off-topic;) )

12. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    ik heb het net ook weer getest en heb de i en de d wat verhoogt nu slaat de yaw niet meer door wat ik wel merk dat hij naar naar achter hangt en het geheel staat echt recht af gesteld nog ff uit vogelen.

oja de zender moest ok ook weer af stellen zo dat de uitslagen weer goed stonden vreemd maar waar.

i en d op 0 is geen goed id in pid 5

13. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    jammer geen blauwe tand .

14. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Heb je P van yaw weleens verhoogd?

15. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Is het naar een kant merkelijk meer dan naar de andere? Kreeg ik er bij mij enkel uit door de props te vervangen.

Inderdaad enkel 5V en 12V bij beide in NL. Misschien op bestelling als het niet dringend is?

16. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Verbruikt die cam veel, anders gewoon aftakken op de balancer plug of met een lineaire voltage reg. Van 6 naar 3.3 moet ook lukken.

17. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Vandaag voor het eerst PID's afgesteld. Het wordt me langzaamaan steeds duidelijker hoe het allemaal werkt.

Omdat ik last heb van oscillaties bij full throttle, ben ik over gegaan naar PID controller 3 van Cleanflight. TPA werkt bij controller 1 niet. Om de trillingen eruit te krijgen, heb ik TPA breakpoint moeten verlagen naar 1350. TPA staat ondertussen op 0,75. Is dat normaal? Trillingen zijn wel weg nu.. Roll en Pitch 'P' ook iets verlaagd. Ik zie de TPA waarden meestal niet verder dan 0,45 bij anderen..

Ook mijn Yaw werkt niet helemaal lekker. Tijdens het hoveren draait hij heel licht naar rechts. Ben wel 1x gecrasht. Props rechts achter eraf. Weet alleen niet meer of het verloop in Yaw ook voor de crash al was.. Misschien die prop eens balanceren. Stellen jullie zoiets wel eens bij met de trim knoppen op de remote? Of moet je daar vanaf blijven. Spelen met de PID's werkte niet echt.

18. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    tpa van 0.75 is wel extreem . Jij tuned met tpa in plaats van met pids.

Het is de bedoeling dat je eerst pids afstelt en dan tpa. Dus P verlagen op de as waar het oscilleert tot de oscillatie weg is.

Soms kan een mechanische issue tot gevolg van vroege oscillaties leiden, zoals flex op de armen.

19. Royce

Royce

Lid geworden:
    29 sep 2014
    Helaas misschien nog te weinig ervaring met PID tuning..
    Heb vandaag ook voor het eerst 4 Lipo's op Acro gevlogen. Voorheen met RTF toestellen alleen met gyro's. Even wennen, maar 1 keer gecrasht! Niet slecht dacht ik zo. Ik vlieg ook nog steeds LOS. Ik moet dus echt goed kijken naar de reactie bij elke beweging.

Zowel de Pitch als de Roll lijken soepel te gaan zonder oscillaties. Alleen bij full throttle krijg ik die oscillaties. In de handleiding staat dat je juist die met TPA weg moet proberen te krijgen. Misschien komt hier toch mijn onervarenheid om de hoek kijken. Het LIJKT er in ieder geval op dat er geen oscillatie is bij Pitch en Roll. Misschien moet ik wat meer gas geven bij Pitch en Roll ;-)

Misschien moet ik na het verlagen van de TPA breakpoint ook de TPA weer proberen te verlagen. Maar ja, 4 Lipo's gaat toch best snel..

20. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    just like boris says, tune je pids en niet maskeren met tpa.
    een tpa hoger dan bv 0.4 vind ik al vrij hoog.

ook kan je voor erg onaangename verassingen komen te staan met zon hoge tpa als je rolls of flips gaat maken dalijk volgas.
    een quad die harder rondtolt als je propellors bevoorbeeld ;)

Deel Deze Pagina