Sovereign off the Seas door Peter

Dit soort grote emmers bestonden uit een aantal duigen. Ik zou die er ook op schilderen....:)

Heb je een eenharige kwast?

Gister lekker bezig geweest met de ornamenten op de spiegel te plakken, die had ik de afgelopen week 's avonds al beschilderd, en dit is het resultaat tot nu toe.

Het raamkozijntje linksboven zit niet helemaal lekker, (even afgeleid :mad: ) maar het zit met ZAP geplakt, en ik wil niet mijn hele spiegel gaan verknallen door de bovenste ornamenten er af te breken om het raam goed te zetten.
Daar is de fout mij eigenlijk niet groot genoeg voor.
Nu ga ik eerst de spiegel wat groter maken, zodat het laatste grote ornament op de spiegel goed aansluit.
Agostini wil dat gaan doen als de heklantaarn geplaatst is, maar dat lijkt mij geen goed idee.

En daarna komen de zijgalerijen aan de beurt om hun ornamenten te krijgen

Op de foto is je "foutje" niet te zien hoor, ziet er allemaal gelikt uit!!

Marcel, ik doe er helemaal niets meer aan.
Piet, het is inderdaad een klein foutje. Het raampje is net een millimeter naar voren gekomen aan de bovenkant. Je ziet het alleen als je er met de neus boven op staat

De bovenkant van de spiegel zit er nu ook op, er komen nog twee oorachtige versierselen tegen aan de zijkant, maar ik vindt de andere kant van het hakkebord nog niet mooi genoeg. Daar ga ik nog wat aan veranderen, wat bijvullen en wat bijschilderen.
De heklantaarn is pas gemaakt en zit er dry-fit op. Hij moet nog geschilderd en aangekleed worden voor hij geplaatst wordt.

Ook ben ik begonnen met het bijwerken van duizend en één kleine dingetjes voor de zijgalerij. (de gietranden en oneffenheden wegwerken)

Dank je wel Piet, lastig werk die lettertjes, maar ik begin het te leren. Met dit werk is geduld het allerbelangrijkste.

Nee Jos, zo vast is mijn hand niet hoor;)
Het zijn opgedrukte letters, eerst het hele geval goudkleurig, dan die stroken zwart, en daarna met een heel klein penseel wat goudkleurige verf over de letters heen strijken.
En dan heb je na 3 correctie rondes dit resultaat. :banana:

Weer een stapje verder gekomen, het bakdek is beplankt, en op het halfdek ben ik halverwege gekomen.
Op de foto zien deze dekken er wat geliger uit dan ze in werkelijkheid zijn, eens zien hoe zich dit ontwikkeld

De beide roosters in het bovendek zijn ook geplaatst, en wat egaal geschuurd, ze moeten nog wat bij geschilderd worden zoals je kunt zien.

De heklantaarn staat al een poosje in de primer, moe nog wat bijgetipt worden, dan kan hij in de goudkleurige verf, maar de dekken vragen wat meer tijd dab ik verwacht had.

Eerst de dekken verder afplanken, de breeuwnaden erop, en aflakken, en dan weer verder.
Mogelijk dat ik de beide dekken eerst behandel met wat verdunde witte verf, om ze iets minder gelig te maken, maar eerst een profstukje om te zien of ze daar beter van worden.

Een bekende tip om planken een oud effect te geven is het maken van een oplossing van een pluk staalwol in azijn (de staalwol lost hier helemaal in op) en het hout hiermee insmeren. Wel een proefstukje maken want het wordt gauw te donker.

Bedankt voor de tip Hans, maar ik wou de laatste 2 dekjes eigenlijk wat lichter maken.
Heb je daar ook een tip voor??

Ehh nee. Ik zou eens experimenteren met bleekwater op een proeflatje

Back