The flying fish

Heb je ook het spiegelelement met de tekening vergeleken? Als het goed is heb je van spanten e.d. een getekende versie om de vorm te controleren. Ik zou zeggen dat de boog met die van het dek mee loopt zodat de reling rondom dezelfde hoogte heeft. Mischien iets hoger in het midden van de spiegel. Maar nu lijkt het wel erg hoog, of te laag als je hem omgedraaid plaatst. Ik snap ook niet helemaal waarom de spiegel na de tweede beplanking geplaatst moet worden. Kijk je nu niet op de kopse kant van het multiplex langs de boeg?

Ik weet niet of je nog wat plankjes van de eerste huidlaag overhebt. Anders kan je er daar een paar van onder elkaar plakken en daar de nieuwe spiegel uitzagen. Of als de eerste beplanking stuk voor stuk erop lijmen (buigt wat makkelijker) en dan in vorm bijwerken.

Heb je ook het spiegelelement met de tekening vergeleken? Als het goed is heb je van spanten e.d. een getekende versie om de vorm te controleren. Ik zou zeggen dat de boog met die van het dek mee loopt zodat de reling rondom dezelfde hoogte heeft. Mischien iets hoger in het midden van de spiegel. Maar nu lijkt het wel erg hoog, of te laag als je hem omgedraaid plaatst. Ik snap ook niet helemaal waarom de spiegel na de tweede beplanking geplaatst moet worden. Kijk je nu niet op de kopse kant van het multiplex langs de boeg?

Ik weet niet of je nog wat plankjes van de eerste huidlaag overhebt. Anders kan je er daar een paar van onder elkaar plakken en daar de nieuwe spiegel uitzagen. Of als de eerste beplanking stuk voor stuk erop lijmen (buigt wat makkelijker) en dan in vorm bijwerken.

De spiegel komt overeen met deze tekening...
Dus dat klopt wel. In beschrijving staat duidelijk de spiegel te plaatsen na de 2 de huidplank. Eigenlijk voor het plaatsen van de vloer, maar dat speelt volgens mij geen rol....

Eigenlijk voor het plaatsen van de vloer, maar dat speelt volgens mij geen rol....

Lijkt mij ook geen probleem. Nu kan je nog makkelijk bij het dek.
Als ik de tekening zo zie ga ik er van uit dat de bolle zijde naar boven wijst zoals op de foto van de collega bouwer.

IMG_1915.jpg

Positie lijkt zo goed. Ik neem aan dat er op de spiegel nog plankjes komen, dan kan je aan onderzijde spiegel wat uitvullen of spiegel wat verdunnen zodat je een vloeiend spiegelvlak krijgt.

Op de spiegel komt nog een buitenlaag planken ja. Zoals foto hierboven lijkt me ook het beste. De spiegel is net even dik als de eerste laag planken, ik kan dus opvullen met die laag.

Dan rest me nog de vraag hoe ik de overgang van planken moet maken naar de zijkant toe? Is dat dan gewoon schuren tot het vloeiend wordt?

Moeilijk stukje dit....

Daarom had ik eigenlijk verwacht dat de spiegel na de eerste laag geplaatst zou worden. Dan kon de tweede laag hem afdekken. Nu is het inderdaad een kwestie van de randen van de spiegel wegschuren. Zo kom je er achter dat de handleiding niet altijd even logisch is en dat een paar stappen vooruitkijken geen kwaad kan. Had ik bij mijn eerste model ook. Maar die ervaring neem je mee naar je volgende project.

Volgens de tekening die je laat zien moet de spiegel met de holle kant naar boven. In permalink 54 zie ik op je foto dat het achterschip praktisch recht is gemaakt. en nu denk ik dat daar al een beetje de fout ligt. Dit had toch wel lichtjes rond moeten zijn. Hier is nu niet veel meer aan te doen, dus ik zou zeggen maak een nieuwe spiegel op maat naar je achterschip zoals Ad al suggereerde. Een tip voor de volgende keer (boot) eerst goed de tekeningen bestuderen voor je aan de slag gaat, dan voorkom je dit soort problemen. M.vr. Gr. Piet

ps, nu zie ik ook dat je al twee lagen planken hebt aangebracht. Meestal moet de spiegel worden geplaatst na de eerste beplanking.

