The flying fish

Zou 130 een koperen vierkante ring kunnen zijn? De mast is daar tenslotte achthoekig.
Het is inderdaad nogal cryptisch omschreven. Van wat ik er uit begrijp is dat je een ø1,5 gat in de spriet moet boren. Daar gaat een messing staafje van ø1,5 doorheen. Vanaf het ronde stukje de bewuste ring over de spriet schuiven tot tegen de messing staaf. Die moeten dan als een L over de ring gebogen worden zodat de ring op zijn plaats blijft als de tuigage opgespannen wordt. In eerste instantie begreep ik het bovenaanzicht niet, maar daar loopt geloof ik een spriet (87?) over heen.

Op foto 2 rechts boven zie ik twee kleinere ringetjes boven de grote. Zijn dat ze niet? Lastig inschatten zonder schaal en afmetingen. Of zo'n ringetje die bij de kogels/kloten liggen?

Ik zie nu aan de bovenste tekening dat 200 een soort beugel is waarmee de kluiverboom (87) aan de boegspriet (86) is bevestigd.
Wat is de omschrijving van 200, en staat er een aantal bij (zou het misschien een van de strips kunnen zijn op de bovenste foto centraal bovenin?).

Groet,

Ad

ik vermoed dat 130 en 200 een plat messing profiel is.

Rondom de boegspriet maken en 4 gaatjes inboren waar men dan een oogje in steekt.aan dit oogje komt er dan een blok te hangen.alleen het bovenste oogje kan niet want daar zit de kluivert.

Op foto 2 rechts boven zie ik twee kleinere ringetjes boven de grote. Zijn dat ze niet? Lastig inschatten zonder schaal en afmetingen. Of zo'n ringetje die bij de kogels/kloten liggen?

Neen. Die 2 kleine ringetjes rechts boven zijn voor de davids voorzien.. daar ben ik zeker van.
Die andere ringen misschien wel maar die zijn vrij groot vind ik...

Ik zie nu aan de bovenste tekening dat 200 een soort beugel is waarmee de kluiverboom (87) aan de boegspriet (86) is bevestigd.
Wat is de omschrijving van 200, en staat er een aantal bij (zou het misschien een van de strips kunnen zijn op de bovenste foto centraal bovenin?).

Groet,

Ad

Wel, ik dacht ook dat het dat was maar in de stukkenlijst staat enkel : beslag messing in beslagset... aantal : 1 En die waar jij het over hebt heb ik er veel meer van...

Moeilijk geval :(

Zou 130 een koperen vierkante ring kunnen zijn? De mast is daar tenslotte achthoekig.
Het is inderdaad nogal cryptisch omschreven. Van wat ik er uit begrijp is dat je een ø1,5 gat in de spriet moet boren. Daar gaat een messing staafje van ø1,5 doorheen. Vanaf het ronde stukje de bewuste ring over de spriet schuiven tot tegen de messing staaf. Die moeten dan als een L over de ring gebogen worden zodat de ring op zijn plaats blijft als de tuigage opgespannen wordt. In eerste instantie begreep ik het bovenaanzicht niet, maar daar loopt geloof ik een spriet (87?) over heen.

Dit is volgens mij de meest juiste beschrijving, althans zo begrijp ik het ook.
Maar probleem voor mij is vooral dat ik de onderdelen niet kan vinden.
Eigenlijk voor dat geld zou dit toch niet mogen... goed, ik zal het vanavond nog eens rustig bestuderen en opzoeken...

Voor het knopen en leggen van de tuigage, zijn daar richtlijnen voor ergens? Ik denk maar aan bvb : Bepaalde manier van knopen, hoe strak het moet, vastlijmen of is dat allemaal los....?

juffers2_zpsdffcb6ab.jpg
f-88-Knopen20en20steken20001_zps2e3970b0.jpg

Er is online nog meer te vinden. Zelf heb ik veel dubbele halve steken gebruikt. Voor het aanspannen heb ik eerst lijmklemmetjes aan de kabeltjes gehangen zodat ze licht opgespannen waren en de eventuele rek er nog uit kon. Daarna geknoopt.

SAM_1389_zps84663e7d.jpg

Ik heb op iedere knoop voor de zekerheid een druppeltje lijm gedaan om alles op z'n plek te houden. Ik vond de pattex hobbylijm prettig werken. Zit een soort naald op voor precisie en opgedroogd zie je er niets van.

zo, ik heb een oplossing bedacht voor het probleem met de boegspriet.
Nu enkel nog naar mijn modelbouwwinkel ( heb een nieuwe gevonden waar ik UITERST tevreden ben in Haasrode : die hebben echt alles blijkbaar :) )
Ik moet er nog een onderdeel 200 gaan halen : blijkt gewooen een messing 'gesp' te zijn om spriet 86 en 87 aan elkaar te bevestigen. Gaan ze daar zeker hebben maar gisteren vergeten mee te brengen.

Paar foto's :

nog niet helemaal perfect maar dit gaat goed komen denk ik.

Vraag me alleen nog af hoe ik al die knoopjes wat vlotter gelegd ga krijgen.

