Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Het is toch niet zo vreemd dat er verschillende regels worden opgesteld voor verschillende hobby's (waar verschillende risico's aan verbonden zijn)?
Potje voetballen op een woonerf of op een grasveldje? Geen probleem. Wedstrijdje boogschieten of motorcrossen? Dacht het niet.
Ok, tot nu toe is het nog toegestaan om wild te vliegen (zolang je je aan de regeling modelvliegen houd). Maar als de risico's veranderen (multicopters die bij een mechanisch of electrisch probleem in bijna alle gevallen crashen, ipv helicopters en vliegtuigen die nog kunnen autoroteren of zweven), is het niet zo vreemd als de regels hierop worden aangepast, lijkt mij.
 
Ok, tot nu toe is het nog toegestaan om wild te vliegen (zolang je je aan de regeling modelvliegen houd). Maar als de risico's veranderen (multicopters die bij een mechanisch of electrisch probleem in bijna alle gevallen crashen, ipv helicopters en vliegtuigen die nog kunnen autoroteren of zweven), is het niet zo vreemd als de regels hierop worden aangepast, lijkt mij.
Als ook de multicopter (en FPV) vliegers zich aan de regeling modelvliegen zouden houden was er helemaal geen probleem volgens mij.......en het is een beetje naïef om te denken dat je het probleem van de mensen die zich niet aan de regels willen houden oplost door wildvliegen te verbieden.
Als het nu al niet lukt om te handhaven op de regeling modelvliegen dan zal dat niet beter worden als er geen wildvliegers meer mogen zijn.
 
Ik sluit mij aan bij de gedachte dat de hobbyvlieger prima in een open veld, weg van wat dan ook, zou moeten kunnen vliegen. Dat is ook niet het punt wat ik wil maken. Tot op heden blijkt handhaving 'lastig' te zijn. Dat wordt vnl veroorzaakt doordat de handhaver de delta tussen hobby en commercieel niet goed op het netvlies heeft. Die delta is relatief eenvoudig op te lossen.

Vwb de commerciële vlieger.
Daar gaat de regelgeving versoepeld worden. Er gaan extra opleidingen en voorwaarden komen waarmee de commerciële ook binnen de bebouwde kom mag werken.

Mmmm, omdat de handhaver het verschil tussen hobby en commercieel niet goed op zijn netvlies heeft, veroorzaakt door de wetgever, is jouw advies om Ben te laten filmen en fotograferen op een veldje van 80/100 meter.
Alwaar hij tot in den treure het groeiende gras kan filmen.
Van November tot April blijft Ben dan thuis want onder de 10 graden Celcius groeit het gras niet.
Verwacht je dan ook nog dat ik het daar mee eens ben?

Wanneer dit het advies zou zijn dan kan ik je nu al vertellen dat de zogenoemde "cowboys" explosief in aantal zullen toenemen.

De hobbyvlieger die prima ver weg van alles wild kan vliegen is dan collateral damage zeker.
 
Haha, ik begrijp je punt Ben. En nee, ik ben er geen voorstander van. Feit is helaas wel dat het euvel wel zo'n beetje op dat nivo te vinden is.
 
Het is toch niet zo vreemd dat er verschillende regels worden opgesteld voor verschillende hobby's (waar verschillende risico's aan verbonden zijn)?
Potje voetballen op een woonerf of op een grasveldje? Geen probleem. Wedstrijdje boogschieten of motorcrossen? Dacht het niet.
Ok, tot nu toe is het nog toegestaan om wild te vliegen (zolang je je aan de regeling modelvliegen houd). Maar als de risico's veranderen (multicopters die bij een mechanisch of electrisch probleem in bijna alle gevallen crashen, ipv helicopters en vliegtuigen die nog kunnen autoroteren of zweven), is het niet zo vreemd als de regels hierop worden aangepast, lijkt mij.


