Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
just like boris says, tune je pids en niet maskeren met tpa.
een tpa hoger dan bv 0.4 vind ik al vrij hoog.
ook kan je voor erg onaangename verassingen komen te staan met zon hoge tpa als je rolls of flips gaat maken dalijk volgas.
een quad die harder rondtolt als je propellors bevoorbeeld![]()
Hoe tunen jullie sowieso eigenlijk je PID's? Eerst LOS en daarna FPV? Of meteen FPV. Ik zie namelijk geen rare trillingen in Pitch en Roll op LOS tunen. Misschien zie ik het gewoon niet goed genoeg. Of adviseren jullie om de I en D op '0' te zetten en gewoon vooraan met de P beginnen af te stellen. Ben nu namelijk begonnen met een kopie van iemand anders.pid controller 1 werkt eigenlijk perfect zonder tpa
Is ook makkelijkst te tunen en het vliegt ook erg goed.
mini h pid voorbeeld
![]()
Met TPA kun je hele rare effecten krijgen op PC0 waar de rate coupled is aan de pids. Des te meer throttle je geeft des te sneller je flips en rolls zullen zijnIk zie zelf ook nooit TPA's hoger dan 0,4.. vandaar mijn vraag hier of dat kwaad kan. Van wat je hierboven verteld, wel waarschijnlijk. Omlaag dus..
Het gekke is dat de trillingen nu wel weg zijn met TPA breakpoint op 1350 en TPA 0,75. Misschien eerst maar de TPA weer terug schroeven. Nog geen tijd voor gehad na verlagen TPA breakpoint. Lipo's waren op..
LOS tunen is niet alleen hoveren. Je moet echt punchen (full throttle) dan je quad in eigen prop wash vertical laten vallen en dan net boven de grond weer full throttle. Daarmee introduceer je worst case scenario voor de stabilisatie. Als het dan goed getuned is kun je FPV gaan testen en zal het 9 van de 10 keer al goed zijnHoe tunen jullie sowieso eigenlijk je PID's? Eerst LOS en daarna FPV? Of meteen FPV. Ik zie namelijk geen rare trillingen in Pitch en Roll op LOS tunen. Misschien zie ik het gewoon niet goed genoeg. Of adviseren jullie om de I en D op '0' te zetten en gewoon vooraan met de P beginnen af te stellen. Ben nu namelijk begonnen met een kopie van iemand anders.
Als ik jou Roll en Pitch zo zie Boris, heb ik al vrij lage P's. Zit op 3,7 en 4,6 volgens mij (even uit mijn hoofd).
Heb je P van yaw weleens verhoogd?
Is het naar een kant merkelijk meer dan naar de andere? Kreeg ik er bij mij enkel uit door de props te vervangen.
Inderdaad enkel 5V en 12V bij beide in NL. Misschien op bestelling als het niet dringend is?
Waar heb je die 3.3 volt nodig? De naze heeft namelijk een 3v pad.Yes. Twee middagen getuned...
Aan beide kanten het zelfde. Raar dat het bij jouw verholpen was door props te vervangen. Zelf heb ik het zelfde probleem met meerdere setjes props, 5x3 en 5x4,5 HQ.
Ik ga die verkopers idd vragen om een 3.3 polulu, het heeft geen haast.
Bedankt heren.
Update: M'n yaw drift is nog niet verholpen. Ik ga m'n flip frame vervangen met een blackout h frame, daarna ga ik weer verder met mijn quest om de yaw drift op te lossen
Even een offtopic vraagje: weet iemand waar je polulu 3.3 stepdown kan bestellen in NL ? Geen zin om 15dollar verzendkosten te betalen bij polulu.com.
Bedankt.
Ik ben met PC3 bezig, geen idee of de rates daar ook gekoppeld zijn aan de PID's?Met TPA kun je hele rare effecten krijgen op PC0 waar de rate coupled is aan de pids. Des te meer throttle je geeft des te sneller je flips en rolls zullen zijn![]()
Dat is exact hoe ik de trillingen krijg en controleer. Full Throttle net boven de grond tot ca. 50 meter hoog, dan weer laten vallen. Met een full throttle punch krijg ik dus ook die vibraties. Nu met TPA 0,75 niet meer.LOS tunen is niet alleen hoveren. Je moet echt punchen (full throttle) dan je quad in eigen prop wash vertical laten vallen en dan net boven de grond weer full throttle. Daarmee introduceer je worst case scenario voor de stabilisatie. Als het dan goed getuned is kun je FPV gaan testen en zal het 9 van de 10 keer al goed zijn.
