"TOEN"

geboren in september 1947 en toen nog geen kleuterschool bestaand was de grote dag daar..naar de Lagere School.
Ik zie plotseling dat we, behalve het geboortejaar, nog meer overeenkomsten hebben: ook geen kleuterschool gehad!
Ik gebruik dat feit altijd om mijn voortdurende fascinatie voor speelgoed te verklaren........:rolleyes:
 
Ja heb ik ook..en..wanneer iemand me in de buurt vraagt om ff naar de "stukke" wasmachine of stofzuiger te kijken ( potdikke hoe weten ze dat ik 2 rechterhanden heb) kom ik altijd goed weg met de opmerking dat ik nauwelijks een schoolopleiding heb gehad.
 
De werkplaats ligt er mooi opgeruimd bij..alles wat niet in dit topic past is daar weg en ik kan weer lekker fröbelen met balsa en tissue.


De Komet, er is nog een lange weg te gaan..maar gelukkig is het een toeristische weg zo mooi. De Komet gaat zondagse kleren krijgen..en je weet het: kleren maken de kist...

20250707_203745.jpg
 
KEIL KRAFT CHIEF

We schrijven 1962...en al weer 3 jaar onderweg met de "Grote School". Het op de Lagere School tijdens de aardrijkskunde les opdreunen van de plaatsnamen Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek was al lang weer vergeten en we waren over de grenzen bezig..Ook nuttig want voor je het weet vraagt iemand je of je hem de weg naar Hamelen kunt vertellen.

Het waren grote klassen toen..40+ man in het baby boomers tijdperk. Bijna alle klasgenootjes deden aan voetbal..ik niet..en Jan Mulder uit Nieuwleusen ook niet..wij waren modelvliegers. Nu was Wezep- Zwolle nog wel te doen met de fiets maar Zwolle- Nieuwleusen was al weer een stuk meer. Voor mij was dat net zover weg als Hamelen en ik was er dan ook nog nooit geweest. We spraken af..Jan zou een weekend naar Wezep komen, bij ons slapen en de 35 km met de fiets met dubbele fietstassen had hem meerdere uren gekost.



1751981604162.png



Na de lunch gingen we naar de Wezepsche Heide..ik had o.a. de Keil Kraft Topper bij me maar Jan pakte geweldig uit..de giga grote Keil Kraft A2 Chief. Man man..wat een span..1600 mm en vliegen dat de kist deed. Het lontje was echt wel nodig!!

1751982190880.png



We hebben het hele weekend zo doorgevlogen en Jan zijn pa kwam zondagavond met de auto naar Wezep om hem op te halen. De auto was groot genoeg voor de Chief en de fiets kon er ook nog bij in..ja ja..Pa Mulder had goed geboerd..als burgemeester van Nieuwleusen.

Ik zat niet zo in de "slappe was" qua zakgeld en kon me echt geen bouwdoos van die prachtkist veroorloven. Wat het maximaal haalbare was ..plaatjes kijken in de Aeromodeller

1751982148535.png






Maar..na dik 60 jaar sparen is die toch binnen bereik gekomen en enige tijd geleden rolde er een originele bouwdoos van Keil Kraft door de deur.


Het begint al wat vorm te krijgen en werkend aan die kist vraag ik me af en toe toch waar af waar liggen Hoogezand, Sappemer en Zuidbroek ook alweer of zal ik eens met de fiets helemaal naar Nieuwleusen...nee..veel te ver weg...

20250708_152321.jpg
 
Met de auto midden op de vliegstek.


In de naoorlogse jaren schoten de Luchtvaartclubs als paddenstoelen uit de grond. Bijna elk dorp of stad had wel een luchtvaartclub met de naam van de plaats er in. De kleintjes met soms maar 5 man..of de grotere die wel 20 leden hadden.
Geen bestuur, geen clubgebouw en zelf geen veld. Met de fiets, brommer en de welgestelden met de auto ging het tot midden op de heide.. En heide velden waren er in de fifties nog plenty. Van Drenthe tot Limburg en van Tukkerland tot Hilversum.