Exact.
Wellicht is dat beter dan mijn advies ;)

Pas de huidige regels aan naar de huidige technologie en het huidig gebruik. De regeling modelbouw is nog uit de tijd dat de Multi niet bestond en dat er letterlijk 'bewust' gevlogen moest worden. Met de huidige techniek is het 'bewust' vliegen wel gewenst maar (helaas) geen 'must'.
 
Ik vind het zelf veiliger geworden ( indien juist gebruikt )

Vroegah , bij paniek / fout was je je toestel gewoonweg kwijt.

Nu sticks los.. rustig nadenken.. terugvliegen

Vernachel je het écht serieus, komt ie vanzelf terug bij het baasje ( in theorie )


Ging vroegah met je F14 zender en nexus slagroomklopper echt niet lukken,
die kwam naar beneden.. en hard ook..
 
Leg mij dan eens uit welk gevaar er over blijft als ook de hobby-multicopter (of FPV) vlieger zich zou houden aan de huidige regeling modelvliegen?

Meeste doen dat ook. Het zijn altijd de enkele die het verpesten die ook vaak niet beter weten.
Als sommige niet te hard reden, dan waren er toch ook geen snelheidslimieten nodig.
 
Precies. Daarom snap ik niet dat de regeling modelvliegen op de schop zou moeten. Die geeft maximale vrijheid, zonder dat er gevaarlijke situaties op kunnen treden. BlikvanBoven lijkt iets anders te zeggen en dat begrijp ik niet.
Het probleem is niet dat de regels gevaarlijke situaties in de hand werken.
 
Het probleem is mijn insziens, dat de regels niet altijd even duidelijk zijn (voor zowel de modelvliegers als de controlerende macht) De makkelijkste oplossing is dan de regels te vereenvoudigen (als strengere handhaving wenselijk blijkt te zijn) Vergelijk het met hoe het is gegaan met het gebruik van mobiele telefoons in de auto. Eerst was bellen toegestaan. Toen werd handsfree bellen gepromoot, later verplicht en om heg makkelijk controleerbaar te maken werd het vasthouden van een telefoon uiteindelijk strafbaar.
 
Het probleem met regels is dat ze bedoeld zijn voor mensen die zich er toch niet aan (kunnen/willen) houden.
Veranderen heeft daarom totaal geen nut.
 
Het probleem is mijn insziens, dat de regels niet altijd even duidelijk zijn
over welke regels heb je het dan....? De belangrijkste waar het mis mee gaat zijn volgens mij:
niet boven aaneengesloten bebouwing
niet boven mensen
Niet boven wegen (behalve 60km/u wegen), spoorwegen en havens
Toestel altijd in het zicht houden
Niet hoger dan 300m

Welke is niet duidelijk?
Als iedereen zich hier aan zou houden zouden we al een héél eind zijn. Daar begon dit draadje 2 jaar geleden ook al mee.
 
over welke regels heb je het dan....? De belangrijkste waar het mis mee gaat zijn volgens mij:
niet boven aaneengesloten bebouwing
niet boven mensen
Niet boven wegen (behalve 60km/u wegen), spoorwegen en havens
Toestel altijd in het zicht houden
Niet hoger dan 300m

Welke is niet duidelijk?
Als iedereen zich hier aan zou houden zouden we al een héél eind zijn. Daar begon dit draadje 2 jaar geleden ook al mee.

Yup....dat zijn de enige regels die je moet onthouden. Zo moeilijk kan het niet zijn.
PS
Moet havens niet havens en luchthavens zijn ;)
 
Dit lijkt me ook niet meer als normaal





Ik zou zelf graag de regels serieus versoepeld zien, vooral uit eigen belang ,
heb enkele *opdrachten* die ik het liefst commercieel zou doen
( verdient die drone zich nog eens terug ook ;p )
Dat kan ik nu niet, en gebeurt het onder de noemer -hobby-


Maar zou best graag een kvk nummer willen aanvragen en het legaal willen doen,
sterker nog.. Heb wel wat idee'tjes waarmee ik m'n brood er mee zou kunnen verdienen.
Alleen, zoek ik de extra kosten van de vergunningen en dat hele darpas verhaal niet.

