Nou, je legt de lat wel hoog Bas en duikt er diep in. Hoop dat het goed uitvalt en een bruikbare methode blijkt voor de volgende modellen. Eer je er erg in hebt kom je tijd te kort. Gr. Klaas.
 
Klaas. Ach, lat. Maar na het schilderen weer een put?
Zou me beknorren.
Dit is best aardig om uit te zoeken. En is het zo mogelijk het dek bijkomend een schaal effect te geven. Maar in welke mate? On the fly. Ik ga mijn best er op doen, hopen dat het geen pestzooi wordt.

Gr Bas

Zoals altijd.
 
Spanlak wordt het zeker niet. Is me te link als ik het zo bekijk. Of het langdurig door reageert. Is eigenlijk voor een balsa zwever, porievuller na het doorschudden. Het oplosmiddel is te scherp. Nitro etc. Mehhh...

Dat gaat niet samen met de oude ondergrond? Dusss...
Vond G4 ook al een beetje kritisch.
Daarmee heb ik de kale balsa schade mee versterkt na wegnemen onderdelen. En expres wat gemorst op de oude lak met een penseel.

Over de G4 is weer de epoxyplamuur gezet. Goede basis.

Het zal de epoxy gaan worden. Moet eigenlijk wel.
De vlak-omzoming, maar wel spaarzaam G4... of... verdunde 30 minuten met spiritus?
Dat geeft weer werksnelheid en korte termijn overzicht op het fixeren van materiaal. Je moet er bovenop blijven, moet geen 10 uur duren.

De gaatjes dus ook om bij het lamineren met vloeistof de lucht weg te kunnen drukken, wrijven, als er bellen dreigen. Experimentele dekversterking.

Echt zeer benieuwd of de aanpak gaat werken. Handen jeuken... Nitril handschoenen liggen klaar.

Ik ga je nog ff wat voer voor de hersums geven Bas:
PU kan wel, maar G4 niet ....... huuuhhhh.....:rolleyes: ja G4 is een pu hars met verdunning, oftewel een lak
2k pu hars bevat geen oplosmiddel, hecht verrekte goed en is snel hard, ik heb daar al met suc6 snelle reparaties en laminaatjes gemaakt, zelfs 3d printdelen kan je prima verlijmen hiermee :D
Epoxy werkt natuurlijk ook goed, maar let wel even goed op dat er grote variatie is onder de epoxies, je hebt lijmen ( de zpoxy potjes en knijpspuitjes, en lamineer systemen, een lijm is een taaie epoxy en zal voor lakwerk of lamineerwerk niet volstaan...... maak maar eens wat van dat uitgeharde zpoxy of 5 minuten epoxy warm dan is het zo weer zacht, schuren gaat ook kut.
Verdunnen kan maar pas op dat dit wel verdampt moet zijn voordat de smurrie hard word anders zit het erin en is niet ideaal, wil je dat het dunner word om in het hout te zuigen dan kan je het beter warm maken, (grofweg: elke 10 graden stijging halveert de viscositeit).

Jij houd wel van pionieren en uitproberen, dus als je wat snel uithardende pu wilt proberen dan doe ff een pb, ik heb hier nog 15 kg staan en kan wel een beetje missen ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Haha... jeuk van de epoxychampions...
Nee, daar let ik ernstig op.

De tip van Henk was G4 voor te hechten. Nu heb ik veel met G4 gewerkt. Dus dat vult in.
Dun opzetten en dan komt het goed. Maar droogtijd is langer, en moet het uitmuntend
kunnen borgen op de rondingen. Strakke aanleg. Dat met allerhande trucages.

Henk doet dat met bespannen van de antiek kisten.. als het zo uit komt.
Bijkans pragmatisch G4 of spanlak?

Lichte dun opgezette kleef-aan aanbrengen, drogen en dan met bout als oracover opspannen,
dan impregneren met gekozen medium. Is het feitelijke proces.

