CleanFlight Ervaringen

Proficiat Boris, je hebt zopas de duizendste post in dit uiterst interessant draadje gescoord :-)

Ik heb sinds geruime tijd een volledige Blackout met alle nodige componenten liggen en eindelijk ben ik er nu ook in geslaagd om hem nu helemaal af te bouwen.

Net zoals vele andere enthousiaste FPV Mini bouwers heb ik dit draadje zowat helemaal doorgenomen. Ook op andere - veel buitenlandse - fora heb ik zowat alles uitgevlooid wat er maar uit te vlooien valt. Quasi iedereen kiest een Naze32 acro bordje als brein. Een uiterst functioneel en goed vliegend én goedkoop besturingssysteem als alles goed is ingesteld.

En daar blijven de meesten van ons newbies nu precies 'hangen'. Ik merk dat er heel veel vragen zijn - veelal versnipperd - met betrekking tot het PID gebeuren. Een afzonderlijk how to (tutorial) draadje zou wellicht heel interessant kunnen zijn. Misschien kunnen de 'gevestigde waarden' zoals Boris, Heyudude, Jazzman, Metaldanny en wellicht nog een paar anderen wiens Nickname ik vergeten ben, hier een mooie inbreng in doen.

Een tutorial op dit Nederlandstalig modelbouwforum,gespijsd met wat extra foto's, screenshots en videootjes zou reuze zijn. Ik ben me ten zeerste bewust dat dit wellicht een serieuze extra inspanning zou kunnen zijn, maar de 'return on investment' zou ongetwijfeld weergaloos zijn:D
 
Ik heb 'n 250 quad met Cleanflight die std al aardig vliegt (zonder tunen). Nu zag ik net dat de ESC die ik heb (F-12A Fire Red) ook BLHeli met OneShot ondersteund.

Mijn vraag: Word een quad met OneShot "dynamischer" maar daardoor voor de beginner wat moeilijker te vliegen ?

Ik zou denken dat de FC meer controle heeft over de quad en dat de boel dus stabieler word. Maar voordat ik de boel omflash en een (te) zenuwachtige quad over hou wilde ik het toch even vragen.
 
Net zoals vele andere enthousiaste FPV Mini bouwers heb ik dit draadje zowat helemaal doorgenomen. Ook op andere - veel buitenlandse - fora heb ik zowat alles uitgevlooid wat er maar uit te vlooien valt. Quasi iedereen kiest een Naze32 acro bordje als brein. Een uiterst functioneel en goed vliegend én goedkoop besturingssysteem als alles goed is ingesteld.

En daar blijven de meesten van ons newbies nu precies 'hangen'. Ik merk dat er heel veel vragen zijn - veelal versnipperd - met betrekking tot het PID gebeuren. Een afzonderlijk how to (tutorial) draadje zou wellicht heel interessant kunnen zijn. Misschien kunnen de 'gevestigde waarden' zoals Boris, Heyudude, Jazzman, Metaldanny en wellicht nog een paar anderen wiens Nickname ik vergeten ben, hier een mooie inbreng in doen.

Een tutorial op dit Nederlandstalig modelbouwforum,gespijsd met wat extra foto's, screenshots en videootjes zou reuze zijn. Ik ben me ten zeerste bewust dat dit wellicht een serieuze extra inspanning zou kunnen zijn, maar de 'return on investment' zou ongetwijfeld weergaloos zijn:D
Dat signaal is duidelijk aanwezig inderdaad. Ben zelf ook pas net begonnen, maar merk dat veel mensen dezelfde vragen hebben op gebied van PID's tunen.

Ben er achter gekomen dat technieken snel gaan. Daar waar je morgen een tutorial over maakt, loop je morgen al weer achter vanwege een update of iets dergelijks. Je ziet ook dat veel mensen de PID's op hun eigen manier tunen. De afstelling van de PID's verschilt ook per piloot. Iedereen heeft een eigen stijl en prefereert een ander vlieggedrag.

We zien allemaal die te gekke vid's van BorisB, MetallDanny en compagnons voorbij komen. Die gasten zitten al tegen de grens van die PID's aan volgens mij. Als beginner kun je al makkelijk uit de voeten met wat basis instellingen en een minimale afstemming. Je gaat echt niet meteen gelijkwaardig vliegen door die strakke PID's (helaas ;)).

