Het schubbenmonster? Dat is IKEA fanfare. Eenzijdige print, en dus zorgen dat het niet mee kleeft aan het laminaatje.
Volgende ronde fris en vlak stukje bouwfolie van de rol, of op een gewaxed plaatje.

G4 komt tegenwoordig in drinkflessen!
Das mooi wegklokken! Betere afsluiting dan de blikken, de doppies koekten altijd vast.
Moest voorgekneed worden met waterpomptang, en als je geluk had, kwamen dop en hals gefuseerd los van het blik.

Nu is dit 1 liter, 1/2-je was mij ook best gebleken. Dit is verpakking nr 3 in mijn knip&plak blik-semse modelbrouwcarrière. Dat ‘bijgecallibrerrde jaar 0’ begon in 2003… met dit heusse model…

Behold… zonder blikken of… de fles!

IMG_2910.jpeg

Sjablonen geprint, het lamineren gaat in 30 minutenepoxy gebeuren… G4 was al besteld…

Demesmaeker, "hemel mijn contracten"...

IMG_2911 2.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Goed en wel, een middag en een avondje boenderen.
Deus ex Laminatus! Ofwel... de dagopbrengst!

Eerst de printjes in het gareel. Printer uitdraai kalibreren op de cm.
De tekening in de computer is maatvast, daarvoor de print eerst langs een nauwkeurige lat.
Dat papier moet ik nameten, omdat het 'levend' materiaal is, werkt als een barometer.
Verder wordt de toner met grote hitte op het papier gebrand. (lamp geeft 400º C af)
Standaard krimpt het papier behoorlijk over een lengte van 30 cm.
Een opmaat in tienden (achter de komma) volstaat, niet proportioneel.
Bijvoorbeeld 100,5 x 100,6 %. En dat gaat gelukkig weer goed op een 1200dpi laserjet.

IMG_2933.jpg

De print knip ik vervolgens schoon, afgelegd op polyethyleenfolie van de rol.
Voldoende glasweefsel, en geschatte hoeveelheid 30 minuten Z-Poxy aanlengen.
Potlife 30 minuten, geeft rust in het werken, de handen in Nitril-handschoenen,
nimmer Latex!
Geïmpregneerd en strak gestreken met een plastic pasje.
Extra stuk folie er over, en narollen/walsen om het werkstukje zo egaal mogelijk te vlakken.

IMG_2930.jpg

Noeste arbeid... Frisse Zap, oude meuk vergeeld, maar werd wel keurig hard.
De oude is stug in de fles, maar au-bain-marie, in heet water wordt het weer vloeibaar... en verwerkaar. Gekozen om met de was frissere te werken.

IMG_2932 2.jpg

Dan natuurlijk een check... gaat het iets worden?

IMG_2931.jpg

En al behoorlijk op maat... kluisgat geponst (goed mikken)

IMG_2935.jpg

En dan is het doorpakken, daarbij is achter-, middensectie van het voordek is me iets te pokdalig geworden.
Iets te fanatiek gerold. Dat drukt bellen in het laminaat ipv er uit.
Zal nog wel te redden zijn met wat vlakken, de bellen vullen met dunne secondenlijm.
Anders gewoon over. Zit ook het werk niet in...

IMG_2936.jpg

Dekdelen rond de 'Badewanne', wordt versneden om te kunnen verlijmen.
Die met voorbedachte rade bewaarde dekseltjes van smikkelwaar zijn verdomd handig. Flinke zak vol...

IMG_2939.jpg

Met een beetje stuk doorlamineren krijg je al doende het dek mooi vol.

IMG_2940.jpg

Nu alles op maat gaan snijden en schuren. Verlijmen wordt eveneens een delicaat klusje. Dub er over om de balsa ondergrond te perforeren, zodat bellen weg gedreven kunnen worden. Kan ook betekenen dat er juist bellen ontstaan.
Egaal aandrukken met elastieken, take en een bende houtjes.
De hele romp gaat in de maskerfolie, want het wordt geheid een vieze bende.

Door de plaatjes voor te verwarmen met de föhn, kan ik ze iets rond zetten.
Zo afstemmen op de rondingen van het dek. Epoxy is binnen grenzen thermoplast.

De techniek van werken is niet uniek. Hoewel het als manier van werken opborrelde,
bij het verbeteren, reshapen van de eerste Heuss romp in 2003/2004, de draad van het model weer oppakte.

Op een voor-gewaxte glasplaat kun je grote vellen lamineren, en daarna verwerken.
De helaas veel te vroeg overleden Han de Bouwer, hoofdzakelijk bouwer van grote schaalmodellen, vliegtuigen, heeft bij twee van zijn huzarenstukjes zo de huidbeplatingen vervaardigd, ingedekt naar patroon origineel. Een meesterbouwer.
'Flight skin' wordt het dan genoemd, en op spant verlijmd.

