Dek is thans gelakt. Het is balsa en je drukt je nagel er zo in. (kwam ik gister achter...)
Ik moet ook een geringe opdikking hebben. Ik moet dus werken met een trukendoos van vondstigheden.
Dan kan ik deels versterken, maar niet alles, en geeft het een bijkomende realiteitswaarde (of suggestie tot...)
Eerst verkennen of de aanpak realistisch is, en niet doorslaat en
bepaalde kwaliteit dan maar voor lief moet nemen.

https://www.modelbouwforum.nl/threa...tauratie-van-een-theodor-heuss.268191/page-60
Fineren :thumbsup:
 
Ik heb hier een rol van 10 meter 25 grs glas. Dat is vrij openmazig.
Ik zocht iets voller gewevens. Of amorfore structuur.
Lengte van de romp is 95 cm.

Maarja... het ging mij om de fractionele opdikking. voor het zicht effect en een zekere bescherming.
Met het model maak je geen klappers. De hele zaak van een gedetailleerd model is al extreem kwetsbaar natuurlijk. :)
Een schroevendraaie slaat rechtstandig door het dek. Dan moet je dus ook niet doen.

Opdikking met een random fijne struktuur geven ook een lichteffect structuureffek en aanzicht...
Ik denk aan antislip.

De romp is gelakt. Model rond de 50 jaar oud. Tijdens restauratie, en er al voor wat butsen.
met het gepruts kwam er ongewild toch weer wat bij.

Dus geen poreus balsa. De oude lak wilde ik laten zitten.
Daar waar 'casette paneling' komt overweeg ik het dek te perforeren om bellen weg te kunnen drukken.

Bijkans lijm ik met een alcohol verdunde 5 minuten epoxy. Per los segment. En omzoomd met een masker.
In de bouwdraad tref je wel plaatjes.
Dek hoeft geen vliegtuigromp te worden, maar zal dienen als een fractie sterker huidje.
De deur van het Muiderslot is thans een elektrisch bediende schuifdeur... een ram is niet meer nodig :D

Optisch technische oplossing met iets meer tengel bestendigheid :)
Plaats eens een fototje van dat weefsel dan kan ik vrij snel zien wat het is
 
Er zit ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil in weefsels.
Ik heb weefsels gehad die spontaan uit elkaar vielen maar ook die echt stevig geweven waren.
Ook is de finish wel eens anders, de ene heeft een soort hechtlaag en de andere niet.
Beste weefsels die ik gehad heb waren van Suter, Swiss Composites.
Die hebben ook andere leuke dingen zoals prepregs en sandwichmaterialen.

GJ
Suter produceert zelf geen weefsel hoor, die kopen het ook in bij weefselfabrikanten, nou heeft suter we weefsels van de betere kwaliteit das waar

Het uit elkaar vallen of dicht geweven weefsels zegt eigenlijk niets over de kwaliteit maar meer over de eigenschappen
Zie het als het verschil tussen dansschoenen en hardloopschoenen ;)

Wat de sizing betreft zijn vrijwel alle weefsels voorzien van een Amino Silane en die is toepasbaar icm epoxy, poly, en vinylester harsen, voor specifieke toepassingen zijn er specials, zoals bijvoorbeeld voor extreem transparante laminaten
Tijd geleden een testlaminaat gemaakt bij ons op het lab en je zag enkel de stiksels van de legsels terug, rest was compleet transparant .... echt mooi
 
Ik zal de rol eens uitgraven. Ik dacht ooit bij Polyservice besteld, speciaal om de Sultan-5 vleugel mee te glassen.
Daar moet je ook niet op gaan timmeren. Maar een frontale pestmug met 200 km/h zal er niet doorheen jassen.
200 + 200 km/h is 400 bij een frontaaltje :)...

Maar... dan heb je met dat weefsel nog steeds die typisch canvasstructuur.
Nabewerking om dat weg te krijgen wordt dan lastiger.

Nee, geen fineer. Dat heeft niet de extra sterkte dat ik van glas wel verwacht te hebben.
Een nerf kan dwingend worden bij aanbrengen...

