Tamiya volvo fh 16 750 manitex kraan

2
1993456742.jpeg
1940437337.jpeg
1962614389.jpeg
1712471473.jpeg

Je Volvo met de kraan ziet er gaaf uit en met de houder achter op.:thumbsup::thumbsup:

Even een vraag Bertus hoe klik je de spiegels in de onderste houder van de Volvo?

Hallo Bertus,

Het wordt een hele mooie Manitex kraan.
Geen standaard kraan, maar echt modelbouw vakwerk.
SMILEY APPLAUS KLEIN.gif

Mooie filmpjes.
SMILEY FILMT - kopie (2).jpg

Je bent er al aardig handig mee, met het draaien met de kraan, het gaat mooi soepel.

Dit betekend dus 4 regelaar om de kraan te bedienen straks op de zender, geen probleem tot zo ver , alleen als ik mijn stempel poten wil gaan bedienen zou dit 8 functies zijn. Zou nog terug gebracht kunnen worden naar 4. Dit betekend veel regelaars en draatjes . Van mij hoeft dit niet regelbaar te zijn in snelheid . Dus omlaag/omhoog ,in,uit schuiven volstaat. Wie weet hier een manier ,idee ,printplaat voor?
Bertus is dit een optie? https://wetronic.nl/cti-fw4x2-functie-omschakelaar-cti-fw4x2

Dit betekend dus 4 regelaar om de kraan te bedienen straks op de zender, geen probleem tot zo ver , alleen als ik mijn stempel poten wil gaan bedienen zou dit 8 functies zijn. Zou nog terug gebracht kunnen worden naar 4. Dit betekend veel regelaars en draatjes . Van mij hoeft dit niet regelbaar te zijn in snelheid . Dus omlaag/omhoog ,in,uit schuiven volstaat. Wie weet hier een manier ,idee ,printplaat voor?

Ok je kunt de CTI 4 kanaal schakelprint gebruiken, maar ik heb daar slechte ervaringen mee. Kanalen werkten niet, of de omschakelfunctie deed het niet. Ik heb toen de signaal en massa draad via een relais geschakeld. Dat relais heeft twee schakelingen, en zo kan ik kiezen tussen gas geven voor rijden, of een beweging uitvoeren met de sticks.
Ik heb alle "kraan" functie spanningsloos door een relais dat dmv een 1 kanaalschakel print spanning geeft naar deze functies. Dan kan ik pas de stempels of "kraan" gebruiken en rijdt het model niet meer. Alleen had ik iets meer ruimte in het model om die printje sen schakelingen kwijt te kunnen. De 8 stempel bewegingen gaan door vier mini snelheidsregelaars( AlieExpress) De drie "kraan functie gaan door drie andere regelaars die met de stick bediend worden. En het is geen kraanwagen, maar de functies zijn vergelijkbaar.
Stuur me anders maar een berichtje, kan ik het uitgebreider laten zien.
20210809_155649.jpg

Ok je kunt de CTI 4 kanaal schakelprint gebruiken, maar ik heb daar slechte ervaringen mee. Kanalen werkten niet, of de omschakelfunctie deed het niet. Ik heb toen de signaal en massa draad via een relais geschakeld. Dat relais heeft twee schakelingen, en zo kan ik kiezen tussen gas geven voor rijden, of een beweging uitvoeren met de sticks.
Ik heb alle "kraan" functie spanningsloos door een relais dat dmv een 1 kanaalschakel print spanning geeft naar deze functies. Dan kan ik pas de stempels of "kraan" gebruiken en rijdt het model niet meer. Alleen had ik iets meer ruimte in het model om die printje sen schakelingen kwijt te kunnen. De 8 stempel bewegingen gaan door vier mini snelheidsregelaars( AlieExpress) De drie "kraan functie gaan door drie andere regelaars die met de stick bediend worden. En het is geen kraanwagen, maar de functies zijn vergelijkbaar.
Stuur me anders maar een berichtje, kan ik het uitgebreider laten zien.
Bekijk bijlage 454731

Hoi fred , ik heb hier ook problemen mee ondervonden , de eene regelaar van cti moet wel de plus aangesloten blijven . En bij een andere cti regelaar niet. Heeft mij pas ook 2 regelaars gekost.

Dus cti regelaars en cti omswitch of van alie is mij wel bekend . En er zal bij deze kraan ook gebruik gaan worden.
Maar wat ik eigelijk zoek , dat is bijv een printplaatje , of iets van een stekker . Zo dat je gelijk kan aansluiten van motor naar ontvanger,( als een servo), Zonder een regelaar er tussen . Maar ik denk dat zo iets niet bestaadt.

Maar bedankt voor het mee denken mannen . Dat wordt gewaardeerd.

Mvg Bertus

IMG-20210802-WA0000.jpg
Bertus, als je even wacht, of geduld hebt. Omdat wij als bouwers van o.a. brandweervoertuigen graag dubbele functies met on ze sticks willen kunnen uitvoeren hebben we een eigen schakelprint ontwikkeld. Vier kanalen worden A of B uitgangen. Omschakelen gaat door of een min signaal, of een servo uitgang op je zender.( beide opties komen voor) Eerste prototypes zijn getest, nu worden de printjes gemaakt en komen dan beschikbaar.
Wat betreft het weg laten van de regelaars moet ik je denk ik teleurstellen, dat gaat niet, althans ik weet er geen. Ik heb zelf met Arduino geëxperimenteerd, maar ook dan moet je een basis en regelprintjes gebruiken alleen al om de motoren links en rechtsom te laten draaien.

Laatst bewerkt:
Fred ik ga er nog even overdenken. Bedankt
Rauol, jij ook bedankt . Ik ga naar deze print even kijken.

Mvg Bertus

Je hebt ook zenders waar je tussen meerdere "lagen" Kunt kiezen. De Duitsers noemen het ebenen. Weet even geen Nederlands woord. Schijnbaar kan ik het ook met mijn zender. Is me een keer gelukt te programmeren. Schakelaar omhoog sticks om te rijden. Schakelaar omlaag sticks om te baggeren.

Trouwens mooie truck hoor!

Rolf, maar dan heb je wel voldoende kanalen nodig op je ontvanger. Dus als je vier kanalen gebruikt om te baggeren, moet je vier andere kanalen gebruiken om te rijden. Schijnt mijn zender ook te kunnen, Spektrum DX10, maar ik heb dan meestal onvoldoende ontvanger kanalen.

Ik doe dit zuiver mechanisch/electrisch:
Op mijn DX7 zit èèn 3 standen schakelaar, en daaraan zit op de ontvanger een hele kleine servo, die 2 microschakelaars bedient; daarmee schakel ik 2 relais, die dus wisselen tussen 3 functies, dus met mijn 7 kanaals zender/ontvanger combi, gebruik ik het flight mode kanaal om tussen de 3 'levels' kanalen te kiezen van elk 6 kanalen, inclusief 3 x 4 proportionele kanalen

Je hebt ook zenders waar je tussen meerdere "lagen" Kunt kiezen. De Duitsers noemen het ebenen. Weet even geen Nederlands woord. Schijnbaar kan ik het ook met mijn zender. Is me een keer gelukt te programmeren. Schakelaar omhoog sticks om te rijden. Schakelaar omlaag sticks om te baggeren.

Trouwens mooie truck hoor!

Flitst modes heet dat toch

Back