De 2K PU heb ik nimmer getest. De raamkozijnenstof was over datum...
en chemisch afval geworden... andere PU. Wel over gelezen.

Essentie is dun, redelijke potlife, lees smeer en richttijd... dan borgen.
Moet per penseel, stof en dek langs een smalle aftekening gebeuren.

Opdikking zal iets van 0,3 mm moeten worden. Tape dikte of Oracal folie dikte.

Kan zijn dat PU goed werkt! Dus dat klinkt ook goed.

West 5 minuten verdunt met spiritus is op motorschotten gekomen van een Calmato...
zit 16 jaar, maar begrijp je punt. 5 minuten blijft een stijf elastiek, ieder geval de Devcon
van vroeger had sterk die iegenschap. Zpoxy ook.West verrubbert niet.

De 30 is stukken beter van Zpox. Als plamuur met veel balloons werkt goed.
Plastic primer er over en een Motip grondverf hecht goed.

Waar ik mee lamineer is of West, of R&G. Deze laatste werk ik nu 10 jaar mee.
Daarvoor steevast West.

Heb nu net weer verse pot R&G, met 3 jaar wordt het ook wat stijver, maar heb ik het wel al zo
goed als opgestookt. De vorige fles bijna er door.
West is standaard wat dikker, kan je eigenlijk niet te lang bewaren.
West is denk ik al te oud, gaat stuk.
Ook een vrij duur merk. Bauhaus verkoopt dat. Die hadden een watersport afdeling.
In jaren niet meer geweest.

Als het binnen is... eerst maar eens een testje doen.
 
Laatst bewerkt:
Mini update... mooi polyestervlies binnen gekregen dat Enke Bleriot mij aanraadde. Top!
Mugen stuurt mij een klein-potjesvoorraad test PU voor proefjes! Top!
Nu nog even tijd vinden om de draad weer op te pakken... maar het is veelbelovend materiaal.
Vliesdun, dikker had best gemogen, maar in lagen opwerken? Wie weet?
De ondergrond moet ik mooi gevlakt zien te krijgen. Iedere hobbel ga je zien, maar gaat lukken.

Ik meld me weer als het zover is.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Nog aan het moed verzamelen Bas, of de verf nog niet uitgehard? Nog even en je moet weer vliegen! Gr. Klaas.
 
Nog niet aan toe gekomen. Even de rust vinden.
De klassieker moet weer voor groot onderhoud en een stukje conservering verbetering. Het houdt je van de straat en uit het water! [emoji39]
 
Bezit is zorg Bas! Heb die oude Fabia van me maar ingeruild voor een 7 jaar jongere Yeti Nu nog de 80 zien te halen. De snelheid is geen probleem heb al uit kunnen vinden. Alles op z'n tijd moeten we maar denken. Nu op weg naar 9 april, de dag dat Moeder, ijs en weder dienende, 100 gaat worden. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Het wagenpark is alweer van groot onderhoud voorzien. En dat alles werkt naar behoren.
In de avond uren weer eens inwerken in het bootje... inkijken en staren op foto-archief...

Welk dek onderdeel lijnt op wat... een beetje weggezakt, en moet weer inleren...
een puzzel... want het modelletje hier op het bureau is op punten
nèt wat anders gebouwd... niet geheel zuiver naar tekening...
Dus voordat ik met timmermansogen grote betonspijkers ga slaan, toch even goed verkennen... :rolleyes:

Kijken of ik snijpatronen voor het dek versterkende vlies kan uitwerken...
Op zo een manier dat het dek iets doortekening krijgt op de overgangsnaden van de vliessegmenten.
Het echte schip was een hybride van staal en aluminium. De verbindingen geklonken met een pakking er tussen. Aluminium dekspanten geklonken met het dek.
Die structuur laat ik voor at het is.
Elektrolytische werking hadden de schepen op den duur wel last van. Ondanks de zorgvuldig gekozen legering.

