Sovereign off the Seas door Peter

Ik heb op 1 plekje waar het wat wit uitslaat, maar dat is kwestie van retoucheren, op de meeste plaatsen glimt het alleen iets meer, maar je moet goed kijken om het te zien.
Fijne jaarwisseling Jos.

Laatst bewerkt:
Jos, ik weet niet of UHU Hart geschikt is, ik heb het wel in huis, maar nog nooit gebruikt.
Ik plak die metalen delen met Zap-A-Gap Medium CA+.
Die is snel genoeg met drogen, maar je heb nog 1 of 2 seconden om nog wat te schuiven.
Ik heb ook SLO-ZAP, maar die droogt mij niet snel genoeg.
Ik heb zelf eerst een stellage achter de spiegel gemaakt om de onderste delen te dragen, en toen heb ik eerst alles dry-fit op de spiegel geplakt met plakband.
Dan kun je ruim de tijd nemen om alles mooi te pas te maken, en alle gietranden weg te halen, om het spul daarna te schilderen.
Na het schilderen kun je desgewenst nog een keer passen, om eventueel nog wat te corrigeren
Met deze lijm zit alles muurvast, als je iets los wilt nemen dan moet dat binnen 5 minuten, daarna trek je de verf en de bovenste laag triplex er mee af
Indien de delen niet al te zwaar zijn volstaat hobbylijm (alleslijm) van bison. Deze tast geen verf aan en lijmt alles op alles.

Bedankt voor de tip Walter, Dat kan voor een hoop deeltjes inderdaad wel volstaan, maar de spiegel heeft ook een aantal zwaardere delen.

Rob, ik heb de Agostini site wat verder nageplozen, en verderop in het bouwproces zeggen ze dat de verticale rand tussen de spiegel en de zijgalerij goudkleurig moet worden.
Precies jouw idee dus.

In de vakantie lekker bezig geweest, de bakboordgalerij is klaar, ( op twee pilaren na, net zoals bij de stuurboordgalerij, maar die worden nageleverd door Agostini, prima Service van Agostini )
En zoals jullie zien zit er wat retoucheerwerk in op de zwarte ondergrond, helaas:mad:

De laatste onderdelen van de spiegel zijn geplaatst zoals al eerder gezegd (de oren en de twee middelste planken ),

De klokkenstoel is gemonteerd, en die kan voorlopig de opslag in, deze wordt pas op het einde van de bouw op zijn plekje neergezet, ik vindt de klokkenstoel trouwens aan de forse kant, en het belletje wat erin hangt weer heel klein vergeleken met de stoel

En het kampanjedek is beplankt, alleen de kopse kanten moeten nog afgetekend worden, en dan lakken.
Maar de pret is nu voorbij.
Nu weer aan het werk.

Da's inderdaad een fors huisje voor de bel. Moet je wellicht toch aan de scratch en zelf een kleiner en fijner dingetje maken. Dat is leuk om eens te proberen.

Ik ben het met Hans eens, buiten dat wel of niet te groot laat je prachtig werk zien, complimenten van mijn kant !!

Bedankt voor de complimenten jongens,

Piet, zo'n compliment vind ik fijn om te horen, vooral omdat ik zelf nog wel eens twijfel of iets mooi genoeg is. ( ook al zegt mijn directievleugel regelmatig dat het zeker wel mooi is )

Jan, inderdaad, in anderhalve week vakantie kun je lekker door knutselen,

Je hoeft niet te twijfel, wat je maakt is erg mooi :thumbsup:
Bij welke aflevering hadden de pilaren moeten zitten? Kan ik meteen controleren of ze bij mij wel bij zitten.

Bij niet een aflevering Rob,
Agostini levert in totaal 38 pilaren per galerij, maar op de tekening zie je dat je er 40 nodig bent aan elke kant..
In aflevering 56 en 59 staan de tekeningen, en tel de geleverde pilaren in de afleveringen 56 t/m 61 maar eens na

Dankzij een onwerkbare dag in de Eemshaven heb ik een prutsklusje aan de boeg gedaan,

vooral de deur was een bijzonderheid om in elkaar te fantaseren, en ook het trapje was heel bijzonder.
De bouwbeschrijving was dermate cryptisch dat ik het trapje heb gebouwd op basis van de foto's in het boekje.
Het trapje staat nog in dry-fit, die gaat voorlopig weer in de opslag.
En de opstapjes voor de dametjes van plezier zitten op de goede plaats.
Nu nog de 4 kanonsgaten maken, en dan kan de boeg afgebouwd worden.

De kanonsgaten zijn gemaakt,en ik ben blij dat ik mijn boeg niet zo snel afgebouwd heb als Agostini voorstelde in zijn boekjes, want ik kon maar tot 3 mm. boren, en verder moest ik het met de vijl doen naar 5 mm.
Verder zijn de meisjes van plezier ook geplaatst. Zij kraaien het uit van plezier, ze hebben namelijk het mooiste plekje op het schip, met uitzicht naar voren.:kwijl:

De kanonsgaten zijn gemaakt,en ik ben blij dat ik mijn boeg niet zo snel afgebouwd heb als Agostini voorstelde in zijn boekjes, want ik kon maar tot 3 mm. boren, en verder moest ik het met de vijl doen naar 5 mm.
Het nadeel van een abbonnement is dat je niet ver genoeg vooruit kunt kijken. Daarom ga ik pas beginnen als ik alle delen heb. (en ik kan dan natuurlijk van jou verslag afkijken)
Maar je bent echt goed bezig, als dit je eerste schip is, dan heb je talent!!!

Dank je wel Piet, dit is inderdaad mijn eerste houten schip.
In mijn jeugd heb ik wel eens geknoeid met revell dozen, maar dat is toch niet te vergelijken met hout

Back