Verslag hms Diana deel twee

Bedankt voor de uitleg, helemaal duidelijk Piet en de andere Heren
Er moest wel een reden zijn, maar ik kon het met mijn beste wil niet bedenken.

A3

Dit is nu exact wat ik wilde weten Piet.
Ik heb het ook gezien bij een model van de Victory maar niet bij een Agamemnon.....
Nu is het voor mij te laat anders krijg ik 2 verschillende rompen ( plaatjes dan )
Maar je krijg dan inderdaad een strakke lijn.
is dit wat jij gaat doen ?

Ik ga het zo doen.
Wat je eigen schip betreft, zou ik de andere helft ook het zelfde maken als de eerste.

Ik heb aan bijde kanten nog een lat van 4 mm breed aangebracht omdat het erg beroerd uitkomt om hier een lat van 5 mm te plaatsen ivm de moeilijke hoek. Later komt hier het berghout op, dus in feite maakt het niet uit.

De twee of drie planken die bij het achterschip de hoek omgaan vind ik altijd weer de lastigste. De latjes moeten hier gebogen worden en ze torderen tergelijkertijd. Tevens is de mogelijkheid voor lijmklemmen niet of nauwelijks aanwezig. ben altijd weer blij als dit stukje er goed op zit!

Lastig, maar wel goed gelukt.

voortgang beplanken (2e laag)

full

Tot nog toe heb ik nog niet één plank moeten verjongen. nu ben ik echter op een punt waar de planken een tikkie moeilijk gaan doen. Je kunt hier kiezen voor verjongen, maar de planken hebben wegens de sterke ronding van de boeg ook de neiging om te gaan torderen. vandaar dat ik de uiteindes taps afsnij en een beetje rond schuur (bovenkant lat). Op deze manier gaat de plank zonder te forceren op de boot.

full

Het is een beetje rekenen om precies uit te komen bij het galjoen, dan kan de volgende plank er weer in zijn geheel op.
Omdat de bovenkant boeg rond is en verder naar beneden steeds scherper word, hoef je dit maar éénmalig zo te doen. De rest van de planken tot de kiel moeten af en toe verjongt worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
achterschip

Bij de ronding van het achterschip kunnen de latten er nog steeds zonder verjongen of instekers in zijn geheel op.
Verjongen doe ik eigenlijk nooit op dit punt, maar later heb je hier wel enkele instekers nodig. Omdat anders de latten onnatuurlijk rond gaan lopen.
full

latje of drie, soms 4 per dag, dus ik ben nog wel ff bezig met beplanken.
full

Dan is hij nog effe bezig... hahaha:D

Je bent al bijna klaar man!

Mooie berichten allemaal, dank daarvoor!
Wat de rug betreft Hans, dat gaat een stuk beter, maar ik heb nog morfine-pleisters op, dus het is nog even afwachten. Maar waarschijnlijk zijn er nog meer behandelingen nodig omdat het gecompliceert is. Nu is er één zenuw verdooft hetgeen nog niet voldoende is. maar ik kan al een stuk meer dan enkele weken geleden.

verder planken

Omdat de boeg op dit punt zowel horizontaal als vertikaal een sterke ronding maakt, moest ik na de volgende hele plank toch nog een lat sterk verjongen op een punt, wegens torderen van de lat. Kan ook aan het hout liggen wat vrij stug is, veel stugger als de lindelatten van de 1e beplanking.
full

Op bovenstaande foto is ook goed te zien dat er kwaliteits verschil zit in de latten van 4mm breed (bovenkant) en die van 5mm, welke een stuk gladder en zonder losse vezels zijn. Straks na het schuren zal dit niet meer opvallen. Het berghout komt op de overgang van 4 naar 5 mm waardoor het straks nog minder opvalt.

Back