Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Het is je wellicht niet opgevallen maar dit draadje zit in de MULTIROTOR sectie...

Wat maakt dat nou weer uit?

En al zou het wel uitmaken, in dat geval doe ik geen gevaarlijke dingen (met mijn multirotor). Dus die "geloofwaardigheid" waar je het over hebt is ook niet echt relevant.

En ik blijf in dat geval bij mijn standpunt: als je geen redundant systeem hebt moet je geen gevaarlijke dingen doen. En daar hou ik mezelf prima aan. Leg dan eens uit hoe ik mijn eigen geloofwaardigheid onderuit haal?

Die redenering volg ik oprecht niet.

is ongepast geplaatst binnen dit topic

Tja, ik vlieg dan met een fixed wing toestel, maar het blijft vliegen met een modelluchtvaartuig (en daar gaat de regelgeving over), dus ik snap niet waar je moeilijk over doet.

On topic maar weer.... 'waarom er regelgeving moet komen'

Wat ik ervaar is dat met name de handhaving voor de handhavers zelf erg lastig is. De markt groeit bijna logaritmisch, het 'luchtruim' vervuild en de kans op onveilige situaties neemt evenredig toe.

Mijn advies:
Al het hobbymatig gebruik naar de modelvliegclub verplaatsen. Op die manier is alles wat daarbuiten vliegt 'eenvoudig' te handhaven daar dit daar slechts commercieel en op basis van een ontheffing mag vliegen.

Helder en goed te handhaven.
Zou een hele hoop rust geven...

Bij die zure knoken op een veldje ?

Geen fixed-wing met heli tegelijk !!!
Je bent junior lid, je mag pas op het veld als de wedstrijd-trainers klaar zijn !!
Je hebt geen brevet , je mag niet zonder link vliegen !!
Hee dat is ARF, das niet echt, ga eerst balsa lijmen zoals een echte vlieger !!
Waarom vlieg je electro, dat is speelgoed !!
Waarom ben je geen lid van de KNVVVMMSSVV , dat MOET !!
Eerst een uur in de auto voor je bij een veldje bent ..
Je vliegt niet met het juiste merk -> Toestel , zender, ontvanger, accu !!
Onze hobby is serieus werk, je mag hier niet mee lachen !!
En 3 uur slap gelul over of de balsa van vroeger nou beter is als die van nu ..

Nee bedankt :) ( dan maar liever wildvliegen als een ninja )

Disclaimer, uiteraard zullen er ook gerust gezellige clubs zijn
en is het wat overdreven neergezet maar hier komt wel m'n clubervaring op neer.

Oh en goud, bijna vergeten maar echt gebeurd:

Je reed te snel over de weg naar het veld toe, je mag niet meer vliegen want je vliegt vast net zoals je auto rijd !
( openbare weg hadden we het hier over, ik had een bestuurslid ingehaald )

Alles naar een club verplaatsen is denk ik niet haalbaar. Sommigen hebben het gewoon niet op clubs, vanwege alle regeltjes. Persoonlijk vlieg ik erg graag op mijn club, maar als ik ergens anders wil vliegen (met m'n mini bijvoorbeeld) dan ben ik natuurlijk niet op een club.

En dat levert ook weer het volgende op: moeten alle husbans en ander "speelgoed" dan ook naar de club?

En mensen die luchtfoto's willen maken? Die hebben het op een club wel een keer gezien...

Laat dat nou juist die groep zijn die voor de exponentiële groei zorgt...

En waarom mogen commerciële vliegers dan wel buiten clubs vliegen? Zijn die niet gevaarlijk?

Oh wacht... :roll:

.

Mijn advies:
Al het hobbymatig gebruik naar de modelvliegclub verplaatsen. Op die manier is alles wat daarbuiten vliegt 'eenvoudig' te handhaven daar dit daar slechts commercieel en op basis van een ontheffing mag vliegen.

Je bent van harte welkom in België. ;-)

Dit is hier de regel zo. Nu ja, met uitzonderingen. Maar toch.
Is dat beter? Makkelijker te handhaven wel.
Ook ik ben geen clubmens. Wel leuk om te doen maar niet omdat het zo moet. Met mijn schaalheli's mag ik eigenlijk nergens anders vliegen dan in een club...

Wat vliegen boven bebouwing en mensenmassa's betreft zie ik niet in waarom de wetgever dit moet toelaten. Al zeker niet aan de hobbyist.

