The flying fish

Ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik heb zelf ook aardig geworsteld met de beplanking van mijn eerste model en herken het ongeduld van het moeten wachten op het opdrogen van latjes e.d. Ik ben nu net begonnen aan de eerste beplanking van m'n tweede model. Ik hou het ook bij in m'n verslag van de Dolphyn. Daar heb je nu weinig meer aan, maar misschien voor een volgende. Succes met je verdere bouw. Ik hou hem in de gaten.

Erik

Hoi Stefan,

Voor een eerste romp ziet het er netjes uit.
Het beste wat je aan de kieren kan doen is:
Voor de hele grote:
- een vulstukje maken en erin lijmen
Voor de kleinere:
- goed schuren van de romp
- alle schuurstof verzamelen
- een dik papje maken van houtlijm en schuurstof
- en daar alle kieren mee vullen
- alle overtollige houtlijm direct verwijderen (geeft mogelijk anders vlekken)

Andy

Als je de omtrek van de romp aan de voorzijde meet, van dek tot dek bijvoorbeeld, en dan de omtrek van de romp in het midden, ook weer van dek tot dek, dan is de omtrek in het midden behoorlijk groter.
Daar heb je dus "theoretisch" meer planken nodig dan aan de voorkant.

En nu komt het;
Planken horen een natuurlijk verloop te houden over de spanten, dwz dat de planken de spanten steeds volledig raken.
Naar de boeg toe zul je zien dat door het aanliggen van de planken, en de vorm van de boeg de plank die je wilt leggen 0VER de bovenliggende plank gaat lopen.
Je zult dus om een fatsoenlijke romp te krijgen op tijd moeten gaan "verjongen". Dwz de plank naar voren toe smaller maken, maar nooit meer dan de helft van de plankbreedte.
Als je de omtrek aan één zijde deelt door de plankbreedte weet je hoeveel planken je nodig hebt aan één zijde.
Als je dat aan de boeg ook doet, kun je dus uitrekenen hoeveel je moet verjongen.
Voorbeeld: midden omtrek = 200 mm : 5 mm (plankbreedte) zijn 40 planken
Boeg omtrek is 130 mm : 40 (planken)= 3,25 mm.
Als je dit op elke spant doet zie je feilloos hoe breed elk plankje op elke spant moet worden.
Achter ga je spieën openhouden, dat is normaal; daar komen wat wij noemen "instekers" in.

Als je op Google "scheepsromp beplanken" intikt kom je diverse how-to's tegen in PDF die dit zéér uitgebreid uitleggen.
Oké, voor een volgend schip dus..

Germt

Als je de omtrek van de romp aan de voorzijde meet, van dek tot dek bijvoorbeeld, en dan de omtrek van de romp in het midden, ook weer van dek tot dek, dan is de omtrek in het midden behoorlijk groter.
Daar heb je dus "theoretisch" meer planken nodig dan aan de voorkant.

En nu komt het;
Planken horen een natuurlijk verloop te houden over de spanten, dwz dat de planken de spanten steeds volledig raken.
Naar de boeg toe zul je zien dat door het aanliggen van de planken, en de vorm van de boeg de plank die je wilt leggen 0VER de bovenliggende plank gaat lopen.
Je zult dus om een fatsoenlijke romp te krijgen op tijd moeten gaan "verjongen". Dwz de plank naar voren toe smaller maken, maar nooit meer dan de helft van de plankbreedte.
Als je de omtrek aan één zijde deelt door de plankbreedte weet je hoeveel planken je nodig hebt aan één zijde.
Als je dat aan de boeg ook doet, kun je dus uitrekenen hoeveel je moet verjongen.
Voorbeeld: midden omtrek = 200 mm : 5 mm (plankbreedte) zijn 40 planken
Boeg omtrek is 130 mm : 40 (planken)= 3,25 mm.
Als je dit op elke spant doet zie je feilloos hoe breed elk plankje op elke spant moet worden.
Achter ga je spieën openhouden, dat is normaal; daar komen wat wij noemen "instekers" in.

Als je op Google "scheepsromp beplanken" intikt kom je diverse how-to's tegen in PDF die dit zéér uitgebreid uitleggen.
Oké, voor een volgend schip dus..

Germt

Zeer mooi... Maar zo heb ik het ook gedaan. Maar de theorie is ook niet altijd de praktijk en dus is het niet helemaal zo uitgekomen.
Wel jammer dat je niet kan opmaken dat ik het zo wel proberen te doen heb bij de 2de laag planken...
Ik heb dat zo gedaan om te starten maar heb niet na ieder plankje opnieuw gemeten...Misschien had ik dat moeten doen? Probleem is dat ik bij de start nog niet doorhad waar en hoe de laatste plank moest lopen...

Voornaamste doel is dat je er plezier in hebt, en dat je leerervaringen meeneemt naar een volgend schip, zodat jende smaak nog meer te pakken krijgt.