Op verlaten vliegvelden vliegen..nee dat kenden we niet zoals in Engeland..daar zat om de steenworp afstand wel een vliegveld met gras en asfalt banen waar je zo op kon..



Tja..konden we nu nog maar eens met de auto tot midden op het veld komen en je kissies met de wind mee laten vliegen..nee dat is voorbij. Dus hardop dromen over TOEN is alles wat nog resteert.



Zo..en nu is het een week of 3 pauze..
 
Ik heb de xxl-58 mooi aan het vliegen.

Ipv 3S1000 zit er nu 4S650 in.

Ligt ruim achter het zwp en is 15 gr lichter..pompje is er uit en de klim op max 4/5 van volgas is uitstekend.

1 minuut motorloop net als toen..de grote prop die mooi inklapt en zweven maar.
Ik haal rond de 3,5 a 4 minuten..is juist.

Zondagavond in de vooravond met nog net wat zwakke belletjes ook een keer 10 minuten op de klok gezet.

Is xxl fun.
 
En TOEN was het over, deel1.

De zomer van 1963 was geweldig..6 weken schoolvakantie voor de boeg en het was slecht weer.

De tekening van de Aquita van Theo vh Rood was net door de KNVvL uitgebracht en ik ging aan de slag.

In september werdt ik weer een jaartje ouder..16..maar de grote jongens van de KLC ook en..iemand had een rijbewijs en een volkswagen bus bemachtigd.

De fietskar kon weg en we gingen op reis..naar de wedstrijden op het Rozendaalse Veld en bv ook naar de Baloere Heide bij Assen waar ik met de Aquita mijn 1e wedstijd won.

Maar de tijd tikte onverbiddelijk door en de ene na de andere grotere jongen kreeg de brief door de deur..2 jaar uit de running.

Zonder dat we officieel opgericht waren..en zonder dat er uitgeschreven moest worden bij de KvK was het een paar jaar later over en uit.

Die hele periode had op de kop af 10 jaar geduurd..dat getal komen we later nog weer tegen..maar het leek wel de hele jeugd..uh..ja dus.

Toen ik weer wat jaren later het schietpistool moest inleveren was de modelvliegwereld verandert..je mocht niet meer met de auto tot middenop het Rozendaslse veld en elk jaar halveerde de opkomst.

En..we hadden 4 kanaals proportionele zenders..bouwden laagdekkers en schaalkisten en de 1e helies verschenen.

Vrije Vlucht..A2..wakefield..zuigerkissies het verdween als sneeuw voor de zon.

Toch pionieerde ik door en expirimenteerde 40 jaar lang tussen de bedrijven door met wat RC in die primaire klassen modellen.

Maar..in 2015 herhaalde de geschiedenis zich..en dat zien we in deel 2 van En TOEN was het over.
 
En TOEN was het over?, deel 2.

Het is vakantie tijd en dat betekend wegens onze prive situatie erg druk met niets doen.
Zodra die vakantie over is roept de bouwzolder weer maar nu dus plenty time om verhalen te schrijven.


Anders dan bij deel 1 staat er nu een vraagteken achter de titel en met als sub titel " Van Condor tot de PH-SAM Luchtvaart Club" gaan we van 2000 naar een open einde.

DE GESCHIEDENIS.

In deze post zal ik de komende tijd een poging doen de geschiedenis van PH-SAM te reconstrueren..van de start in 2000 tot heden..de highlights en de ontwikkelingen en zodra weer thuis ook de nodige plaatjes er bij waar dat nu niet mocht lukken.

Het zal enige tijd vergen om eea boven water te krijgen maar gezamenlijk zal dat ongetwijfeld gaan lukken.

De start in 2000.

Met een groep VV vliegers welke geen lid waren van een VV Luchtvaart Club hebben we in 2000 het collectief CONDOR opgericht.