Gaan we proberen!I en D op 0 is per definitie altijd te weinig. Je kan beginnen met D op 10 en I op 0.015 ofzo.
Als je ze op 0 zet moet je acheraf toch weer P bijschaven, omdat je P veel hoger uitkomt met I en D van 0.
P had ik al door inderdaad.. Wat ik nu doe, is een Roll van 45 graden inzetten met een beetje throttle om hem niet meteen de grond in te boren.Ik begin met de quad in mijn hand vasthouden. Let op ik zeg erbij....dit dient uiterst zorgvuldig worden gedaan.
P hoef ik niet uit te leggen he. Dat is kwestie van verhogen tot de oscillaties komen. Vervolgens doe ik daar 20% vanaf, want ik weet dan dat het toch zal oscilleren in wind/hoge rpm's.
I gain stel ik bij door quad in mijn hand gekanteld op 45 graden te houden en kijken of het drift vertoont. Net zolang verhogen tot er geen drift is.
D verhoog ik totdat de kleine stuiter / bounce weg is bij het loslaten van stick. Het beste kun je dit na een FPV sessie bijstellen als er een onboard camera op je quad is geweest. Soms kan deze bounce minimaal zijn. Probeer D zo laag mogelijk te houden.
Verbruikt die cam veel, anders gewoon aftakken op de balancer plug of met een lineaire voltage reg. Van 6 naar 3.3 moet ook lukken.
Waar heb je die 3.3 volt nodig? De naze heeft namelijk een 3v pad.
And why would you want one? There are 100ma 3,3v solder pads on Naze32 for Spektrum satellite if you want it. Well, you can tap from flight controller after all.
Yaw problems is on 250 quad with Naze32, and 3.3 stepdown is for 110 micro quad with flip32racing edition. But good point though, there might be a 3v on the flip32 racing board also. Hadn't thought of that before.
The input voltage of the cam is between 3.3 and 4.2 volt i believe. 3v would probably work than, or not?
Its marked as 3... In fact its 3.3 (CPU and all sensors are 3.3v)
Great!
Denk je? Volgens de datasheet verbruikt de cam 3x meer dan wat de Naze32 kan leveren. De uitgang is maar 100mA en de cam 300mA.
dat trekt de bec van de naze nooit die is puur voor de cpu.
3 diodes in serie pakken van de 5V. Heb je exact 3.3V ongeveer.Goeie. Dan maar een 1s lipootje gebruiken totdat de 3.3 polulu binnen is.
Ik ben met PC3 bezig, geen idee of de rates daar ook gekoppeld zijn aan de PID's?
Dat is exact hoe ik de trillingen krijg en controleer. Full Throttle net boven de grond tot ca. 50 meter hoog, dan weer laten vallen. Met een full throttle punch krijg ik dus ook die vibraties. Nu met TPA 0,75 niet meer.
Gaan we proberen!
P had ik al door inderdaad.. Wat ik nu doe, is een Roll van 45 graden inzetten met een beetje throttle om hem niet meteen de grond in te boren.
Dan kijk ik of hij begint te trillen. Of moet je juist hier ook full throttle geven onder 45 graden?
Als jij hem in je hand houdt, hou je hem dan onder 45 graden met een klein beetje gas wanneer je P afstelt? Of veel gas? Of merk je dat al wanneer je hem gewoon recht houdt?
Top Boris, met deze mini tutorial kan ik tenminste iets!
Heb al heel wat video's etc. bekeken, maar echt 100% duidelijk zijn ze er nooit over. Kan me ook voorstellen dat er meerdere manieren zijn.
Het voordeel van in je hand houden, is dat je de quad niet elke keer los hoeft te koppelen van je laptop.
Maar houdt je hem bij het afstellen van de P op Roll en Pitch onder 45 graden? Of maakt dat niets uit en kun je hem gewoon recht houden..ja die pc0,pc3,pc4 en pc5 hebben altijd last van die vibraties bij hoge rpm.
pc1 heeft er geen last van....pc2 ook niet, maar de juiste versie zit nog niet in de repository.
in mijn hand doe ik gewoon normale vlieg throttle. 50-70% ofzo. Pas daarna LOS snoep ik weer wat P ervanaf met zoals eerder uitgelegde procedure.
ja beide natuurlijk.....anders kun je I niet goed afstellen.Maar houdt je hem bij het afstellen van de P op Roll en Pitch onder 45 graden? Of maakt dat niets uit en kun je hem gewoon recht houden..