Gr

Stephan,
Ik heb het vermoeden dat hir iets niet klopt.
Het blok lijkt net verkeerd bevestigd te zijn.

full

Het groene lijntje geeft het touw aan wat om het blok in de groef ligt en aan de mast wordt bevestigd.
De rode lijn geeft het touw aan wat door het blok heen en weer getrokken kan worden.
Moet je even goed nakijken, is een vaak gemaakte vergissing;)

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Ow, dat had ik helemaal niet door!
Bedankt Germt voor de goede ogen van je!

Is het zo dan wel juist? Begrijp niet helemaal je uitleg....
poging 2 dus maar :

Dat lijkt er meer op. Germt was al goed wakker. Ik had nog een kop koffie nodig voor ik het zag. Het doorvoer gaatje zit ook goed. Die zit aan de vastgeknoopte kant. Zo zal het meer op een katrol lijken als de andere kabel erdoor gaat (Heb ik in mijn eerste model een paar keer fout gedaan). Ik zou willen zeggen dat het knopen na een tijdje sneller/makkelijker gaat. Maar het kan lastig blijven als andere kabels in de weg gaan zitten. Een deel van de knopen heb ik met een pincet moeten doen omdat ik er anders niet meer goed bij kon.

Dat lijkt er meer op. Germt was al goed wakker. Ik had nog een kop koffie nodig voor ik het zag. Het doorvoer gaatje zit ook goed. Die zit aan de vastgeknoopte kant. Zo zal het meer op een katrol lijken als de andere kabel erdoor gaat (Heb ik in mijn eerste model een paar keer fout gedaan). Ik zou willen zeggen dat het knopen na een tijdje sneller/makkelijker gaat. Maar het kan lastig blijven als andere kabels in de weg gaan zitten. Een deel van de knopen heb ik met een pincet moeten doen omdat ik er anders niet meer goed bij kon.

Tja, een beetje elegantie in de knopen zal wel komen zeker zodat ze er ook wat netter gaan uitzien.... Belachelijk veel knoopwerk zal dit worden :p
Gelukkig word ik daar rustig van... relax buiten wat knopen in het zonnetje...:cool:

Zo zit het blok goed Stephan;)
Terechte opmerking van Erik; het gaatje in het blok dient het dichtst bij de knoop van het touw wat óm het blok loopt te zitten.
M.a.w het touw wat dóór het blok loopt moet dus over het langste deel van het blok lopen.
Als je dit blok als voorbeeld houdt, zit je goed.
(Lastige uitleg, maar ik hoop dat het duiddelijk is)
Géén nood hoor, die vergissing wordt in het begin vaker gemaakt, en eerlijk gezegd kijk ik daar extra naar, zodat de bouwer het weet;)

Veel knoopwerk??, dan moet je mijn WvH straks zien:rolleyes:, en daar zal ik ook wel weer een paar keer in de fout gaan hoor:)
Dus.... we gaan alllemaal opletten:D

Germt

blok knopen

Ik zie dat je wat moeite hebt met het vastknopen van je blokken, hier een voorbeeld;
full

eerst knoop je het blok vast met een platte knoop. en borg het knoopje met wat lijm. Dan knip of snij je één eind af.
full

Dan maak je het eindje vast aan het rondhout (mast of ra...) met een mastworpje.
full

vervolgens trek je de mastworp aan en borg je die weer met een druppie lijm.
full

daarna het losse eindje afknippen of snijden en dan zit je blok vast zonder overtollige knopen en touwwerk.
full

full

Zeer mooi!
Heb nu wel al een 3 tal knoopjes anders gedaan maar de volgende probeer ik zo...
Als dat vlotter gaat moet ik even herbeginnen!

Bedankt allen...stilaan begin ik wat zicht te krijgen in die masten, waar ik toch met een klein hartje aan begonnen ben!

Gr

Stefan

Ga je het schip ook niet in de vernis of zo zetten? Al is het maar om verkleuring tegen te gaan en het hout een beschermlaagje te geven. Eigen keuze natuurlijk, maar als je het wel van plan bent, dan zou ik dit doen voordat je met het tuigage begint en overal nog goed bij kan.

Ga je het schip ook niet in de vernis of zo zetten? Al is het maar om verkleuring tegen te gaan en het hout een beschermlaagje te geven. Eigen keuze natuurlijk, maar als je het wel van plan bent, dan zou ik dit doen voordat je met het tuigage begint en overal nog goed bij kan.

Het dek heb ik ondertussen in de vernis gezet. Ben nu toch aant twijfelen om hier en daar wat in kleur te gaan zetten, al zie ik het blank hout echt graag en vind ik niet dat ik mijn foutjes moet verstoppen... ik ben voorlopig blij voor mijn eerste schip... om over te denken dus...

Maar alles zal ik wel een kleurloze vernis geven, hoe dan ook...

Ik begin stilaan al uit te kijken naar een volgend projectje, wat groter zou ik willen gaan met een dubbel dek ....Als iemand een leuk idee heeft als volgende schip.....welkom uiteraard!

Gr

Dan zou ik even bij www.modelbouwdekombuis.nl kijken.
Daar zijn op dit moment een groot aantal aanbiedingen. Hij schijnt het merk Shipway models op te ruimen tegen 50% korting:cool:
Als er een mooi aansprekend model tussen zit kun je een leuek aankoop doen, en nee, ik heb geen aandelen:D
Dat is zeker géén verkeerd merk.

Germt

Back