The flying fish

Verdorie.... die breeuwnaden.....compleet over het hoofd gezien en ik had daar thans over gelezen toen ik nog aan de romp bezig was...

Das wel f*ck :(

Misschien kan je ze met een scherp potlood nog aanstrepen. Zal wel weer wat verdwijnen bij het schuren. Als je nog wat restjes hebt dan kan je een testje doen met een potlood of een zwatre fineliner en zien of het de moeite waard is voordat je met het model zelf aan de slag gaat.

Toch nog snel een paar foto's.
Jammer van de breeuwnaden :(
Ik probeer het zoals hierboven als alles ligt, kan niet meer herbeginnen...

Nog afschuren.

Nog een vraagje : hoe zouden jullie de beplanking afwerken langs de binnenkant van de romp, boven dek? De handleiding laat die in de eerste beuken laag, maar dat lijkt me echt niet mooi te zijn...fineer? Zelfde planken als buitenkant romp ( notelaar )??

Bedankt!

Als je daar iets op wilt leggen zou ik dat in fineer doen.
De verschansing zou zo maar eens te dik kunnen worden.
De houtsoort maakt volgens mij niet veel uit, omdat die geschilderd wordt.

Germt

Nog even een kleine aanvulling;
Ik zou het dek niet schuren, maar schrapen.
Dit doe je met een klein beiteltje, deze zet je onder een kleine hoek op het dek en zo schraap je in de lengte richting het dek af.
Wel opletten dat je de beitel vlak op het dek zet, anders krijg je groeven.
Voordeel van schrapen is dat je makkelijk alle lijmrestanten er af schraapt, en je spijkergaatjes blijven mooi zichtbaar.

Nog een puntje, en dit is positief bedoeld hé, aan negatief commentaar doen we hier niet; neem de tijd.
Bekijk elke stap die je gaat maken eerst zorgvuldig, bestudeer de tekening.
Zelf maak ik soms bij ingewikkelde stappen een stappenplannetje op papier en werk dat dan af.
Zo vergeet je niks, en hou je overzicht;)
Germt

Nog gemakkelijker is gewoon stanleymes met afbreekmessen te nemen en een stuk mes alleen te gebruiken.

Ik heb een houtraspje. Zou ik dat durven gebruiken dan? Is voor modelbouw....

Ik weet het : ik ben altijd te snel, het is en blijft een zwakte. Maar ik wil vorderingen zien, ben benieuwd naar de volgende stap, het resultaat, enz.....
:)

Hallo,

Kan iemand me zeggen hoe het met die spiegel moet?
Heb even een dry fit foto genomen. Die spiegel komt onderaan toch véél te laag als ik bovenkant mooi wil volgen? Of is er iets fout?

Anders is het zo : ( dan komt het boven niet goed.... )

Alvast bedankt!!

Ik zou een langsdoorsnede van het schip moeten zien. Van de foto in het eerste bericht krijg ik de indruk dat die spiegel naar binnen helt, en in dat geval zou je hem nu op z'n kop houden. Maar een langsdoorsnede kan uitsluitsel geven.

Groet,

Ad

bedankt.

Ik toon je wat meer foto's :

Bedoel je dan dat de spiegel zo zou moeten : ??

Ik snap het alleszins niet goed :s

voor de duidelijkheid plaats ik hier extra fotos van de plannen.
Daar lijkt het inderdaad dat ik de spiegel op zijn kop hou met de bolle kant naar boven MAAR ik heb andere info gevonden van een man dat dezelfde boot heeft gemaakt. Ook daarvan foto's hieronder. Graag toch wat klaarheid als iemand dat kan geven... :)

de volgende foto is een afgewerkte... Daar lijkt het inderdaad dat de spiegel met de holle kant naar boven moet, maar echt lekker ziet dat er bij mij ( zie fotos hoger ) toch ook niet uit vind ik...

en dan heb ik deze gevonden. Voor de duidelijkheid : dat is niet mijn schip, heb ik ergens gevonden....

Nee, hij staat dus niet naar binnen als ik dacht. Op doorsnede A en tekening G staat hij duidelijk naar buiten, en dat zou dus betekenen dat de holle kant onderaan moet zitten. Maar met schuin naar achter plaatsen sluit het weer niet aan op de zijwanden.
Je zou zeggen dat een nieuwe spiegel nodig is, maar daarvoor heb je een stukje berken/vliegtuig triplex nodig en dat is duur en niet in deze kleine afmetingen verkrijgbaar.
Ik zie zo snel ook geen oplossing, ik denk er nog even over na.

Groet,

AD

Back