Toch is er natuurlijk altijd ergens een basis. Er zijn al veel Youtube tutorials of beschrijvingen op verschillende fora die je verder kunnen helpen. Heb al veel via dit forum geleerd en denk de basis nu aardig door te hebben. Lof voor de PID masters hier die toch weer elke keer de tijd nemen om iedereen te helpen, ook al is de vraag al drie keer voorbij gekomen. Het meeste heb ik uiteindelijk aan wat Youtube filmpjes gehad. Het blijkt toch handiger om ergens wat beeld bij te hebben over hoe een multirotor reageert bij bepaalde PID instellingen.

Wat ik ondertussen sowieso geleerd heb.. oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.. Daar leer je uiteindelijk het meeste van. Gewoon doen!
 
Proficiat Boris, je hebt zopas de duizendste post in dit uiterst interessant draadje gescoord :-)

Ik heb sinds geruime tijd een volledige Blackout met alle nodige componenten liggen en eindelijk ben ik er nu ook in geslaagd om hem nu helemaal af te bouwen.

Net zoals vele andere enthousiaste FPV Mini bouwers heb ik dit draadje zowat helemaal doorgenomen. Ook op andere - veel buitenlandse - fora heb ik zowat alles uitgevlooid wat er maar uit te vlooien valt. Quasi iedereen kiest een Naze32 acro bordje als brein. Een uiterst functioneel en goed vliegend én goedkoop besturingssysteem als alles goed is ingesteld.

En daar blijven de meesten van ons newbies nu precies 'hangen'. Ik merk dat er heel veel vragen zijn - veelal versnipperd - met betrekking tot het PID gebeuren. Een afzonderlijk how to (tutorial) draadje zou wellicht heel interessant kunnen zijn. Misschien kunnen de 'gevestigde waarden' zoals Boris, Heyudude, Jazzman, Metaldanny en wellicht nog een paar anderen wiens Nickname ik vergeten ben, hier een mooie inbreng in doen.

Een tutorial op dit Nederlandstalig modelbouwforum,gespijsd met wat extra foto's, screenshots en videootjes zou reuze zijn. Ik ben me ten zeerste bewust dat dit wellicht een serieuze extra inspanning zou kunnen zijn, maar de 'return on investment' zou ongetwijfeld weergaloos zijn:D
1000ste post.....snel gegaan dan.

Een goede tutorial is denk ik wel lastig, want je moet sommige zaken ook echt voelen om het verschil te weten :D, maar met tuning alleen kom je er niet inderdaad. Gewoon veel vliegen is de key om te begrijpen wat een quad doet en wat het zou moeten doen :D.

naze32 of andere STM32 based FC's zijn gewoon vol met verschillende mogelijkheden, waarbij er non stop ontwikkeling op plaats vindt. Er zit zelfs een nieuwe FC aan te komen van de maker van Cleanflight. Ik heb begrepen dat ik die mag testen snel :D. Dit wordt een STM32 wat volledig de floating points ondersteunt en veel lagere looptimes.

Ik heb 'n 250 quad met Cleanflight die std al aardig vliegt (zonder tunen). Nu zag ik net dat de ESC die ik heb (F-12A Fire Red) ook BLHeli met OneShot ondersteund.

Mijn vraag: Word een quad met OneShot "dynamischer" maar daardoor voor de beginner wat moeilijker te vliegen ?

Ik zou denken dat de FC meer controle heeft over de quad en dat de boel dus stabieler word. Maar voordat ik de boel omflash en een (te) zenuwachtige quad over hou wilde ik het toch even vragen.
Probeer eens de nieuwste simonk. Die vind ik erg responsiever.

Dat signaal is duidelijk aanwezig inderdaad. Ben zelf ook pas net begonnen, maar merk dat veel mensen dezelfde vragen hebben op gebied van PID's tunen.

Ben er achter gekomen dat technieken snel gaan. Daar waar je morgen een tutorial over maakt, loop je morgen al weer achter vanwege een update of iets dergelijks. Je ziet ook dat veel mensen de PID's op hun eigen manier tunen. De afstelling van de PID's verschilt ook per piloot. Iedereen heeft een eigen stijl en prefereert een ander vlieggedrag.

We zien allemaal die te gekke vid's van BorisB, MetallDanny en compagnons voorbij komen. Die gasten zitten al tegen de grens van die PID's aan volgens mij. Als beginner kun je al makkelijk uit de voeten met wat basis instellingen en een minimale afstemming. Je gaat echt niet meteen gelijkwaardig vliegen door die strakke PID's (helaas ;)).