Maar ook verzadigd papier met epoxy blijft broos. Testjes mee gedaan in eerdere projecten.
Wel handig om mee te lamineren als je constructieonderdelen aan het bouwen bent en
contouren moet uitzagen... etc.

Ik zal eens een standaard testje doen met een 80gr keper.
heb nog een snijmatje met wat structuur... kijken of dat overzet, en wat 1 laags
laminaat voor knip&plak materiaal oplevert... als ik die matten al niet verpest heb met een mesje...
 
Laatst bewerkt:
Ik las net dat je 0,2 tot 0,4 mm wilt opdikken, dan zou ik zeggen: zet er een 80 grams glasmatje op en dek hem af met een peelply, na uitharding heb je naa heel licht scuren een mooi vlak oppervlak :thumbsup:

En nu weer terug naar Wil zn perikelen ;)
 
Ik heb ooit een vleugeltje geglast.
Balsa ingedekt schuim.
Daar heb ik spuitplamuur opgespoten, daarna een 49 grams weefseltje erop.
Dan opschuren en toen er een laag epoxy opgesmeerd.
Dat geschuurd met korreltje 600 tot 1500 en dan met 3M polijstpasta gepolijst.
Het zag eruit als een volgfk vleugel.

GJ
 
Net even gekeken. Was idd een Polyservice rol, geen 10 maar 5 m2
Zeer dun materiaal. Keurig geweven, maar ben bekend met de structuur die het geeft.
Dan een snijmatje van de IKJA... daar zit een beetje korrelstructuur op... een
van de maten is nog niet gesaneerd tot volwaardig snijmat.
Doe daar wat proefjes mee. 80 grams geb ik liggen 135 gr en nog een hoop...
Loswax op de mat... maar zien wat het oplevert... en dan met de micrometer maar effe de dikte.
Pleeldoek is al te grof qua schaal. 1:25...
Wellicht geeft rijspapier een mooie structuur.. als toplaag waarover lak wordt gezet.

Verwacht wel even doorlooptijd. Genoeg nog te doen... ontwikkeling post ik in mijn bouwdraad!
Dank heren voor de bijval.
 
@Student... dank voor het overposten naar mijn draadje alhier.
Verder bezig met zeer, zeer intensieve ingrepen...
en het knippen van scans van de bouwplannen... Verhip!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Amper nieuws... 6 laklaag heeft nu gedekt.
Wat retouches nodig bij het weghalen van de maskertape... nam lak mee...
Kon weer ingetipt worden... je blijft ook bezig...

Waterlijn is strak. Lak nog even goed harden met een week uitdampen en de lak-dijkjes vlakken...

Even spannend... wild roppen is er niet bij...
behoedzaam en dan toch bij de stootlijsten neem je een flinter lak mee...
Waterlijn ging echter prima...


IMG_4864.jpg



Nahhh... over de hele lijn best netjes... beziet boegdetajèl...


IMG_4865.jpg


Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
  • Like
Reactions: Cnn
ziet er best aardig uit, ik zou super content zijn met dit resultaat.
Maar als je de lat wat hoger wil leggen, prima hoor, maar dan ga je nog wat moeten poetsen om het te laten glimmen :)
 
Bijna ondertiteling nodig bij ropperij. Je bent al aardig ingeburgerd. Succes met de finishing touches! Gr. Klaas.
 
Niet alles is afplak-serpentines... zo blijkt maar weer.
Het is al weer aan het drogen...

Heren, wederom dank voor de bijval!
En Peter... De Heuss is 1:25... dus dat staat mooi in verhouding tot je sleper.
Moet een mooi beeld geven in het water. Hoop dat het er een keer van komt!
Paar man bijeen... zou top wezen!

Ja Marc dat lak dijkje moet echt iets gevlakt worden...
heb ik bij de overgang naar het rood ook gedaan...
voelt wat beter...is nu wel écht een richeltje.