Volgens de tekening die je laat zien moet de spiegel met de holle kant naar boven. In permalink 54 zie ik op je foto dat het achterschip praktisch recht is gemaakt. en nu denk ik dat daar al een beetje de fout ligt. Dit had toch wel lichtjes rond moeten zijn. Hier is nu niet veel meer aan te doen, dus ik zou zeggen maak een nieuwe spiegel op maat naar je achterschip zoals Ad al suggereerde. Een tip voor de volgende keer (boot) eerst goed de tekeningen bestuderen voor je aan de slag gaat, dan voorkom je dit soort problemen. M.vr. Gr. Piet

ps, nu zie ik ook dat je al twee lagen planken hebt aangebracht. Meestal moet de spiegel worden geplaatst na de eerste beplanking.

Dat heb je dan toch niet goed gezien in post 54. Het achterschip is degelijk goed gebogen, wat het zeker niet makkelijker maakt. ( mijn spiegel breekt bijna omdat het rond is, en ben nog steeds mezelf aant afvragen hoe ik die spiegel daarop kan vastlijmen.) Maar rond of plat achteraan, dat heeft geen invloed op de spiegel wat betreft ronding, grootte. En inderdaad, volgens 1 tekening lijkt het de holle kant naar boven te zijn maar volgens een andere tekening dan weer net niet. De meeste bronnen geven eigenlijk weer dat de bolle kant naar boven moet, enkel die ene tekening niet. Zie foto van gebouwde boot en van een collega bouwer..

Ik heb best die tekening al héél lang zitten bestuderen, zie daarvoor mijn eerdere posts al hier ( waar ik reeds zorgen over de spiegel beschreef ), maar op een bepaald moment kan je niet anders dan starten....Of binnen een half jaar ben ik nog aant kijken naar de tekeningen.....

De beschrijving geeft héél duidelijk weer dat de 2 de beplanking moet gelegd worden voor het plaatsen van de spiegel. Als dit fout is, kan ik als starter onmogelijk bepalen dat het anders moet. Als ik een plan niet eens mag volgen wordt het moeilijk denk ik zo :)

Volgens mij zit ik nog niet fout in deze, maar is het gewoon de vraag hoe ik de spiegel het mooist kan verwerken...
Ik heb geen enkel probleem met kritiek : maar ze moet wel correct zijn :)

Daarom had ik eigenlijk verwacht dat de spiegel na de eerste laag geplaatst zou worden. Dan kon de tweede laag hem afdekken. Nu is het inderdaad een kwestie van de randen van de spiegel wegschuren. Zo kom je er achter dat de handleiding niet altijd even logisch is en dat een paar stappen vooruitkijken geen kwaad kan. Had ik bij mijn eerste model ook. Maar die ervaring neem je mee naar je volgende project.

Daarvoor is het een eerste model : heb ik geen enkel probleem mee.. Ik wil best verschil zien tussen mijn eerste en laat ik maar zeggen 5 de model :)

Als ik de handleiding nog verder lees snap ik er werkelijk niets van op dit moment dus hopen dat er niet te veel van de 'foutjes ' in de handleiding staat :)

Daarvoor is het een eerste model : heb ik geen enkel probleem mee.. Ik wil best verschil zien tussen mijn eerste en laat ik maar zeggen 5 de model :)

Als ik de handleiding nog verder lees snap ik er werkelijk niets van op dit moment dus hopen dat er niet te veel van de 'foutjes ' in de handleiding staat :)

Zo heb ik ook geredeneerd. Er zitten ook wat fouten in mijn eerste model. Die heb ik geaccepteerd en zo goed mogelijk aangepast/ gecorrigeerd zodat ik toch verder kon. Handleiding doorlezen geeft inderdaad niet altijd helderheid. Soms loop je er na een tijdje tegenaan. Zo staan bij mij de jufferblokken van mijn eerste model wat te ver naar voren. Daar kwam ik pas achter toen het tijd was om te gaan tuigen. Daar lopen de kabels elkaar nu soms in de weg. Weer wat geleerd. :) Zal me niet nog een keer gebeuren.
Wat betreft de reacties. Het kan gebeuren dat deze wat langs elkaar heen lopen als de ene net een boodschap aan het opstellen is en de ander net iets vergelijkbaars heeft geplaatst. Ik denk dat we hier allemaal zijn met als doel het beste resultaat te krijgen en van elkaar te leren.