Toch is er natuurlijk altijd ergens een basis. Er zijn al veel Youtube tutorials of beschrijvingen op verschillende fora die je verder kunnen helpen. Heb al veel via dit forum geleerd en denk de basis nu aardig door te hebben. Lof voor de PID masters hier die toch weer elke keer de tijd nemen om iedereen te helpen, ook al is de vraag al drie keer voorbij gekomen. Het meeste heb ik uiteindelijk aan wat Youtube filmpjes gehad. Het blijkt toch handiger om ergens wat beeld bij te hebben over hoe een multirotor reageert bij bepaalde PID instellingen.

Wat ik ondertussen sowieso geleerd heb.. oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.. Daar leer je uiteindelijk het meeste van. Gewoon doen!

Oneshot voel je in principe niet. Oneshot zorgt er wel voor dat je tikkie meer pids kan gebruiken en het iets makkelijker te tunen is.
Wat wel voelbaar is dat is active braking. Dat ligt dan ook aan het type ESC wat je gebruikt, maar daarmee wordt de trottle voorspelbaarder. Denk zelfs beter voor beginners.
Normale ESC's met normale firmware zonder active braking reageren met een delay. Je voelt letterlijk een vertraging tussen je throttle actie en reactie.
Een KISS esc bijvoorbeeld zal deze vertraging tot minimale beperken. Je voelt alsof er een touwtje tussen je throttle stick en je quad zit. Hierdoor veel voorspelbaarder enz.
Denk aan een situatie waar je vliegt en te dicht bij de grond komt en je snel even een punch wil geven je gauw te laat bent. Met KISS ben je er gewoon dan waarschijnlijk vaker op tijd mee.
De andere ESC's kunnen ook een vorm van regenerative braking hebben. Is niet zo heel goed voelbaar als bij KISS, maar het is zeker voelbaar.
 
Met Oneshot en Active breaking (dampening light) op BlHeli kan ik de quad tussen 10cm en 1m laten dansen door met de throttle te spelen :)

Niet echt nuttig maar dat geeft alleen aan dat de reactie een heel stuk beter is dan zonder. Heb je er last van als starter? Nee eerder voordeel omdat zoals Boris zegt je sneller kunt corrigeren

Als je de kans hebt :
Flash en test of vlieg een quad met deze opties

Heerlijk gewoon :)
 
in-flight adjustments (tuning)

Het was bepaald geen vliegweer vandaag, dus maar met in-flight adjustments zitten stoeien in Cleanflight. Ik kwam nog geen how-to tegen op Youtube die de Cleanflight Configurator demonstreert, dus ik heb er maar eentje gemaakt:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was bepaald geen vliegweer vandaag, dus maar met in-flight adjustments zitten stoeien in Cleanflight. Ik kwam nog geen how-to tegen op Youtube die de Cleanflight Configurator demonstreert, dus ik heb er maar eentje gemaakt:


Netjes, die ga ik zeker nog eens gebruiken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hello, weer een update:

Nou, die rubbers doen we dus nooit meer! Holy oneshot wat een verschil.
Wat ik gedaan heb: Rubber demping contructie gebypassed door de rubbers vast te snoeren met tie wraps zodat alles "vast" zit.

Nou, na een half dronken indoor hovertest op acro het volgende:
PID: harakiri, onderstaand de verschillen van een CLI dump

voor:
set yaw_deadband = 5
set p_pitch = 15
set i_pitch = 35
set p_roll = 15
set i_roll = 35
set p_yaw = 85
set roll_rate = 35
set pitch_rate = 35
set yaw_rate = 45

na:
set yaw_deadband = 20
set p_pitch = 40
set i_pitch = 30
set p_roll = 40
set i_roll = 30
set p_yaw = 90
set roll_rate = 30
set pitch_rate = 30
set yaw_rate = 35

rates moeten in het veld zich nog bewijzen, maar dit leverde een behoorlijke locked in feeling op al tov het vorige. Ik kon tot P=5.0 gaan, daar kreeg ik een beetje ground effect bibbers. Volgens Boris' devies 20% lager gegaan naar 4.0. de I iets omhoog. Had wat issues met yaw drift, deze iets verhoogd, bood geen soelaas. Zender settings gecontroleerd en blijkt dat mijn zender afwijkt steeds. Ik heb opnieuw de endpoints van de yaw naar 1000-2000 gezet en midpoint via subtrim naar 1500. Uiteindelijk de deadband verhoogd naar 20 vanwege een jitter op de yaw van max 15. Hierna was hij rock freaking solid op de yaw. Met Angle/Horizon ook geen bibbers en voelt erg stabiel aan. Dit moet ik nog ACC trimmen wellicht.