Klaas... volgende uitdaging is dus dat dek...
Maar ga eerst wat materiaalproefjes doen van de week.
Kijken of ik een werkbaar epoxy materiaal krijg.
Niet naar de zin, dan gaan de butsjes in de plamuur...
Jas ik alles in groen... Hopla!

Hier zonder snor... de opbouw van messing. En dat heet gestookt...
Verlijmd ooit na een ram of tik... overdaad aan lijm... niet zo mooi...
dat alles weggestookt met een oud soldeerboutje...

Vul dat weer in met de 30 minuten epoxyplamuur.
Ik heb de blisters gefixeerd met G4 PU lak.
Kan ik de wond met goede hechting van de plamuur vlakken.
Dek-layout ligt klaar voor de posities van de dekdelen.
Niet alles stond geheel juist volgens tekening en referentie-foto's
Dus ik stel daar een beetje op bij. De gangborden moeten voorop iets van 12 mm
korter... het de hekwerkjes met een zelfde maat naar achteren verplaatst.

IMG_4866.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Verder met het dek van het weekend.
Geen van de zwanenhalsafsluiters heeft de juiste positie volgens tekening
Komen nieuwe boorgaten voor, de oude worden dicht gesmeerd in stapjes, tot het mooi vlak is.
Oppervlakteversterking van het dek puzzel ik nog even door.Zou een glasvlies kunnen zijn.
Als het maar epoxy geschikt is. Andere mogelijkheid is een vlies dat voor vleugelbekleding wordt gebruikt om op te spannen. Kunststofbasis. Moet ik nog even uitzoeken.

De loopplaten weerszijden voorop ingekort, voorop 12 mm, achterop moeten ze verlengd worden met iets meer dan 5 mm.
ook de bolder posities zijn niet goed. Hekwerk moet opnieuw ingeboord worden.

IMG_4873.jpg IMG_4874.jpg

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Wat een ouderwetse regelaar allemaal overhoop haalt. Niet te filmen. Maar zoveel te groter is de voldoening als uiteindelijk alle componenten te plek vallen. Wel een boot met een verhaal inmiddels. Moet voor de volgers een bron van inspiratie zijn. Is het niet om na te bouwen, dan wel door te zetten. Succes verder Bas! Gr. Klaas.
 
Je gaat weer lekker Bas, het verboud je hele boot. Toevallig sprak ik iemand vandaag die de zelfde aan het restaureren is. Hij gaat hier op jouw topic kijken
Je gaat lekker :thumbsup:
Het Peter
 
opnieuw veel bewondering voor je doorzetting om alles te krijgen zoals het hoort.
Is natuurlijk eigen aan de hobby maar de ene legt de lat al eens wat hoger dan de andere.
Vaak ook een kwestie van ervaring en een nieuwe uitdaging zoeken.
Je bent hoe dan ook netjes en goed bezig er iets prachtigs van te maken.
 
Na wat overwegingen, gepuzzel en gezoek, hints en tips van @Mugen MRX-3 (epoxy kunner), altijd kletsen met techneut @GJVO,
en verdere uitwisseling @Énke Blériot (heeft know-how van jewelste)
dat alles paste uiteindelijk als een klare puzzel in mijn brein. Brainstormen is altijd goed.

Dus! Polyestervlies besteld bij dit adres in Engeland.
https://www.freeflightsupplies.co.uk/index.php/products/lightweight-covering-materials

Wat is er bekend over dit spul... wel het wordt systematisch succesvol toegepast op
reproducties van antieke, voor en na oorlogse vliegmodellen.
Énke is hierin een absolute meester. Heeft er een aparte hoek voor opgezet binnen het MBF.
Is het bezoeken waard. Al is het slechts om bouwtechtiek.

Wat velen niet weten, dat Énke, ofwel Henk met een team colleg's een succesvolle record-gedenk vlucht hebben gemaakt
met een halve scale Bleriot monoplane. Ze vlogen van zender bereik naar zenderbereik.
Alleen dat al een ongekende prestatie. Het Model door Henk zelf in niet van origineel te onderscheiden detail gebouwd.
Waanzinnig! 1 op en miljard die het doet en kan. Een verhaal voor rode oortjes.