Zeer mooi... Maar zo heb ik het ook gedaan. Maar de theorie is ook niet altijd de praktijk en dus is het niet helemaal zo uitgekomen.
Wel jammer dat je niet kan opmaken dat ik het zo wel proberen te doen heb bij de 2de laag planken...

Oh, is niet als negatief commentaar bedoeld hoor.
Maar als je de omtrekken gemeten had, en zo de plankbreedte had afgetekend (zoal Erik nu bij de Dolphyn doet) had je nooit planken gehad die in een punt eindigen.
Persoonlijk vindt ik het jammer dat ze je in het begin van je bouwverslag op het andere deel van het forum niet gewezen hebben op de manier van beplanken ipv oh's en ah's.
Maar goed, zoal Luc al zegt, leermomenten meenemen voor een volgende keer.
Gaat helemaal goed komen.

Germt

Zo, de romp is klaar.

Wat denken jullie ervan? Enkel nog 2 latjes invullen zeer klein stukje..
Maar heb wel al beetje geschuurd. Op de foto's lijkt het net of er dikke spleten tussen zitten maar eigenlijk is dat niet :( De macrostand zeker?

Ook nog een tip voor de volgende boot, waar het roer komt, wordt meestal de valse kiel een beetje dunner gemaakt, zodat ze na het beplaNken niet te breed is. Anders krijgt men daar een dikke kiel met een dun roertje achter.

Uiteraard heb ik er veel plezier van en wist ik bij de start dat dit een eerste schip is en dus leergeld kost...Geeft niet, ik probeer er het beste uit te halen en volgende keer zal het nogbeter zijn

Wat het roer betreft : ik had dat ook net ontdekt (te laat alweer ) dat die vrij dun is. Nu dacht ik fineer te leggen op het roer om toch beetje dikker te krijgen....wat denken jullie?

Ben momenteel bezig met het leggen van planken op de dekken. De beschrijving zegt daar om dat in1 lang stuk te doen maar dat leek mij nu toch onrealistisch. Ben die dus in verband aant leggen. Straks of morgen zet ik eens een foto..

Het is nu ook niet zo dat het niet aan te zienis he mannen :)

Maar ze hadden beter in het begin iets meer tips and tricks gegeven, blijkt ook alweer te laat...

PS : je kan niet zeggen dat ik het in het begin niet heb durven vragen hoe het beplanken juist te doen... had zelfs 2 fotos met 2 opties getoond en gevraagd hoe te werken, maar veel reactie kreeg ik niet dus heb ik mijn plan getrokken he:)

Maar ze hadden beter in het begin iets meer tips and tricks gegeven, blijkt ook alweer te laat...

Niemand zegt hier dat het niet aan te zien is, het gaat best hoor voor een eerste schip, het is natuurlijk ook het plezier dat je er in moet hebben.

- Het roer; tja, dat kun je met fineer bekleden, alsmede de kiel aan de achterkant goed te schuren, zo win je iets aan 2 kanten.

- De dekbeplanking; dat is ook een verhaal apart, maar laten we het nu niet te moeilijk maken.
Leg ze in ieder geval niet van planken uit één stuk, dat is volkomen onjuist omdat er niet zulke lange planken bestaan, en denk aan je breeuwnaden

In het verslag van de Dolphyn staat een volledige beschrijving van de mogelijke werkwijze (posting 52 en volgende) daar kun je eens naar kijken om je een beetje op weg te helpen. Het lijkt ingewikkeld, maar dat valt best mee;)
Dit is een systeem dat op oorlogsschepen werd toegepast, maar je kunt het makkelijk vereenvoudigen. De Flying Fish is tenslotte geen oorlogsschip, maar een 3-plank systeem zou best goed kunnen.

Verder nog een tip; als je voor een probleem komt te staan, en dat gaat zeker gebeuren, plaats dan een foto van een dry-fit (dus nog niet gelijmd) en stel dan je vraag; dan kunnen we meekijken en eventueel adviseren, en is er nog niks aan de hand.
De keuze kun je dan zelf maken.

Germt

maar veel reactie kreeg ik niet dus heb ik mijn plan getrokken he:)

Dat is precies de reden waarom ik geadviseerd heb het verslag naar dit forum te verplaatsen. In het bouwverslagen forum zijn niet veel mensen met het beplanken van rompen bezig, meer met vaartechnische zaken. En leden die in dit forum actief zijn kijken niet allemaal in het bouwverslagen forum.

Ik vind het er nog steeds goed uitzien voor de eerste keer. Verbetering kan altijd.

Groet,

Ad

Wat betreft de dekken. Zoals Germt al zei heb ik die uitgetekend. Bericht #51 is een 3-planks systeem en de daarop volgenden een 4-planks systeem.

zo erg is het nou toch ook weer niet

......

