Verslag hms Diana deel twee

Netjes om het hoekje gegaan Piet !
Instekers voor en achter krijg ik nog steeds niet onder de knie.......:(
Jij heb het blijkbaar door !

Nog 6 latten te gaan

full

Het beplanken gaat traag maar gestaag, nog 6 en ze is dicht, (aan bijde kanten dus nog 12 latten).
Ik doe telkens aan één kant 2 hele latten om wat op te schieten, want het drogen kost telkens toch wel wat tijd, maar de eindstreep is nu zichtbaar....!

Laatst bewerkt door een moderator:
aanpassingen boeg

full

De onderste latten (op de foto de bovenste) hadden de neiging om iets naar beneden te buigen zodat ze wat geforceerd moesten worden aangebracht. Ik heb dit opgelost door een kein instekertje te paatsen zodat de latten weer recht lopen. Twee latten hoger (respectievelijk er onder) is het zelfde probleem ook aangepast met een instekertje.

Ik heb nu een praktisch evenwijdige lijn in de beplanking voor de laatste 6 latten, die misschien voor nog een pietstie verjongt moeten worden.

achterschip

full

Ook achter is alles aangepast zodat de breedte tussen de latten praktisch gelijk is aan midden- en voorschip.
Als het goed is moeten de laatste latten er nu probleemloos tussen kunnen.

bijna dicht

Beste collega,s, ik ben weer terug. (heb het vakantieverhaal verwijderd zodat het weer een bouw verslag word).

De laatste latjes aan stuurboord gaan er vandaag op, verder op deze week bakboord.
Ik heb alles redelijk goed berekent, maar blijf toch zitten met één lat om het laatste kiertje op te vullen. dit is verder geen probleem omdat het onderwaterschip naar alle waarschijnlijkheid bekopert gaat worden.

full

de latten zijn al op maat gemaakt, zowel voor als achter.
full

Op de laatste twee foto,s is duidelijk te zien dat er één aangepaste lat tussen moet.
full

Ik was al nooit zo,n held in rekenen en wiskunde, vandaar dit "schoonheids foutje" maar ondanks dit ben ik zeer tevreden over het resultaat en vind ik de romp strak beplankt. En zoals ik al melde is er later niets meer van te zien.

Ik had hetzelfde. En ook op die positie een reststukje gereserveerd. Anders blijf je rekenen denk ik. En tiende millimeter afwijking heb je zo te pakken en die kunnen zich opstapelen. Dan zou je eigenlijk om de 5 gangen of zo alles opnieuw uit moeten rekenen om perfect uit te komen. De romp ziet er zeer goed uit en zoals je zegt zie je er door het bekoperen straks niets meer van. Als je het al zou zien. Aan de onderkant valt zoiets toch al niet echt op. Ik zou ook zeer blij zijn met zo'n resultaat :)

Ik had hetzelfde. En ook op die positie een reststukje gereserveerd. Anders blijf je rekenen denk ik. En tiende millimeter afwijking heb je zo te pakken en die kunnen zich opstapelen. Dan zou je eigenlijk om de 5 gangen of zo alles opnieuw uit moeten rekenen om perfect uit te komen. De romp ziet er zeer goed uit en zoals je zegt zie je er door het bekoperen straks niets meer van. Als je het al zou zien. Aan de onderkant valt zoiets toch al niet echt op. Ik zou ook zeer blij zijn met zo'n resultaat :)

Helemaal mee eens. Je ziet er later niets meer van. Ik vind het een heel strakke beplanking. Dat hoeft nauwelijks nog afgewerkt te worden.:thumbsup:.
Paul

stuurboord (fout latje)

full

Alle latten zitten er op aan stuurboord, hierbij nog een foto zoals het "eigenlijk" niet moet. Maar zoals Erik al schreef, dit is bijna niet te vermijden vooral omdat het een behoorlijk groot schip is en je uiteindelijk met tiende van milimeters moet rekenen. Vandaar dat het laatste latje deze vorm krijgt.

Persoonlijk vind ik het geen probleem daar het zicht later wegvalt.

het Achterschip

full

Er zijn nogal wat nieuwkomers op dit forum, dus ik hoop dat men er wat aan heeft, mijn uitgebreide verslag over het beplanken. Daar doen we het tenslotte voor!

Back