"TOEN"

Potten en pannen in de dorpswinkel.

Ik ben geboren en getogen onder de rook van Zwolle in het kleine dorpje Wezep aan de rand van de Veluwe. Een prima omgeving voor een modelvlieger old skool. Meerdere heidevelden en Luchtvaartclubs plenty in de omgeving die daar vlogen.

Toen mij KK Dolphin op Moederdag in 1959 weg vloog ( heb ik al eens uitgebreid verteld) was het verdriet van korte duur.

In onze dorpswinkel stonden hoofdzakelijk potten en pannen in de etalage.. echter..het toeval wil dat kort na die wegvlieger er een modelvliegtuig bouwdoos in de etalage lag..het enige modelvlieg artikel in het hele dorp. Ik ben met zeker 100 kmh op mijn fietsje naar huis gesjeesd en pa moest mee..een kwartiertje later stonden we weer buiten met....:

De SULS Sinbad bouwdoos.

Dat was andere koek dan die kleine Dolphin..wat een bak van een kist,..wel 125 cm span of zo.

Jaren mee gevolgen en altijd het lontje aan want voor je het weet dan heb je een bel..

7874-1237487327-73b21723b3f77d372599d68a6d416d30.jpg

In de bouwdoos stond een adres..Suls Lunteren en daar kon je tissue bestellen, en dat heeft moeder gedaan.

De dagen er na ben ik elke keer de postbode straten ver tegemoet gelopen en bij de derde dag was het raak, 3 velletjes geel en 1 rood..de mooiste kleuren van de regenboog en..meer kleuren had SULS niet maar dat was geen probleem. Ik heb er zoveel jaren mee gevlogen dat er in al die tijd wel 10 velletje tissue aan te pas zijn gekomen..elke keer weer een vakje uitsnijden bij een scheurtje en dan keurig een lapje er overheen.

Feitelijk is er niet verandert...ik snij nog steeds gescheurde vakjes er uit en doe er een mooi nieuw lapje in.

Nou ja niets verandert??

Lijmen deden ze vroeger op de club met een zelf gemaakte cellulose lijm. Je versnipperde wat stukjes cellulose materiaal en daar ging wat thinner of aceton bij in..ff roeren en prima lijm.

Nu zul je denken hoe kwam ik toen aan cellulose??

Wel..de fiets handvaten waren er van gemaakt en ik zou niet weten hoe het komt maar bij ons in de buurt waren heel wat fietsen zonder handvaten..

Helaas is dat nu niet meer het geval dat die fietshandvaten van...want anders... :p

geboren in september 1947 en toen nog geen kleuterschool bestaand was de grote dag daar..naar de Lagere School.
Ik zie plotseling dat we, behalve het geboortejaar, nog meer overeenkomsten hebben: ook geen kleuterschool gehad!
Ik gebruik dat feit altijd om mijn voortdurende fascinatie voor speelgoed te verklaren........:rolleyes:

Ja heb ik ook..en..wanneer iemand me in de buurt vraagt om ff naar de "stukke" wasmachine of stofzuiger te kijken ( potdikke hoe weten ze dat ik 2 rechterhanden heb) kom ik altijd goed weg met de opmerking dat ik nauwelijks een schoolopleiding heb gehad.

De werkplaats ligt er mooi opgeruimd bij..alles wat niet in dit topic past is daar weg en ik kan weer lekker fröbelen met balsa en tissue.

De Komet, er is nog een lange weg te gaan..maar gelukkig is het een toeristische weg zo mooi. De Komet gaat zondagse kleren krijgen..en je weet het: kleren maken de kist...

20250707_203745.jpg

KEIL KRAFT CHIEF

We schrijven 1962...en al weer 3 jaar onderweg met de "Grote School". Het op de Lagere School tijdens de aardrijkskunde les opdreunen van de plaatsnamen Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek was al lang weer vergeten en we waren over de grenzen bezig..Ook nuttig want voor je het weet vraagt iemand je of je hem de weg naar Hamelen kunt vertellen.

Het waren grote klassen toen..40+ man in het baby boomers tijdperk. Bijna alle klasgenootjes deden aan voetbal..ik niet..en Jan Mulder uit Nieuwleusen ook niet..wij waren modelvliegers. Nu was Wezep- Zwolle nog wel te doen met de fiets maar Zwolle- Nieuwleusen was al weer een stuk meer. Voor mij was dat net zover weg als Hamelen en ik was er dan ook nog nooit geweest. We spraken af..Jan zou een weekend naar Wezep komen, bij ons slapen en de 35 km met de fiets met dubbele fietstassen had hem meerdere uren gekost.

1751981604162.png

Na de lunch gingen we naar de Wezepsche Heide..ik had o.a. de Keil Kraft Topper bij me maar Jan pakte geweldig uit..de giga grote Keil Kraft A2 Chief. Man man..wat een span..1600 mm en vliegen dat de kist deed. Het lontje was echt wel nodig!!

1751982190880.png

We hebben het hele weekend zo doorgevlogen en Jan zijn pa kwam zondagavond met de auto naar Wezep om hem op te halen. De auto was groot genoeg voor de Chief en de fiets kon er ook nog bij in..ja ja..Pa Mulder had goed geboerd..als burgemeester van Nieuwleusen.

Ik zat niet zo in de "slappe was" qua zakgeld en kon me echt geen bouwdoos van die prachtkist veroorloven. Wat het maximaal haalbare was ..plaatjes kijken in de Aeromodeller

1751982148535.png

Maar..na dik 60 jaar sparen is die toch binnen bereik gekomen en enige tijd geleden rolde er een originele bouwdoos van Keil Kraft door de deur.

Het begint al wat vorm te krijgen en werkend aan die kist vraag ik me af en toe toch waar af waar liggen Hoogezand, Sappemer en Zuidbroek ook alweer of zal ik eens met de fiets helemaal naar Nieuwleusen...nee..veel te ver weg...

20250708_152321.jpg

Met de auto midden op de vliegstek.

In de naoorlogse jaren schoten de Luchtvaartclubs als paddenstoelen uit de grond. Bijna elk dorp of stad had wel een luchtvaartclub met de naam van de plaats er in. De kleintjes met soms maar 5 man..of de grotere die wel 20 leden hadden.
Geen bestuur, geen clubgebouw en zelf geen veld. Met de fiets, brommer en de welgestelden met de auto ging het tot midden op de heide.. En heide velden waren er in de fifties nog plenty. Van Drenthe tot Limburg en van Tukkerland tot Hilversum.

Op verlaten vliegvelden vliegen..nee dat kenden we niet zoals in Engeland..daar zat om de steenworp afstand wel een vliegveld met gras en asfalt banen waar je zo op kon..

Tja..konden we nu nog maar eens met de auto tot midden op het veld en je kissies met de wind mee laten vliegen..nee dat is voorbij..hoewel??? Ik weet nog zo'n plek zonder No-Fly of Natura 2000 en nu is het wachten op de "oprichting" van een naoorlogse stijl Vintage Luchtvaart Club en rijden we gewoon met de fiets, brommer of auto tot midden op het veld en vliegen we vanuit de dubbele fietstas of kofferbak...met Vintage modellen..dat wel natuurlijk.

En net als TOEN hebben we wanneer het prima vliegweer is geen verplichtingen in de agenda staan..je zou wel gek zijn om dan naar de Meubelboulevard te gaan.

Back