Sovereign off the Seas door Peter

Ik heb dit probleem (witte vlekken) ook gehad met mat blanke lak van Humbrol Enamel (op terpentine basis) De oorzaak was dat de verf te ver verdund was (ondanks het gebruik van de originele verdunner van Humbrol).
De enige oplossing bleek uiteindelijk afschuren en opnieuw lakken met een nieuw potje (onverdunde) verf waarna het probleem niet meet optrad.

Andy

Afgelopen week bezig geweest om het Sapeli deel op de romp volledig kaal te schuren, want die vlekken irriteren mij mateloos.
En hij ziet er nu zo uit.
EN lang verwacht en toch gekomen, de stander voor de Sovereign

full

full

verder heb ik een proefstukje gemaakt van het Sapeli hout, en de lak.
Links onverdund, midden verdunde vernis matte vernis van Admiralty, en rechts Aqua PU Lak .Dit is een zijdeglans lak, op advies van de verfwinkel.De foto kan de vlekken van de twee linker foto's niet reproduceren deze keer, maar zowel de verdunde als de onverdunde vernis geven een melkglans over het hout.
De verfman zei me dat dit komt door de substantie komt die gebruikt wordt om vernis een mat uiterlijk te geven. Dit geeft een melkachtige vlek op donkere houtsoorten.
Ik denk dus dat het de zijdeglans lak wordt die er op komt

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die standaard ziet er best goed uit!
Je zou nog een andere matte lak kunnen proberen. ik heb zelf bij mijn eerste schip zijdeglans gebruikt, ziet er helemaal niet verkeerd uit, maar toch wou ik dat het echt mat was. De lak die ik nu gebruik ziet er goed uit op schotten, maar de echte test komt straks als ik er een romp ermee doe.
succes

Rob, aan stuurboordzijde is het Sapeli deel nu drie keer serieus geschuurd, dat durf ik niet een vierde keer aan.
de eerste keer om glad te maken, daarna kaal gemaakt om de vlekken, iets verdunde vernis er weer op en een derde keer geschuurd omdat het weer nergens op lijkt.
Ik ga mij bij dit deel van het schip nu verre houden van lak met matteringsmiddelen, maar een volgende deel ga ik gewoon weer verder met experimenteren.

En de stander ziet er inderdaad heel leuk uit.:D

Het heeft even geduurd, maar de Sovereign is op het onderwaterschip na, opnieuw in de verf / vernis gekomen, en hij ziet er nu weer prima uit.
Nu kan ik weer verder met de opbouw.

full

nu ga ik eerst de snebbe afmaken, de snebbe vloer ligt klaar voor plaatsing.

het zwart deel aan de boeg, daar komt een roostervloer op en beplating omheen. Daarboven de boegspriet.
Agostini noemt dat dat de Snebbe.
Je kunt het ook de luizenplecht noemen
Maar inderdaad ziet hij er weer keurig uit.

Eigenlijk voor het galjoen. Het was het enige stukje dek wat de schipper (kapitein) niet kon zien, dus wanneer je daar aan het werk was (de boegspriet zeilen werden vanaf hier bediend) had je een luizenleven. Vandaar luizenplecht.

Mooi strak werk, Peter. Bij mij loopt t minder snel. Weinig tijd en de laatste tijd nogal wat ziek geweest. Heb de tweede beplanking wel geheel afgerond en ga langzaam beginnen met het geheel te schuren. Blijf je graag volgen.

Ha die Jos, jammer van de ziekte, maar fijn dat je nog wel bezig bent, ben benieuwd naar je foto's, want ik volg jouw ook graag.

Deze week weer lekker bezig geweest met kleine klier klusjes aan de Sovereign, het dek van het Galjoen heb ik afgewerkt en geplaatst

full

full

En de verschansing van het bovendek heb ik afgewerkt, die moet nog een beetje bijgetipt worden met beits hier en daar

full

Ook de beplating van het Galjoen staat voor de eerste keer in de verf, nog een keer verven, en dan kan die ook geplaatst worden.

Vandaag wat frutselklusjes gedaan, De onderste beplating van het galjoen zit tegen de snebbe aan, nu moet daar nog een stukje plaatwerk boven komen, maar eerst wil ik de dames van plezier tegen de wand plaatsen, samen met de deur.Ik kan me daar nu nog redelijk vrij bewegen namelijk.
full

Ook heb ik een rooster van het bovendek klaar, op eenderde van het rooster zit er een knikje in het dek, dus ook het rooster moest een klein knikje krijgen. Het rooster ligt er nu nog los in, voor het geval dat er nog iets door het rooster heen flikkert, dan kan ik het er nog uitweg proberen te peuteren.
Bij het tweede rooster braken er helaas twee balkjes uit bij het pasmaken, dus die heb ik er eerst weer ingeplakt.
Ook zijn de kogelbakken geplaatst en gevuld.

full

En verder ben ik bezig met 8 emmers, die wil Agostini gevuld met kruit bij de kogelbakken plaatsen, maar bij een kanon wordt geen los kruit gebruikt. Dit hadden natuurlijk kardoezen moeten zijn, en zeker geen los kruit.
Misschien dat ik zelf wat kardoezen kan maken om in de emmers te doen, en anders wat namaakwater erin denk ik.
Het zijn alleen gigantische emmers om te maken en te beschilderen. Eerst een hengseltje er aan prutsen, en dan in drie kleuren schilderen.

full

Back