Zowel met 3 als 2 blades (5030) gevlogen en dat maakte eigenlijk geen verschil meer. (met rubbers was dit een drama)

Tijd voor veldtest, maar bah wat een weer. Dan maar weer solderen vanavond....

Groetjes en keep flying!
 
Het was bepaald geen vliegweer vandaag, dus maar met in-flight adjustments zitten stoeien in Cleanflight. Ik kwam nog geen how-to tegen op Youtube die de Cleanflight Configurator demonstreert, dus ik heb er maar eentje gemaakt:


Nice!! dit werd me nooit echt duidelijk, heb de CLI dump van een vriend van me gebruikt, dat werkte ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aha een Howto is altijd handig: dank.

Pid controller 1 van stal gehaald voor de Merlin: nieuw frame altijd spannend hoe te tunen. Gelukkig is het frame een verschoven H met de het zwaartepunt op de FC.

De FPV maiden van de EyeFly Merlin:
PIDS:
2rw3ucx.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was bepaald geen vliegweer vandaag, dus maar met in-flight adjustments zitten stoeien in Cleanflight. Ik kwam nog geen how-to tegen op Youtube die de Cleanflight Configurator demonstreert, dus ik heb er maar eentje gemaakt:


Mooi en handig, maar een klein foutje. Volgens de docs https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/Inflight Adjustments.md moet je de volledige range van je kanaal gebruiken, en bij jou is er vooraan een stukje niet gebruikt.

In de "Idle" range zoals je het noemt moet je dus een "No Changes" stukje toevoegen. Vraag me niet waarom, het werkt inderdaad ook zonder, maar zo staat het uitdrukkelijk in de docs dus het zal wel een goede reden hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, had ik ook nog niet gelezen.. vraag me idd af wat er mis kan gaan als je dat niet doet..

Zou het ook niet zo direct weten, maar ze dringen er wel op aan om het te doen dus ik vermoed dat het anders wel eens fout kan gaan. Ik zal eens zoeken op RCG of er iemand melding van maakt.

Het is trouwens maar een kleinigheid om in te stellen, dus waarom ook niet?
 
idle stukje is dat je voorkomt dat je niet per ongeluk wat instelt door de schakelaar voor low en high toevallig niet aan te raken.

Ik heb wel altijd een stukje idle erin, en mij mijn zender piept als ik uit de idle range ben.
 
Ja Boris, dat begrijp ik wel. Maar waarom je het gewoon niet mag open laten zoals in de video maar expliciet moet definiëren als not used snap ik niet.

En best volledig uitschakelen na het tunen, of zoals jij aangeeft mits een beeper op je zender een warning geven. Op mijn zender heb ik geen momentary 3 way switches, ze blijven de PID dus veranderen als ze per ongeluk aan blijven staan en dan crash je zeker.
 
Mooi en handig, maar een klein foutje. Volgens de docs https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/Inflight Adjustments.md moet je de volledige range van je kanaal gebruiken, en bij jou is er vooraan een stukje niet gebruikt.

In de "Idle" range zoals je het noemt moet je dus een "No Changes" stukje toevoegen. Vraag me niet waarom, het werkt inderdaad ook zonder, maar zo staat het uitdrukkelijk in de docs dus het zal wel een goede reden hebben.
Ja iemand anders zei het ook al. Zal wel geen kwaad kunnen, maar voordeel ik dat de + en - dan niet piepen als je in de 'idle' positie do nothing instelt
 
Ah, die piep wist ik niet, weer iets bijgeleerd. Ik gebruik hem wel omdat er anders wel erg weinig feedback is, maar mijn beeper is wel erg zwak en dus niet bruikbaar als je wat verder bent. Ik had er graag de piezobeepers van een LiPo saver opgeplaatst, die gaan erg hard.
Het idee van Boris heeft ook wel iets, een beep op je zender. Ik moet eens nazien of dat op de mijne kan, maar vermoed van niet.
 
Boris of iemand die ook zoveel verstand heeft van escs flashen :) een vraag.. Kan je ook ZTW spider opto 20amp flashen zodat ik ook oneshot kan instellen? Ik kan het nergens vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Back
Top