Verslag hms Diana deel twee

Strak werk Piet, ik kan nu al naar uitkijken naar het aanbrengen van de koperen beplating of komt dat in een later stadium ?

A3

Strak werk Piet, ik kan nu al naar uitkijken naar het aanbrengen van de koperen beplating of komt dat in een later stadium ?

A3

Eerst word het de hele romp geschuurd en eventuele kiertjes gedicht, daarna word het berghout aangebracht, waarna de spiegel en zijgallerijen worden gemonteerd.
Met name de spiegel is belangrijk omdat deze voor meer stevigheid zorgt voor het achterste stuk verschansing welke nu nog geen houvast heeft. Om te koperen moet de boot vaak ondersteboven staan en zou ik de verschansing kunnen beschadigen.
Na bovenstaande werkzaamheden word het onderwaterschip bekopert
full

op de foto kun je zien dat de verschansing nergens houvast heeft achter, en dus erg kwetsbaar is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Piet, dus je mag ook aan de slag met koperen plaatjes. Zet je dan eerst nog een onderlaag op de romp of plaats je de plaatjes direct op het hout?

Laatst bewerkt:
Ik heb het verjaardag verhaal verwijderd uit mijn verslag, is pas in januari!

Ik denk dat Henk bedoeld of ik de plaatjes straks direkt op het hout plak. Maar dat is niet zo, ik schilder het onderwaterschip eerst in koperkleur en daarna komen de plaatjes er op. Voordeel van deze manier is dat eventuele kleine kiertjes (die hopelijk niet aanwezig zullen zijn) wegvallen in de ondergrond. Deze werkwijze is terug te vinden in mijn verslag over de doorsnede van de Victory.

Maar voor het bekoperen eerst nog wat andere dingen te doen. (zie post 175)
PS, de foto in deze post is inderdaad om het achterstuk van de verschansing te tonen!

Paar dagen niets kunnen doen. Vandaag (en eventueel morgen) gaan de laatste latjes aan bakboord op de romp. Zondag schuren en afwerken. Kan ik komende week met het berghout aan de slag. (foto als alles is geschuurd en de "kiertjes" gedicht)

Bijna een mijlpaal bereikt Piet,
Romp dicht !!!!
En heel netjes gedaan.
Bijna zonde om dat te verstoppen achter koperen plaatjes.

laatste plankje!!!

full

Het allerlaatste latje kan er op! (mijlpaaltje)

romp dicht

Eindelijk is de 2e laag huidbeplanking compleet. Ik heb er wel werk van gemaakt deze keer, maar het resultaat mag er zijn en ik ben er trots op!

full

full

full

Morgen word de romp uitgebreid geschuurd en eventuele kiertjes (die nauwelijks aanwezig zijn) gedicht met schuurstof.

Volgende stap is het berghout uitzetten en plaatsen.

Back