"TOEN"

geboren in september 1947 en toen nog geen kleuterschool bestaand was de grote dag daar..naar de Lagere School.
Ik zie plotseling dat we, behalve het geboortejaar, nog meer overeenkomsten hebben: ook geen kleuterschool gehad!
Ik gebruik dat feit altijd om mijn voortdurende fascinatie voor speelgoed te verklaren........:rolleyes:
 
Ja heb ik ook..en..wanneer iemand me in de buurt vraagt om ff naar de "stukke" wasmachine of stofzuiger te kijken ( potdikke hoe weten ze dat ik 2 rechterhanden heb) kom ik altijd goed weg met de opmerking dat ik nauwelijks een schoolopleiding heb gehad.
 
De werkplaats ligt er mooi opgeruimd bij..alles wat niet in dit topic past is daar weg en ik kan weer lekker fröbelen met balsa en tissue.


De Komet, er is nog een lange weg te gaan..maar gelukkig is het een toeristische weg zo mooi. De Komet gaat zondagse kleren krijgen..en je weet het: kleren maken de kist...

20250707_203745.jpg
 
KEIL KRAFT CHIEF

We schrijven 1962...en al weer 3 jaar onderweg met de "Grote School". Het op de Lagere School tijdens de aardrijkskunde les opdreunen van de plaatsnamen Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek was al lang weer vergeten en we waren over de grenzen bezig..Ook nuttig want voor je het weet vraagt iemand je of je hem de weg naar Hamelen kunt vertellen.

Het waren grote klassen toen..40+ man in het baby boomers tijdperk. Bijna alle klasgenootjes deden aan voetbal..ik niet..en Jan Mulder uit Nieuwleusen ook niet..wij waren modelvliegers. Nu was Wezep- Zwolle nog wel te doen met de fiets maar Zwolle- Nieuwleusen was al weer een stuk meer. Voor mij was dat net zover weg als Hamelen en ik was er dan ook nog nooit geweest. We spraken af..Jan zou een weekend naar Wezep komen, bij ons slapen en de 35 km met de fiets met dubbele fietstassen had hem meerdere uren gekost.



1751981604162.png



Na de lunch gingen we naar de Wezepsche Heide..ik had o.a. de Keil Kraft Topper bij me maar Jan pakte geweldig uit..de giga grote Keil Kraft A2 Chief. Man man..wat een span..1600 mm en vliegen dat de kist deed. Het lontje was echt wel nodig!!

1751982190880.png



We hebben het hele weekend zo doorgevlogen en Jan zijn pa kwam zondagavond met de auto naar Wezep om hem op te halen. De auto was groot genoeg voor de Chief en de fiets kon er ook nog bij in..ja ja..Pa Mulder had goed geboerd..als burgemeester van Nieuwleusen.

Ik zat niet zo in de "slappe was" qua zakgeld en kon me echt geen bouwdoos van die prachtkist veroorloven. Wat het maximaal haalbare was ..plaatjes kijken in de Aeromodeller

1751982148535.png






Maar..na dik 60 jaar sparen is die toch binnen bereik gekomen en enige tijd geleden rolde er een originele bouwdoos van Keil Kraft door de deur.


Het begint al wat vorm te krijgen en werkend aan die kist vraag ik me af en toe toch waar af waar liggen Hoogezand, Sappemer en Zuidbroek ook alweer of zal ik eens met de fiets helemaal naar Nieuwleusen...nee..veel te ver weg...

20250708_152321.jpg
 
Met de auto midden op de vliegstek.


In de naoorlogse jaren schoten de Luchtvaartclubs als paddenstoelen uit de grond. Bijna elk dorp of stad had wel een luchtvaartclub met de naam van de plaats er in. De kleintjes met soms maar 5 man..of de grotere die wel 20 leden hadden.
Geen bestuur, geen clubgebouw en zelf geen veld. Met de fiets, brommer en de welgestelden met de auto ging het tot midden op de heide.. En heide velden waren er in de fifties nog plenty. Van Drenthe tot Limburg en van Tukkerland tot Hilversum.