Die naam is ontleend aan de wakefield van Juste van Hattum en die kist is proxy gevlogen op het Wakefiekd WK in 1937.

condor_details_blad1_1937.jpg




Op het hoogtepunt telde het collectief 25 deelnemers en werd er gezamenlijk gebouwd in de "hangaar" van Henk van Hoorn in Zwolle. Het vliegen werd gedaan op het Speulderveld..de heide bij Garderen en Condor verzorgde jaarlijks meerdere wedstijden in het Nederlandse VV wedstrijdgebeuren.

Speerpunt was de de klasse F1B..( de vroegere wakefield klasse) en in 20xx wist een team van Condor een 2e plaats te bereiken op het WK in Bulgarije en in 20xx een 1e plaats op het EK in Hongarije.

Afbeeldingen.


De overgang naar TFA.

Im 2008 begon een klein deel van Condor te kijken naar de 100 jaar Kanaal overtocht van Louis Bleriot en werdt er naast wakefield vliegen ook wat aan big scale gedaan.
Om e.e.a. te testen werd het terrein nu bekend als OHA in gebruik genomen.

Afbeelding.


Rond 2015 was de wakefield interesse en de groepsgrootte behoorlijk afgenomen en ontstond het snode plan om over de Simplon Pas in Zwitserland te vliegen. Er werden trainingen met vintage modellen opgezet om in estafette te vliegen..het model van het ene naar het andere team door te sturen.
Bij aanvang was dat met slechts 3 teams en 6 man, VV vliegers van het Condor collectief. Maar om de Geo Chaves route van 1910 deels te vliegen, tot over het hoogste punt van de Simplon pas, waren minstens 7 tot 8 teams nodig en na een oproep op het MBF voor meer avonturiers stonden we met een hele groep op OHA met vintage kisten de schone kunst te oefenen en hadden we meerdere grote spandoeken met The First Aviators er op..een naam ontleend aan het beroemde boek van Curtis Prendergast.


91YmcZcelBL.jpg



Diverse overland vluchten volgden en het vliegen met vintage modellen beviel zo goed dat er in 2018 zelfs een vintage meeting op OHA kon plaatsvinden onder de naam Dutch Old Warden..met een knipoog naar de beroemde locatie in Engeland.

Afbeelding.

We gingen ook On Tour..en in samenwerking met de Arnhemse Luchtvaart Club ontstonden er gedurende 3 jaar Silent Flight oldie meetings op de heide bij Garderen.

Afbeelding.

De meetings op OHA werden uitgebreid naar 2x per jaar en in elk voorjaar ontstond de MayFly..ook weer met een knipoog naar het gebeuren op Old Warden in Engeland.



De geboorte van PH-SAM.

Het vintage vliegen groeide als kool en we kletsten wat af in het VV forumdeel..tijd voor een eigen plekje en het Vintage & Classic forumdeel ontstond. Achter de schermen liepen de contacten via giga grote groepsconversaties wat niet onopgemerkt bleef bij Forumadmin...en we kregen een "Members only" deel..alleen te bekijken door de PH-SAM leden.

Aansluiting bij de World Wide SAM organisatie kon niet uitblijven en op de meetings op OHA wapperden fier onze beachvlaggen.

2022-04-27 21_25_16-Window.png




Op het hoogtepunt van het collectief hadden we ruim 100 deelnemers en tot wel 50+ vliegers op het grote veld en vlogen we uit naar MVC's in den lande voor nog meer meetings onder de titel "PH-SAM ON TOUR".

2025 durfden we de grote sprong aan..een voltallig bestuur..over de 100 Sammers en de transformatie naar een echte vereniging met inschrijving bij de KvK en eigen statuten..in de rechtsvorm Informele Vereniging.

Afbeelding.


The Rise and Fall.

Maar elke verandering is geen verbetering en de achterliggende gedachte dat we daardoor nog meer zouden kunnen organiseren bleek ijdele hoop. Het afsluiten van een BAV voor het bestuur bleek niet haalbaar..de Vereniging wordt weer uitgeschreven bij de KvK en of we weer als een informele groep V&C liefhebbers met als honk het MBF verder gaan?




 
Back
Top