Het werktempo zal laag liggen... vandaar even deze kleine update...
het gist nog steeds alhier :)

Voordek klopt redelijk. Achter een afwijking van ruim 5 mm over de deklengte...
Op de werktekeningen heb ik een cm markering aangebracht. Daarmee kan ik de printer kalibreren... met 0,1 mm
Papier heeft ook werking... rek en krimp... het wordt al met al smokkelen, en de hekwerkjes deels over solderen voor
een goede stand...


IMG_9278.jpg


Gr Bas
 
Heb je nog een uitdaginkje Bas, om de boel een beetje strokend te krijgen. De verf zal intussen wel droog zijn en dof te schuren voor het plakwerk.
Hier vorig jaar de oude Skoda Fabia ingeruild op een 6 jaar jonge Yeti. Weinig kilometers, beetje hoger zitten en een automatische bak. Vroeger sleutelde ik wel graag aan auto en motor.
Maar met de hedendaagse elektronica raak je de weg kwijt. Althans ik wel en er is ook geen ruimte meer om te sleutelen. Mijn vader had vroeger een garage, maar dat huis ging in 1991 weg.
Hier op het dorp jaren gebruik kunnen maken van de garage van de oudste zoon, maar toen was het sleutelen aan auto's al over. Maar we dwalen af. Succes met het tekenwerk en af en toe laat je maar zien hoe het vordert. Gr. Klaas.
 
Peu is onverwoestbaar met onderhoud. Yeti is een heel erg fijne wagen. Veel ruimte in de achterbak, prettig op de grote afstanden.

Dat deep core sleutelwerk kan ik gelukkig in een garage doen op de brug, bij een Lancia specialist.
Maar werk dan met eigen gereedschap…

Ja, dat moderne spul is andere koek. Maar heb software om alles uit te lezen van Fiat Lancia. Althans ODB. Daar hebben ze Roemenen voor. Hacken alles. Herschreven, en via internet aan te schaffen. En kan je software op een laptop zetten waarmee je alles kan uitlezen en zelfs bedienen.
Van injector tot raam. Testen op weerstand etc.
Een hardnekkige storing kreeg ik zo boven water.
Wat ze bij het APK station niet lukte.
1 sensor nieuw. Had ik eerder al getest en vervangen.
Maar een heuse kabelbreuk de boosdoener. Via uitlezen.
Zoek je de breuk op… of vervang je dat rondom de motor… Dus een nieuwe. 3 dagen doorlooptijd. Het was nader tot alpinisme en speleologie…
Starten lopen en alle storingen verledentijd.
Opmerkelijk dat zo een vervangende kabelboom van heel veel betere kwaliteit is dan de fabrieks opgebouwde…
Het was een recal waard geweest zoals Toyota dat verantwoord doet…

De andere klus was een koppakking die het 40 jaar heeft volgehouden. Oliespoor in maart me te groot. En te veel olie op de uitlaat. Dus nu echt aan de beurt. Het zat in de voorspelbaarheidshoek…
En onder de klep is het erg vol. Alle injectieleidingen nu E10 bestendig, safe.
Oude leidingen verrekte broos, gevaarlijk op. 98 blijft de tanknorm.
Kop gevlakt bij specialist.
Daarna de klepjes geslepen. En alles weer met klepstelplaatjes gesteld… nieuwe keerringen, pakkingen.
Nieuwe distributie er weer op. 12 dagen zoet. En alles weer keurig netjes glimmend terug. Lampredi twin cam is een mooi blok. 1967 een revolutie op motorengebied…

Als techneut zijn dat alle leuke klussen. Maar je werkt wel op profi niveau. Leut.
 
Laatst bewerkt:
Ja… rustig verder. Dek versterken.
En iets meer tekening. Het gaat on the fly Klaas. Niet bang dat het niet lukt. En dat je de segmenten nog een beetje ziet na lakken… probeer het…
Fraai model, en moet afgerond worden.
 