Op verlaten vliegvelden vliegen..nee dat kenden we niet zoals in Engeland..daar zat om de steenworp afstand wel een vliegveld met gras en asfalt banen waar je zo op kon..



Tja..konden we nu nog maar eens met de auto tot midden op het veld komen en je kissies met de wind mee laten vliegen..nee dat is voorbij. Dus hardop dromen over TOEN is alles wat nog resteert.



Zo..en nu is het een week of 3 pauze..
 
Ik heb de xxl-58 mooi aan het vliegen.

Ipv 3S1000 zit er nu 4S650 in.

Ligt ruim achter het zwp en is 15 gr lichter..pompje is er uit en de klim op max 4/5 van volgas is uitstekend.

1 minuut motorloop net als toen..de grote prop die mooi inklapt en zweven maar.
Ik haal rond de 3,5 a 4 minuten..is juist.

Zondagavond in de vooravond met nog net wat zwakke belletjes ook een keer 10 minuten op de klok gezet.

Is xxl fun.
 
En TOEN was het over, deel1.

De zomer van 1963 was geweldig..6 weken schoolvakantie voor de boeg en het was slecht weer.

De tekening van de Aquita van Theo vh Rood was net door de KNVvL uitgebracht en ik ging aan de slag.

In september werdt ik weer een jaartje ouder..16..maar de grote jongens van de KLC ook en..iemand had een rijbewijs en een volkswagen bus bemachtigd.

De fietskar kon weg en we gingen op reis..naar de wedstrijden op het Rozendaalse Veld en bv ook naar de Baloere Heide bij Assen waar ik met de Aquita mijn 1e wedstijd won.

Maar de tijd tikte onverbiddelijk door en de ene na de andere grotere jongen kreeg de brief door de deur..2 jaar uit de running.

Zonder dat we officieel opgericht waren..en zonder dat er uitgeschreven moest worden bij de KvK was het een paar jaar later over en uit.

Die hele periode had op de kop af 10 jaar geduurd..dat getal komen we later nog weer tegen..maar het leek wel de hele jeugd..uh..ja dus.

Toen ik weer wat jaren later het schietpistool moest inleveren was de modelvliegwereld verandert..je mocht niet meer met de auto tot middenop het Rozendaslse veld en elk jaar halveerde de opkomst.

En..we hadden 4 kanaals proportionele zenders..bouwden laagdekkers en schaalkisten en de 1e helies verschenen.

Vrije Vlucht..A2..wakefield..zuigerkissies het verdween als sneeuw voor de zon.

Toch pionieerde ik door en expirimenteerde 40 jaar lang tussen de bedrijven door met wat RC in die primaire klassen modellen.

Maar..in 2015 herhaalde de geschiedenis zich..en dat zien we in deel 2 van En TOEN was het over.
 
DE DREAM WEAVER.

Mijn 1e Dream Weaver heb ik exact vlgs tek gemaakt..en ook een Oliver er op.

Achterlijsten vleugel en stab zijn gevoelig voor krom trekken en de kist is met dat holle profiel zeer traag.

De 2e..een E motor kist..en de 3e met een Elfin diesel voor Raymond hebben meer rechte ribben er in en een vlak profiel...gaan als een speer.

Nu weet ik dat er enkele Sammers zijn die de Dream Weaver ook wel zien zitten dus..

Jahein..zullen we zodra je met de 2 huidige kits klaar bent een aangepaste Dream Weaver opzetten? Zowel in E als in diesel uitvoering natuurlijk.

Zou een mooie start zijn voor de naoorlogse PH-SAM interesse groep...niet te verwarren met de voorooologse PH-SAM Vereniging.


Frank..jij ook een Dream Weavwr??
 
Bedoel de twee kisten die ik op dit moment aan het bouwen ben ,

Een nieuwe Tomboy en de Weekender .-)

Ja hoor ik ga er naar kijken , May day tekening is klaar , Mini hog is ook klaar , en wacht op zijn beurt voor de laser .