Dan maar hobby :)




Juist die groep willen ze weren.
Moet inmiddels ook omdat de "echte" professionals zoveel hebben moeten investeren in geld en tijd, wat bijna niet haalbaar is voor enthousiastelingen zoals jij. Als ze het nu versoepelen hebben ze verspeeld wat ze willen bewerkstelligen.
 
Juist die groep willen ze weren.
Moet inmiddels ook omdat de "echte" professionals zoveel hebben moeten investeren in geld en tijd, wat bijna niet haalbaar is voor enthousiastelingen zoals jij. Als ze het nu versoepelen hebben ze verspeeld wat ze willen bewerkstelligen.


Klopt, is ook helemaal waar.
Maar ook ik pleit voor m'n eigen belang en interesse natuurlijk

Natuurlijk hebben de bedrijfjes , als het goed is ( en de regels volgen ) geïnvesteerd om aan de op dat moment geldende regelgeving te voldoen.

Aan de andere kant, net zoals in de transport ( hier verzinnen ze ook elke keer wat nieuws )
Zijn de spekkopers diegene die heel snel inspringen en de mazen vinden.
Die verdienen wat.

Zodra de trage wetgever de maas ook ontdekt verzinnen ze daar weer wat op, en begint het hele spel opnieuw.
 
Ik vind het zelf veiliger geworden ( indien juist gebruikt )

Vroegah , bij paniek / fout was je je toestel gewoonweg kwijt.

Nu sticks los.. rustig nadenken.. terugvliegen

Vernachel je het écht serieus, komt ie vanzelf terug bij het baasje ( in theorie )


Ging vroegah met je F14 zender en nexus slagroomklopper echt niet lukken,
die kwam naar beneden.. en hard ook..

Dat is JUIST waarom het gevaarlijker is geworden. Als de autopilot even niet werkt storten mensen neer omdat ze niet zonder gps mode kunnen vliegen.

Zo'n autopilot is een goed systeem om het veiliger te maken, maar je moet er niet afhankelijk van zijn. En laat dat nou juist het probleen zijn.

De regels zijn op dit moment niet moeilijk om te begrijpen. Het probleem is dat er eigenlijk niemand is die zich er aan houdt, en in sommige gevallen is dat heel goed te begrijpen. Terug naar het voorbeeld van de mini h in het bos die achter een boom langs vliegt...

Of de husban in de achtertuin.

Nou, daarom moet er dus (goede) regelgeving komen.
 
Dat is JUIST waarom het gevaarlijker is geworden. Als de autopilot even niet werkt storten mensen neer omdat ze niet zonder gps mode kunnen vliegen.

Zo'n autopilot is een goed systeem om het veiliger te maken, maar je moet er niet afhankelijk van zijn. En laat dat nou juist het probleen zijn.

GPS verbieden voor particulier gebruik, probleem opgelost!
Is toch alleen een speeltje om mooie foto's/films te kunnen maken...
 
Da's ook te kort door de bocht vind ik.

Je kunt hier gewoon geen wetten over opstellen, tenzij je certificaten wilt gaan afgeven en dat soort dingen. D'r is namelijk niets mis met het vliegen met gps mode, maar als je dan gevaarlijke dingen gaat doen, zorg er dan alsjeblieft voor dat je 'm ook in manual mode kunt vliegen.

Die mindset ontbreekt alleen, dat is het probleem (naar mijn mening): men vertrouwt blind op de apparatuur.
 
Daarom zeg ik ook, indien juist gebruikt. (GPS / Return home )
( backup / luxe )

Het is een vangnet , die ik persoonlijk erg handig en nuttig vind.

En ben het er ook zeker mee eens dat je ten alle tijden zonder moet kunnen vliegen.


Als de ABS van je auto kapot gaat moet je ook nog hard kunnen remmen,
op die manier..
Maar tot die tijd is er niks mis mee om ABS op je auto te hebben.



Volgens mij zeggen we zo ongeveer hetzelfde :)
 
Back
Top