sorry hoor, is niet als kritiek bedoeld, maar gewoon meedenken. Zal ik niet meer doen. Gr. Piet

Tuurlijk wel blijven doen... Alleen als ik merk dat het fout was reageer ik even terug. Het stomme is dat je geen emotie op papier kan zetten. 7k bedoelde dat niet zo aggresief als het overkwam...

Vooral blijven meedenken graag :)

Zo, we zijn weer enkele dagen verder en ben toch vrij intensief bezig geweest.

Ik heb wel een fijne oplossing gevonden voor de afwerking op mijn spiegel!
Jullie mogen zeggen wat jullie willen maar ik vind het geslaagd.
Het is gigantisch veel werk( bijna een week bezig aan die spiegel ) maar het loont zeker wel!

Is wel in macro getrokken met en lamp erop, dus int echt vind ik het beter :)
Alleen jammer dat de beplanking voor de potdeksels links achteraan niet 100% mooi was.... Zonde, als je de prijs van het pakket weet ... maar goed.

Nog wel wat schuren uiteraard maar hier een paar beeldjes :

Wat denken jullie?

Ziet er strak uit. Ik begrijp alleen niet wat je met de potdeksels bedoelt. Bij mijn weten is dit gepotdekseld

2.jpg

Ziet er strak uit. Ik begrijp alleen niet wat je met de potdeksels bedoelt. Bij mijn weten is dit gepotdekseld

2.jpg

Ah, als ikhandleiding goed begrijp verstaan we onder potdeksel : de plank dat bovenop de verschansingsplanken wordt gezet...als je goed kijkt zie je dat die plank niet helemaal netjes is geleverd...achteraan links is die plank dunner...

nog een paar kiekjes....

Volgende boot zal ik toch een beetje rustiger te werk moeten gaan...
Goed, we maken er het beste van...
Wat me vooral opvalt is dat inderdaad de handleiding zelf regelmatig volledig fout is!!

Maar op zich ben ik blij :

Je hebt er aardig de gang inzitten.
Vraagje; wordt het messing nog gekleurd of laat je het zo.
Er staat al e.e.a. op het dek, heb je het dek ook behandeld met bijv matte vernis.
Weet je zeker dat de plaats van het rooster juist is, vindt het vreemd dat er zo'n hoog rooster tegen de ingang van het dekhuisje staat.
En Oh ja de scharnieren van het roer horen aan de achterkant hoor en niet aan de boeg (foto1) hahaha (grapje)

Germt

Je hebt er aardig de gang inzitten.
Vraagje; wordt het messing nog gekleurd of laat je het zo.
Er staat al e.e.a. op het dek, heb je het dek ook behandeld met bijv matte vernis.
Weet je zeker dat de plaats van het rooster juist is, vindt het vreemd dat er zo'n hoog rooster tegen de ingang van het dekhuisje staat.
En Oh ja de scharnieren van het roer horen aan de achterkant hoor en niet aan de boeg (foto1) hahaha (grapje)

Germt

Hoi,

Bedankt voor je feedback.
Er is nog niets vastgezet op het dek... kga het dek nog behandelen...
Het rooster ben ik vrij zeker van.... anders mag je even controleren op mijn plannen iets terug, want je doet me twijfelen...:)
Dat van die scharnieren : ikvind het supervreemd daar maar is ook nog niet gelijmd... later zouden daar kettingen aankomen...
Van het roer is dat zeker niet, dat zijn andere zwarte messing scharnieren, die zijn al geplaatst...
Ik weet niet wat te doen met dat messing...hoe doen jullie dat? Wat is het mooist? Nu blinkt het me een beetje te veel...

Gr

Back