Nou dan had je mijn eerste romp moeten zien :(....
Ieder van ons leert bij per schip wat hij bouwt. Trek je dat wat mogelijk als kritiek overkomt niet te veel aan, zie het als tips voor de toekomst. Iets is pas een fout namelijk als je wist dat het verkeerd was tijdens de bouw, en veel van die fouten zal een normaal mens niet eens zien ;).
Daarnaast wie ooit de Wasa in Stockholm gezien heeft weet dat dat schip (ook?) niet volgens de romp en dek beplankingsregels gebouwd was.

Andy

Daar hebben ze wel meer fouten gemaakt, onder duk van de koning trouwens.
Schip moest snel klaar zijn voor de oorlog tegen Polen.
De Wasa zonk al na 1300 meter bij de tweede windvlaag.
De koning had een paar onmogelijke eisen, en de stabiliteit werd volkomen genegeerd, door té zware kanonnen op het bovenste deel van het schip te plaatsen, enz. enz.
Maar wel een mooi schip:rolleyes:

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat het roer betreft : ik had dat ook net ontdekt (te laat alweer ) dat die vrij dun is. Nu dacht ik fineer te leggen op het roer om toch beetje dikker te krijgen....wat denken jullie?

Hoe zit het met de scharnieren van het roer? Zijn dat gegoten scharniertjes met een vaste maat om op de kiel en roer te lijmen? Die gaan dan misschien niet meer passen.

Hoe zit het met de scharnieren van het roer? Zijn dat gegoten scharniertjes met een vaste maat om op de kiel en roer te lijmen? Die gaan dan misschien niet meer passen.

De roerscharnieren die ik ken zijn van koper en gemakkelijk in de gewenste vorm te buigen, heb je echter gegoten exemplaren in de kit zitten dan is de mooiste oplossing een paar nieuwe koperen scharnieren te kopen bijvoorbeeld:
roerscharnieren *-*http://modelbouwdekombuis.nl

Die kan je desgewenst dan ook nog "zwarten" (met "Brass Black" of "Brünierungsmittel") of zwart schilderen

Andy

In het verslag van de Dolphyn staat een volledige beschrijving van de mogelijke werkwijze (posting 52 en volgende) daar kun je eens naar kijken om je een beetje op weg te helpen. Het lijkt ingewikkeld, maar dat valt best mee;)
Dit is een systeem dat op oorlogsschepen werd toegepast, maar je kunt het makkelijk vereenvoudigen. De Flying Fish is tenslotte geen oorlogsschip, maar een 3-plank systeem zou best goed kunnen.

Ik had die post al eens doorgelezen en het is zo dat ik beslist had om de planken te gaan leggen uit verschillende stukken. Ook had ik een andere post op een ander forum gezien. Beide een beetje samen gelegd en om het mezelf niet te moeilijk te maken en om zeker te zijn dat ik toekom met mijn vloertje ( vermits ze maar is geleverd om uit 1 tuk te leggen) heb ik besloten om ze te leggen uit 2 lagen. De kepers heb ik geimiteerd door potloodpunten. Ik heb een foto maar kan ze nket plaatsen met mijn tabled...morgen dus....

Ik ben blij verrast opeens zoveel feedback te krijgen en het zal me zeker nog van pas komen de komende weken

Als ik aan die boeg begin zal ik eerst eens goed uitzoeken hoe de scharnieren zijn bijgeleverd en dat even posten als het zover is.

Alvast bedankt voor de feedback.

Nog een vraagje : hoe zouden jullie de beplanking afwerken langs de binnenkant van de romp, boven dek? De handleiding laat die in de eerste beuken laag, maar dat lijkt me echt niet mooi te zijn...fineer? Zelfde planken als buitenkant romp ( notelaar )??

Bedankt!

Verdorie.... die breeuwnaden.....compleet over het hoofd gezien en ik had daar thans over gelezen toen ik nog aan de romp bezig was...

Das wel f*ck :(

Bij m'n eerste bootje (Leida van Corel) heb ik de handleiding gevolgd en innnenkant bovendeks ook met noten fineer bekleed en dat geeft een aardig resultaat. Bij de Dolphyn ben ik er nog niet over uit. Volgens tekening wordt daar aan de binnenzijde geen fineer geplakt. Online een beetje naar hetzelfde model gezocht. Sommigen plakken hjet er wel op. Anderen schilderen de binnenkant. Dat is bij mij ook een optie. Plankjes eerste en tweede laag zijn bij mij even hoog dus ik zou direct kunnen schilderen. Dan is er ook nog de variant waarbij de planken aan de binnenkant gepotdekseld worden. In mijn ogen is het als de handleiding geen duidelijkheid biedt en historische gegevens ontbreken een kwestie van eigen smaak in combinatie met materialen en kleuren die in die tijd gebruikelijk waren. Ik heb al even wat foto's bekeken. Sommigen gaan voor de houtlook terwijl anderen meer voor kleur gaan

e_mmff2.jpg

Zelf ben ik van plan een aantal tekeningen uit de handleiding in te scannen als png bestand. Witte achtergrond transparant maken en dan met houtsoorten en verven inkleuren tot ik een combinatie heb waar ik mee verder wil.

Back