Verslag hms Diana deel twee

Het dubbel beplanken heeft ook als voordeel dat je alle oneffenheden die toch niet te vermijden zijn bij de 1e beplanking wegwerkt.
Bedankt Piet,
1e) het was me even ontgaan dat de eerste beplanking 1 mm was, en dat werkt natuurlijk prettiger dan de stugge 2 mm,succes nog met de laatste lootjes (eh, plankjes bedoel ik :D)

A3
 
Bedankt Piet,
1e) het was me even ontgaan dat de eerste beplanking 1 mm was, en dat werkt natuurlijk prettiger dan de stugge 2 mm,succes nog met de laatste lootjes (eh, plankjes bedoel ik :D)

A3

Bedankt Adrie, zal wel lukken al valt het niet mee...
( ) tussen haakjes, net de 1e aflevering van sovereign ontvangen, zat een grote poster bij, die heb ik ingelijst en opgehangen in mijn slaapkamer. De poster is 96 x 65 cm.

Dus voorlopig kan ik vooruit met de modelbouw.
 
Goh, mooie poster Piet, als je nu nog maar kunt slapen;);)
Ik kan bijna niet achterblijven om ook maar een abo te nemen:)
 
( ) tussen haakjes, net de 1e aflevering van sovereign ontvangen. Dus voorlopig kan ik vooruit met de modelbouw.

Hoi Piet,

Ik heb lang, hééééél lang getwijfeld of ik ook een abonnement hierop zou nemen.
Mijn gevoel zegt onmiddellijk 10 x JA, alleen ik heb na 7 nachtjes slapen dit keer mijn verstand maar eens gevolgd omdat ik nog teveel “bijna af” of ”nog te beginnen “ heb staan.
Zo moet ik de laatste 6 afl. van “de Victory” nog afmaken, ik heb de doorsnede van “de Victory” nog geheel onaangeraakt staan, en……mijn project van de 5 bijboten van “de Victory” op 200% staat ook nog in de steigers.
Ik zou eigenlijk 1 September “de draad” al weer opnemen maar het aanhoudende mooie weer houdt mij nog steeds buiten.
Daarnaast wil ik mijn Genealogisch familieboek eindelijk eens op papier (Site) zetten (8 mappen vol) voor het “te laat is”.;)
Dus na lang wikken en wegen heb ik besloten dit keer niet in te stappen en even 1 uitgave van “DeAgostini” over te slaan,
met in het vooruitzicht dat ik, als het zover is, jou “lijntje” ga volgen, want jou bijdrage hierin is onnavolgbaar.
En dat mag door mij als nuchtere "Drent" ook wel eens gezegd worden.

A3
 
Misschien haal je *Hans* en *Klaas* door de war. *Hans* vindt deze boot niet zo mooi - *Klaas* is Engelsgezind en vindt hem misschien wel mooi.



Je bent me net voor Hans, was druk aan het rekenen.....
Da's wel veul geld hoor, daar kun je een ander fantastisch model voor kopen.
En nu persoonlijk; ik vindt de SotS nou ook niet écht mooi, maar dat is natuurlijk púúr persoonlijk, en zal niet iedereen het met mij eens zijn:smile:
__________________
Groet, Klaas
In aanbouw: HMS Agamemnon 1781

Ik wist dat ik dat toch gelezen had. :rolleyes::rolleyes:

ps.mag weer geveegd worden.
 
Hoi Piet,

Ik heb lang, hééééél lang getwijfeld of ik ook een abonnement hierop zou nemen.
Mijn gevoel zegt onmiddellijk 10 x JA, alleen ik heb na 7 nachtjes slapen dit keer mijn verstand maar eens gevolgd omdat ik nog teveel “bijna af” of ”nog te beginnen “ heb staan.
Zo moet ik de laatste 6 afl. van “de Victory” nog afmaken, ik heb de doorsnede van “de Victory” nog geheel onaangeraakt staan, en……mijn project van de 5 bijboten van “de Victory” op 200% staat ook nog in de steigers.
Ik zou eigenlijk 1 September “de draad” al weer opnemen maar het aanhoudende mooie weer houdt mij nog steeds buiten.
Daarnaast wil ik mijn Genealogisch familieboek eindelijk eens op papier (Site) zetten (8 mappen vol) voor het “te laat is”.;)
Dus na lang wikken en wegen heb ik besloten dit keer niet in te stappen en even 1 uitgave van “DeAgostini” over te slaan,
met in het vooruitzicht dat ik, als het zover is, jou “lijntje” ga volgen, want jou bijdrage hierin is onnavolgbaar.
En dat mag door mij als nuchtere "Drent" ook wel eens gezegd worden.

A3
Je hebt gelijk Adrie, als je nog zoveel projecten op stapel hebt staan, kun je die beter eerst afmaken. Ik maak ook eerst de Diana af voor ik ergens anders aan begin.
 
Vandaag gaan de moeilijkste latten op de Diana, die bij de achtersteven. Ik heb hier eigenlijk te weinig ruimte om ze netjes te buigen, dus dat word even puzzelen.
 
En straks heb je dit gewoon beplankt - alsof er niks aan de hand is...;)
 
Dit is inderdaad een lastig hoekje.
Misschien dat is wat gemist heb (eerste verslag?) maar had de eerste beplanking niet moeten doorlopen tot aan de achtersteven? Dan was de lijn van de beplanking vloeiender geweest, en had de tweede beplanking de eerste kunnen volgen. Maar nogmaals: ik weet niet wat de bb van de Diana zegt, of dat je het bewust zo gedaan hebt.
Misschien dat je met balsahout een eventuele holte kunt opvullen, zodat je niet in een hoek van 90 gr. hoeft te buigen.
Maar zoals gezegd ziet je schip er prachtig uit.
gr. Paul
 
Toch je eerste verslag gevonden. Daar stelde iemand dezelfde vraag als ik. Kennelijk was het zo bedoeld. Succes met dit lastige stukje.
 
in(stink)kers

full

Het "moeilijke" hoekje is beplankt. Ik heb niet met losse stukjes gewerkt wat ik aanvankelijk van plan was, maar met twee kleine stealers (instekertjes). Ben tevreden over het resultaat en heb me eigenlijk druk gemaakt om niets want het viel me 100% mee.

Wegens verschil in houttinten is aan de stuurboordkant beter te zien waar de instekers zitten.
full


De rest van de beplanking zal een stuk eenvoudiger zijn, nog zo,n 7 a 8 latten te gaan.

Achtersteven is ook beplankt en vast gelijmt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op bovenstaande foto,s is ook te zien waarom de 1e beplanking stopt bij de ronding van de "kont" want anders zou de achtersteven te dik worden (2mm) voor het roer.
 
Als je de foto zo ziet lijkt het ook een logische oplossing. Kan me voorstellen dat het wel even passen en meten is voordat het duidelijk wordt. :thumbsup:
 
Op bovenstaande foto,s is ook te zien waarom de 1e beplanking stopt bij de ronding van de "kont" want anders zou de achtersteven te dik worden (2mm) voor het roer.

Mooi opgelost Piet.
Bij de Victory moet je inderdaad de 'valse' achtersteven én de eerste beplanking afschuren om de totale dikte (inclusief dd tweede beplanking) gelijk te krijgen met de dikte van het roer.
Paul
 
Back
Top