Laatst bewerkt door een moderator:
Makkelijkste is gewoon alles verbieden toch. Commercieel of hobby....verschil zien ze toch niet. Gewoon modelvliegen eigenlijk helemaal verbieden om nog makkelijker te maken.
Dat willen ze toch met het vuurwerk ook al ieder jaar.

Misschien moeten ze auto rijden ook verbieden. Nu al 4de in een week dat ze op het stuk naar mijn werk brokken maken.

Je weet dat het een sarcastische opmerking was.

Tuurlijk zie ik liever dat er niets verboden is en dat het goed gereguleerd moet kunnen worden voor iedereen op een correcte manier.

Zolang de hobbyisten buiten de bebouwing worden gehouden sluit je de mogelijkheden voor ernstige ongelukken zo goed als uit en zeker als ze zich ook nog aan maximale hoogte houden.

Voor proffessionals moet je veel meer kunnen toestaan dan nu mits ze aan de juiste voorwaarde voldoen. Zelfs daar zou je de wetgeving kunnen versoepelen.

Ik sluit mij aan bij de gedachte dat de hobbyvlieger prima in een open veld, weg van wat dan ook, zou moeten kunnen vliegen. Dat is ook niet het punt wat ik wil maken. Tot op heden blijkt handhaving 'lastig' te zijn. Dat wordt vnl veroorzaakt doordat de handhaver de delta tussen hobby en commercieel niet goed op het netvlies heeft. Die delta is relatief eenvoudig op te lossen.

Vwb de commerciële vlieger.
Daar gaat de regelgeving versoepeld worden. Er gaan extra opleidingen en voorwaarden komen waarmee de commerciële ook binnen de bebouwde kom mag werken.

Waarom zou ik naar een club moeten gaan als ik de beschikking hebt om over een paar km landbouwgrond/bos te vliegen?

Je moet de misstanden aanpakken

BorisB schreef:Makkelijkste is gewoon alles verbieden toch. Commercieel of hobby....verschil zien ze toch niet. Gewoon modelvliegen eigenlijk helemaal verbieden om nog makkelijker te maken.

Daar zijn de heren wildvliegers mooi mee bezig om dat te bewerkstelligen!!

Net zoals je niet het stereotype phantomvliger mag gebruiken vind ik het ook not done om het stereotype wildvlieger te gebruiken.

Mijn advies:

Waarbij je gemakshalve voorbij gaat aan het feit dat multicopters voor hobbygebruik gewoon vallen onder de regeling modelvliegen. Met jouw voorstel zou die regeling (die al jaren bestaat en voorzover ik weet prima functioneerde) ineens bij het oud papier moeten. En dat zou héél veel mensen die nog nooit een multicopter hebben bestuurd treffen.
Of is je voorstel om alleen hobbymatig gebruik van multicopters naar de modelvliegclubs te verplaatsen?

Wat ook zou kunnen is commercieel vliegen met uav's/drones verbieden , ben je de hele discussie kwijt ;p
Als je een foto van boven wilt in een reclame folder, huur je maar een vliegtuigje / ballon of kraan met een piloot aan boord of in het bakje.
Dan houden hun ook hun werk.

Is het verschil meteen makkelijk te zien, vliegt het.. is het hobby of een commerciële cowboy.

( dit uiteraard met een knipoog , maar dit is natuurlijk wel dezelfde manier als alle hobby vliegers naar een veldje willen verbannen )

Iets serieuzer, ga je toch nooit redden, onze wetgever heeft nu al de middelen niet om de excessen eruit te halen en te vervolgen, en dan moeten ze nu een strengere regelgeving gaan handhaven ?
Dan mogen ze nog wel wat personeel extra gaan aannemen als ze dat willen.

mooi om te zien is dat hoe dan ook iedereen predikt naar zijn eigen parochie.

Dit lijkt me ook niet meer als normaal

Ik zou zelf graag de regels serieus versoepeld zien, vooral uit eigen belang ,
heb enkele *opdrachten* die ik het liefst commercieel zou doen
( verdient die drone zich nog eens terug ook ;p )
Dat kan ik nu niet, en gebeurt het onder de noemer -hobby-

Maar zou best graag een kvk nummer willen aanvragen en het legaal willen doen,
sterker nog.. Heb wel wat idee'tjes waarmee ik m'n brood er mee zou kunnen verdienen.
Alleen, zoek ik de extra kosten van de vergunningen en dat hele darpas verhaal niet.

Dan maar hobby :)

Back