Vasa (Wasa) Corel 1:75

de deurtjes weer een stapje verder

2013-08-03213123.jpg

verder een provisorische lijmklem gemaakt om de eerste dwarslatjes vast te maken

Ben eigenlijk nieuwsgierig naar het volgende Jan; komt er óp deze dwarsbalken het uiteindelijke rooster, of moeten er tussen deze dwarsbalken korte stukken gezet worden om een rooster te verkrijgen

Germt

Tussen deze balkjes komen nog 2 balkjes te liggen. voor zover bekend is er geen roostervloer aangebracht op deze balkjes zoals bij jouw WVH

nu dus weer verder met het afwerken van de boeg.

2013-08-11140408.jpg

latjes aangebracht voor de afwerkrand, je hebt inderdaad nooit genoeg lijmklemmentjes

2013-08-11153809.jpg

verder zijn de trapjes ook weer opnieuw aangebracht.

nog wat kunnen doen vanavond:

allereerst de bogen gemaakt voor de korvijnagels boven het galjoen, als eerste een gebogen latje en daarboven op nog een tweede latje gelijmd. nadat dit gedroogd is, om maat gemaakt.

2013-08-11200808.jpg

2013-08-11202249.jpg

2013-08-11203742.jpg

even een proefstukje gemaakt voor het schilderwerk om problemen te voorkomen straks
eerst met rood (Valejo verf) en daarna met lak behandeld (CePe antieklak)

2013-08-18144417.jpg

Vraagje;
De middelste 2 plankjes lijken donkerder, is daar eerst een kleurbeits opgezet, en daarna matte vernis?
Ik ben benieuwd, ik zie dat die pot vernis van CéPé is, maar dan mat.
Ik heb hier dezelfde pot, maar dan zijdeglans, en die geeft géén waas.
Maar let op; je ziet die waas alléén als je óver de plankjes heen kijkt, als je er recht op kijkt zie je het niet.
Succes

Germt

die latjes zijn verschillende tinten notenhout zoals gebruikt op de romp, buiten de rode verf geen voorbehandeling gegeven.
ik heb nog eens goed gekeken tegen alle richtingen in en zag geen waas erop liggen.

ik ben trouwens van plan om eerst alles in de lak te zetten voordat ik met kleur ga beginnen, ter voorkoming dat de kleur in de porien gaat trekken op onbedoelde plaatsen

Oké, dat is duidelijk, de vernis komt dus op het "kale" hout.
Interessant, ik heb het vermoeden namelijk dat je dan de waas niet zult zien omdat de romp simpelweg lichter blijft, het zal er wel zijn, maar gelukkig totaal onzichtbaar, en dat is dan absoluut acceptabel.
Wel even laten weten Jan, want mijn volgend project wordt gebouwd met hout wat ik in de originele houtkleur wil laten, diverse houtsoorten trouwens, en wel wil vernissen.

Succes,
Germt

Zo, zal dit draadje even naar boven halen met een vraag.:cool:
Jan, je hebt de ornamenten met grondverf gespoten, ik zie dat je Humbrol verf gebruikt, dus is de grondverf op terpetine basis.
Ik ben op zoek gegaan naar deze spuitbussen, maar kan ze niet vinden.
Heb jij een advies / tip.

Germt

ik heb gewoon een spuitbus grondverf gehaald bij de Gamma, maar ik neem aan dat de andere DHZ ketens deze ook hebben.

heb de onderdelen met een stuk tape (aan het einde dubbelgevouwen zodat de plaklaag boven ligt) geplakt en daarna gespoten.

wel een klusje wat je het best buiten doet (was mooi geweest de afgelopen zomer :))

wel een tip om zoveel mogelijk te spuiten en niet te lange tussenpozen. na enkele maanden te hebben laten staan was de spuitmond verstopt ondanks dat ik deze had leeggespoten de laatste keer.

ik zie nu pas hoe lang geleden mijn laatste posting is geweest. helaas gaat het de komende maanden op een laag pitje ivm drukte op mijn werk en daarnaast ook nog een complete verbouwing/opknapbeurt van de woonkamer (muren stucen, schilderen, nieuwe vloer).
hierdoor heb ik mijn modelbouwwerkbank ook nodig voor de grote klussen in huis en zal de Vasa en de overige modellen in huis tijdelijk worden opgeborgen

Back