Voor wat het waard is...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Epoxy is binnen grenzen thermoplast.
Oh? Het is mij nooit gelukt om bijvoorbeeld Epoxy heli-rompen ook maar één mm te verzetten met warmte...
Mischien in de eerste dagen na "uitharding" (want de feitelijke reactie duurt veel langer dan wat er op het potje staat) dat het dan nog wat te vervormen is? Want ik heb wel meerdere keren bij heli-rompen gemerkt dat de deuren en kappen niet de vorm hadden die ze moesten hebben, en ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met dat de uithardingsreactie nog niet 100% volledig was tijdens het lossen uit de mal.

Van UHU plus weet ik dat als het bij kamertemperatuur uithardt, dat het dan na 24 uur functioneel sterk is, maar dat het nog bijna een week kan duren voordat het écht helemaal door en door uitgereageerd is.

Hoe dan ook, dat gaat inderdaad een hele klus worden, ik vind het knap wat je daar allemaal laat zien. Ik kan het niet...

Een F5B romp was zeer goed te richten. Alleen vertelt de overlevering dat je het niet te vaak moet herhalen. Het wordt harder en harder... tot het broos is geworden.
Ook motorkappen, van die ARF krengen zijn zo weer mooi in model te zetten, als ze krom aangeleverd zijn.

Na een staartbreuk, goede fix gedaan, moest deze tòch nog even gericht worden.
Hittegraad? Moed beleid en trouw. Goed richten, het oog, hoekmeters, een camera met tele-objectief... en wederom forse dosis moed, beleid en trouw + zucht van verlichting.
@RickNL kan daar goed over vertellen. Meer stunts uit te halen dan je zou verwachten.
Polyester heb ik nimmer getest in deze.

UHU-Plus? Wel UHU-Endfest. Daar vergroot je de afschufsterkte door het in de oven te verhitten. Het wordt dan wel zo vloeibaar als water...
Daar heb ik de roeren mee gemaakt. Dat gaat sneller dan het bakken van koekjes.
De staffels voor het harden staan beschreven in de bijsluiter.

DSCN7186.JPG

Moet em weer eens oppakken. Vlieg er te weinig mee! :rolleyes:

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Een F5B romp was zeer goed te richten. Alleen vertelt de overlevering dat je het niet te vaak moet herhalen. Het wordt harder en harder... tot het broos is geworden.
Dat klinkt mij in de oren als "nog niet volledige uitharding".

Ik heb het wel eens geprobeerd met een heliromp die niet 100% zuiver recht was, en eigenlijk was het enige resultaat wat ik behaalde dat het tijdelijk wat rechter was, maar na een of twee weken toch weer zijn oude (kromme) vorm terugkreeg... :(

Wel, ik heb een tijdje er mee gevlogen, en uitgetrimt via ellenderon.
Maar... zo een 7 jaar na dato had ik daar wel genoeg van, en toen maar eens zuiver gericht. Dat gaf een stabielere start. Motor zit dacht ik zo tegen de 1 kilowatt vermogen.
Wat eigenlijk nog poeslief is voor dat ding...

Laatst bewerkt:
Passen schuren, passen schuren… tot het past. Halverwege de romp een referentiepunt.
Daarop de invullende indekking inwerken naar de boeg. Naar de hek zelfde procedure.

IMG_2941.jpeg

Kost me toch al snel 1,5 uur dat er sluitend in te krijgen.

IMG_2942.jpeg

1 laag 100 grams is me toch wat te dun. 0,2 mm. Als de vormen er in zitten, een tweede laag er tegen.

Gr Bas

Gelukkig kan de regelaar de schuld krijgen Bas! Nog geen 5 jaar geleden begon het daarmee! Intussen toch veel moois opgehaald c.q. gezien. Succes verder! Gr. Klaas.

Heren dank... en al die uren in een rompje van nog geen meter!

En tuffen we door met leut, koffie en een deun op YouTube...
Wild knippen is er dus niet bij... schuur me een ons...

Achterdek op maat...

IMG_2943.jpg

En het vulstuk gaat als gegoten passen!