Ging dat bouwen in der tijd met zijde, rijstpapier en spanlak, thans kan het met modern polyestervlies en allerhande lak.
De stof kan gehecht worden met lak, blanke lak, in eerst de omzoming te hecht-lakken,
na het drogen met een foliebout de stof op te spannen. materiaal is thermoplast.

De vormen kunnen naar sjabloon uitgeknipt worden zonder te rafelen.
En kan dus strak uitgewerkt worden in een dek-relief. Als ware stalen romp, aluminium dek overgangen.
Schept mooie mogelijkheden.

Dat kan ik snaar strak opspannen, en daarna impregneren met G4, of epoxy, of wellicht slechts lak?
De stof is niet gesloten, en absorbeert, met het lakken wordt het gedicht.

Nét even voor de extra sterke tegen het licht butsen bij aanraking.

Wat ik dan wel overweeg is naald perforatie in een vierkants-patroon, van de bestaande laklaag die ik vlak,
en zekere grofheid in voorschuren. Tot aan de primerlaag?
De perforatie zou dienen als verondersteld extra hecht verankering voor de epoxy of andere coating?
In de zon mag de zaak geen bellen blazen, loslaten.

De G4 zou zelfs waterbasis parketlak kunnen zijn?
Alleen kan hechting van deze lakken onderling bijkans slechter zijn.
Is voor mij onbekend terrein. G4 is thinner based, en kan oude lak aantasten.
Spanlak is ook vrij scherp.

Spanlak in combi met Acrylverf weet ik niet, evenmin met Alkyd wat nu de gebruikte is.
Wel deze stof al in huis.

Wel bemerkt in het verleden dat gedroogde spanlak niet tegen G4 kan, dat heeft troep die niet meer uit wil harden.
Spanlak gaat wel samen met de niet agressieve epoxy.

Nu wachten op materiaal, en kan ik weer verder. Zaak om de patronen te gaan maken en aftekeningen te verzinnen
van fotomateriaal.

Tot zvers...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Die gaatjes perforeren (needle punch zoals owens Corning dat noemt) is een goed idee, daarmee krijg je een diepe impergnatie, beetje vergelijkbaar met wat ik ooit als prototype voor een bekende vliegtuigbouwer heb gemaakt met een brandwerende schuimende epoxy die slecht hechtte, de schuimkern hadden we voorzien van koolstof draadjes met een speciaal daarvoor gemaakte opgevoerde soort naaimachine, die ramde gaatjes met een draadje dwars door de schuimkern zodat dit werkte als koolstof pennen / verbinders tussen beide koolstofhuiden.

Ik weet niet precies wat de toepassing is van dit vlies maar ben er wel vrij zeker van dat spanlak echt verouderd en niet meer van deze tijd is, er zijn veel betere materialen.. wat de juiste is hang af wat je wilt bereiken en de omstandigheden..
 
Spanlak wordt het zeker niet. Is me te link als ik het zo bekijk. Of het langdurig door reageert. Is eigenlijk voor een balsa zwever, porievuller na het doorschudden. Het oplosmiddel is te scherp. Nitro etc. Mehhh...

Dat gaat niet samen met de oude ondergrond? Dusss...
Vond G4 ook al een beetje kritisch.
Daarmee heb ik de kale balsa schade mee versterkt na wegnemen onderdelen. En expres wat gemorst op de oude lak met een penseel.

Over de G4 is weer de epoxyplamuur gezet. Goede basis.

Het zal de epoxy gaan worden. Moet eigenlijk wel.
De vlak-omzoming, maar wel spaarzaam G4... of... verdunde 30 minuten met spiritus?
Dat geeft weer werksnelheid en korte termijn overzicht op het fixeren van materiaal. Je moet er bovenop blijven, moet geen 10 uur duren.

De gaatjes dus ook om bij het lamineren met vloeistof de lucht weg te kunnen drukken, wrijven, als er bellen dreigen. Experimentele dekversterking.

Echt zeer benieuwd of de aanpak gaat werken. Handen jeuken... Nitril handschoenen liggen klaar.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top