Am-10 zit in de laatste fase van het tekenwerk ik moet de vleugel bevestiging nog uitwerken en het rudder onderdeel maken van het stabilo en dan kan deze ook door naar de volgende fase .

Ik zal de dreamweaver op het lijstje zetten :-).
 
Ik ga hem voor je bouwen!! Jij levert tzt de e motor, esc en 2 kleine servo's aan en ik doe de houtbouw. Bekleden mag je dan zelf doen.

We doen er 2 gelijktijdig..ik met weer net als org met een Oliver Tiger er op.

Het stabilo wordt in de nieuwe zuigerkisten serie ook aangestuurd ..hoofdzakelijk om een tikkie down te kunnen geven om thuis te komen en bij extreem uitslag via een fale safe instelling wordt de stuurkabel losgelaten en volgt de DT. Om die DT te realiseren hoef je alleen maar de zender uit te zetten.

Verder worden ze als basic uitvoering gemaakt...zonder AR. Dat houd in iets links zijtrek op de motor en iets rechts roer er in.
Dan krult het vanzelf omhoog.

Zolang je dat wilt zet je de motor aan..en uit met de gasstick. Zou je er tzt een e timer tussen willen hebben dan kan dat. Dan gaat de motor vanzelf uit op de ingestelde tijd.

Vanwege de grote..dikke pylon is er veel ruimte in de romp voor de rc spullen en het vlieggedrag van deze kist is zeer goedmoedig.
Uiteraard krijg je ook de files voor de opschriften.. .
 
Mooi aanbod Henk, als een tikkie down kan, dan zal een tikkie up ook wel kunnen, neem ik aan, om een normale landing zonder DT te maken?
 
Ja hoor..de dunne gevlochten staalkabel zit om de servo handle geslagen..in een groefje in de handle.

Bij kleine uitslag bv 25% up en down blijft die er in hangen..zender uit geeft bv 140 % uitslag en de handle die buiten de romp steekt gaat naar binnen en floep..kabel er af en de DT volgt.

Is dus enkel pull aansturing. Elastiek wat de DT doet houd de kabel op spanning. Heb ik in meerdere kisten en werkt uit de kunst.

DT is nodig als noodrem..in case off..en bij kist in de bel niet naar beneden kunnen krijgen.
 
Ik denk graag even mee als je het niet erg vindt. Dus volgens jou is een echt stukje hoogteroer in het stabilo niet nodig om hoog/laag te kunnen sturen, het gehele stabilo werkt bij jou als een soort pendelroer? Bedenk wel dat ik geen vrijevlucht gewend ben, ik stuur altijd :)
Dus zoiets niet nodig?
Dreamweaver HL.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan richtingsroer, hoe doe je dat, als het stabilo omhoog moet kunnen voor DT, dan moet stuurkabeltje voor LR natuurlijk niet in de weg zitten. In de Cardinal heb ik een torsiestang gebruikt, zoals bv. ook vroeger in de Impuls zat. Voordeel is dat deze geheel door de romp loopt en pas helemaal aan de achterkant te voorschijn komt. Werkt prima in de Cardinal.
cardinal LR-1.jpg
 
Nee..hoogteroertje is niet nodig..we sturen met het hele stabilo.

En het kielvlak en richtingroer zitten achter het stabilo dus stabilo sturing en DT functie heeft geen last van wat er achter zit.

Richtingroer sturing is ook enkel pull staalkabel met een torsieveertje bij het roer.

Allemaal vele jaren/kisten beproefde methodiek.
 
Ok, dan vertrouw ik op de beproefde methodiek :)
Ik heb nog wat nieuwe kleine servo'tjes van 6 gram liggen, die zijn dan wellicht niet voldoende door de veerspanning die op de pull kabel staat? Zijn wel mooi klein.....

Servo uitslag, dat moet ik eens nakijken, instelbaar in de zender, ik gebruik Jeti, een DS-12 en ook een oude omgebouwde Multiplex Royal met Jeti module.
 
Back
Top