IMG_2944.jpg

Smooi! :-)

IMG_2946.jpg

Zoldervonst... oud lamineer patchwork van 20 jaar terug... moet het zolang duren???
West 5 minuten epoxy... en 3 lagen glasweefsel... ik dacht toen... toch een zee aan tijd.
What was I thinking!
Romp zover als mogelijk schaal... en om de twee en een halve cm gecontroleerd op symmetrie
via een spantenplan... ook dat was een bende tekenwerk...
Zeer kloeke romp, en veel scherper in de boeg... maar nu toch wel wat vergeeld.
Door het stevig geperste hartschuim nogal zwaar. (weg smelten en verband binnenin lamineren).
Al die oude dromen, om nachtmerries van te krijgen.

IMG_2947.jpg

Tot zovers... Zondag verder...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Wel Peet, ik stond gister op de weegschaal... die sloeg weer eens door...
Werkt niet eens op 230V! Hoe schaaf ik dat nu weg :eek:

Bootje rond... Elk vel past nu in de 'ah-symmetrie'... hoe krom ook, het past!

IMG_2961.jpg

Inmiddels voorzien van 'dubbel glas', 't klinkt als 'HR'!
24 uurs epoxy, het betere werk...
En kan er weer lustig geknipt en geschaafd worden.
Wordt een beetje monotoon, zulke 'opdaters'...
gelukkig zijn de plaatjes, bij de praatjes, nog in kleur...

IMG_2962.jpg

Voor zover het wat waard was...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Yup! Het is hier een beetje stil.
Wederom snipperdesnip verkouden.
NS en tochtige stations. Nee is niks voor mij.
Gaat mijn aandacht ook nog even uit naar een creatief klusje.

Maar alle paneeltjes voor het dek zijn pas, en wachten op verlijming.

De panelen op de flanken van het Wahldeck zijn in de oven geweest, en zijn op 70 graad C rond gebakken, en op klokslag twaalf bleven ze rond staan.

Nog effe op de rol gefixeerd tot aan de verlijming.
Bij aanleg prachtig aansluitend op de de ronding.
Zal dat het verlijmen iets vergemakkelijken.

IMG_3003.jpeg

Voor wat het waard is…
Gr Bas

Ziezo, twee weken smerige blafhoest inclusief vreemde horlepiep-pneumatiek ook weer achter de rug. Beste is dan literatuur lezen en grof lummelen op het MBF.

Gister op jacht naar elastiekjes. Dat was feest in deze regio. Een alledaags artikel is thans specialproduct. Nog net niet in feestverpakking.

1 euro voor 50 netjes gesorteerde elastiekjes in glasheldere styreen verpakking. Wie is hier nu crazy? Voor corona had je er over de 1000 op gewicht. Zei tegen de ‘vloerhulp’, nadenken kunnen doe toch niet, ik bestel wel online, en laat ik ze voor 6,50 per DHL dieselbus afleveren.

Blokker Borger had wat. Dat dan maar.

Moest ik nog blauwe Tesa buitenschilderafwerkplekafplaktape hebben.
Ook hier heeft hyperinflatie toegeslagen.
8 euro voor 25 meter per rol. Ja! Doe mij een lol.
Vorig jaar al tegen stuitende prijs.
Voor corona 3,50 euro.
Het is goede tape. Maar blijkbaar heeft de directie een hogere levensstandaard nodig. Of heeft de inmiddels derde strakgetrokken vrouw een nieuw ringetje nodig. Kost een drol het te fabriceren. Daarop volgt een woekerende overhead. Ja die Hubo toch. Flubo… leest het logo…

De frustratie en schrik te boven gekomen, met rode kwaaie kop, de benzine tank mooi leeggereden, want je geeft die 320 Nm soms even de sporen om wat treuzeltoeristen.de in te halen… aan het testen geslagen.

Beziet de Flaterfoon opstelling! Levensgevaarlijk… bij het roeren van de elastieken snaren, begon de draaibank zich vreemd te roeren, en knalde er een muur… levensgevaarlijk..

Model is afgeschermd met folie om de zaak schoon te houden.

Lijm zal wel epoxy worden, 30 minuten, met iets verdikkingsmiddel. Positie gaatjes boren voor spelden, waar later toch ingeboord gaat worden.
Het paneel is al mooi voorgevormd, en staat nagenoeg in dezelfde ronding als het Wahldeck.

De uitlijning moet zuiver gebeuren. De stand is bepalend voor de passing van de rest van de panelen.

De blauwe Tesatape heeft een voor dit doel zeer geschikte nifty kleefkracht.
Hierop zijn de houten klosjes met CA gekleefd.
En kan een staccato aan elastieken op ingehaakt worden.

Onder de kiel een hardhouten steun lat.

Opstelling geeft een goede trek aan het paneel.
Na alle werkhandelingen trek je de tape pardoes los, en heb je een schoon dek.

Beoogde werkopstelling…
en zal het zo het hele model rond gaan.

IMG_3024.jpeg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Back