Laatst bewerkt:
De mangaten moesten iets naar achteren. Foto's goed bestudeerd.
Maar het aantal plaatjes dat de positie goed verraad... is er exact 1... in een boekwerkje Heuss...
en met een loep er op...

Er moest driedubbel gemeten worden...
afgetekend, ingesneden met een scherpe scalpel en aangevuld met
hout of... epoxyplamuur... op 30 minuten epoxy basis aangelengd.

Epoxy dus... en iets ronds had ik nodig wat net wat groter was in diameter dan het luik.
Geduldige bakjes vol restanten... rubbertje...

Maskers, bestaande uit gestapelde tape. Snij je doormidden gestapeld en al
hoog je het weer op... heb je een mooi dijkje...een reserve rubber silentblock van de auto...
en kliederen op goed geluk. Ook het rubber even geplakt met tape... komt het weer mooi los...
De overdaad aan hoogte van de plamuur schuur je later weer weg met een mini schuurlatje...
Gemaakt uit een roerlatje voor de verf...


IMG_9282.jpg



Links de aanmaak, rechts de finito. Goed bij benadering... beter dan voorheen...
De over-resten aangemaakte plamuur worden weer elders afgezet aan het dek...
toch ook om weer af te schuren... Oneffenheden afsmeren... de laatste putjes....


IMG_9283.jpg



Tot zo ver maar weer... piep klein stukje...
Volgende is verlengen gangbordplaten... er moet iets van nabij 7 mm bij op... aan.
Passtukjes... eens zien hoe ik dat uit de mouw ga klapperen...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Je had gewoon een klein duwtje nodig Bas! Nu even doorbijten, maar besef me wel dat het uitdenken vaak langer duurt dan het uitvoeren. Dus neem je tijd om de gangboorden op orde te krigen. Moet als het looppad erop zit ook weer een reling om. Die luiken lijken wel dekseltjes van filmdoosjes. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Mhawww.... duwtje... geen man overboord...
Moet wel wat focus hebben, ja dat klopt. Beetje mind set!
Tot de volgende mini update...
 
Verder in herstel van details... naar tekening Graupner en die ene foto ;-)
Even staren welk materiaal te gebruiken... hout...

Dek van Heuss 1 er even bij... die had ik oot ontmanteld zo rond 2002... damn... ver terug...
Die romp is in de epoxy gezet... als de spijkers van Van Leeuwen... ligt de romp hier al eeuwen...


1 mm triplex inserts gesneden en geknipt...
Richthoutjes uit balsa voor strakke aanleg... en goed in het verlengde..
CA verkleefd... Gestapelde tape als aanleg...
Alleen verlijmd met CA op de insert. Daarna breek je het balsa weg, met de schuurlat
er langs... zijn de sporen van de spalk pardoes verdwenen...


IMG_9292.jpg



En dan de ondersteuning van het paneeltje naar de romp... 4 x 4 mm...
Toekomstig waterdicht afgesloten. In de boeg een ontluchting-perforatie naar binnen de romp,
om druk verschillen te vermijden...


IMG_9294.jpg



De gangborden bij de boek moesten ook nog gedicht worden...
Bepaald geen poëzie... heikel klusje... bakboord moest over... maar gelukt...
Deze zaakjes moesten klaar... voordat ik aan de dek bewapening met vlies kan gaan werken.


IMG_9299.jpg



De stootlijsten nu strak afplakken met maskertape. En kan ik de snijplannen gaan tekenen
voor de vlies patches. Te verlijmen met G4, dan de foliebout om het te zetten op krimpspanning.
Dan de G4 om het te sterken... Balsa is een slechte basis voor een dek.
Het blijft dus oppassen met hanteren... en dat geld ook voor het onderwaterschip.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top