Sovereign off the Seas door Peter

Uiteraard Hans, ik heb wat plankjes op een stukje triplex gelijmd, kan ik binnenkort verschillende dingen tegelijk proberen, en zien wat er gebeurt.

Het kleurverschil komt door een andere houtsoort, ik had linde hout, en het eerste dek heb ik zelf op maat gesneden, maar ik was niet heel tevreden over het resultaat toen het op het dek lag.
Nu heb ik Abachi hout, want linde kun je niet in 3 mm. krijgen. En Abachi is iets geliger dan Linde
Ik had niet verwacht dat het kleurverschil zo duidelijk naar voren zou komen op de foto.
Als ik zo naar de boot kijk, zonder foto is het maar een heel klein tintje verschil.
Dat zal waarschjjnlijk komen door een iets andere hout structuur:oops:
Weer iets geleerd.

Het kleurverschil komt inderdaad door gebruik van verschillende houtsoorten. Ik gebruik bijna altijd tanganijka latjes van 3mm breed van voor alle dekken.

Door mijn werk kan ik momenteel helaas niet veel doen in een week, maar ik ben nu bezig geweest met de de versierselen van de stuurboord galerij, een zestal meisjes van plezier, die voor op de luizenplecht komen te staan, en de 8 gigantische emmers.
De emmers hebben de eerste kleur bruin gekregen, en verder zijn de onderdelen goudkleurig geschilderd.
De heklantaarn is ook klaar voor plaatsing, alleen dat moet nog even wachten totdat de tijdelijke aanlegsteiger wat verhoogt is. Hij past daar nu net niet in als de lantaarn erop staat.

De dekjes van het bakdek en het halfdek zijn klaar, niet helemaal foutloos, maar vrij redelijk vindt ik zelf.

Het kampanjedek heb ik vanochtend geplaatst, met de verschansing, en toen zou ik de versierselen van de stuurboordgalerij plaatsen.
De leuning van de galerij als eerste, en dat leek helemaal nergens op Helaas...
de bovenste galerij was 2 mm. te kort, dus die heb ik verlengd, en de onderste galerij was te breed aan het eind. gelukkig zit daar 2 mm. hout, dus daar ben ik wat aan het schuren geweest, en dat lijkt nu redelijk.

Die twee galerij punten nu nog wat plamuren, schuren en opnieuw schilderen, en dan de versierselen erop.
Aan bakboord zijde moet hetzelfde gebeuren, heb ik gelijk maar gecontroleerd.

Is toch jammer dat e.e.a. zo slecht past. Ik zie nu ook overigens dat mijn onderste galerij te breed zal zijn.
Je gaat als een speer. Toppie:thumbsup:. Ook fijne dagen gewenst.

Jos, over het algemeen past het volgens mij niet eens zo heel erg slecht hoor.
Ik vind het alleen jammer dat ze niet in het begin een set tekeningen hebben geleverd, zodat je wat maten kunt overnemen om te gebruiken

Rob, het zou mij inderdaad verbazen als ik een kit in handen kreeg waarbij alles zo zonder meer in elkaar past.
Dan raakt er denk ik ook een stukje bouwplezier kwijt.
Intussen heb ik aan stuurboord de versierselen er groten deels op, er moeten nog twee pilaren bij, maar die zijn niet geleverd. Hetzelfde geld voor de bakboordzijde, daar gaan de versierselen morgen waarschijnlijk op.
De heklantaarn zit er nog los op, even voor de foto.

De spiegel is ook gecompleteerd, daar moesten nog een paar planken in, en nog 2 oren aan het hakkebord.
En de verschansing van het kampanjedek is aan beide zijden geschuuurd, geplamuurd, en geschilderd.
Het schiet zo lekker op.

Ziet er netjes uit peter.
Er zit nu ruimte tussen de versiering van de zijkant en de achterkant, weet jij of daar nog iets komt?
Anders is het misschien mooi om dat op te vullen/goud te maken, daardoor wordt het een geheel denk ik.

bedankt voor de complimenten jongens.
Rob, ik heb op de officiële bouwsite van Agostini deze foto geleend,

en in die rand lijkt helemaal niks meer te komen, maar dat lijkt me ook niet echt nodig met al dat materiaal wat daar komt te zitten.
Wat je eventueel zou kunnen doen, is de liggers van de spiegel en de zijgalerijen met elkaar verbinden.
Ik denk dat we straks een schaaf gaan krijgen om zelf profielen te gaan maken, dus dan zou je de liggers na kunnen maken.

Peter, mag ik jou vragen welke lijm je gebruikt voor de metalen onderdelen te lijmen op het geschilderd hout?
Ik wil UHU Hart gebruiken. Kan dit? Welke gebruik jij? Ik vindt 2-componenten epoxy niet zo'n handige keus in verband met, na menging, een snelle uitharding van de lijm. Gezien de onderdelen van de spiegel ben ik wel even bezig met passen, meten en lijmen.

Jos, ik weet niet of UHU Hart geschikt is, ik heb het wel in huis, maar nog nooit gebruikt.
Ik plak die metalen delen met Zap-A-Gap Medium CA+.
Die is snel genoeg met drogen, maar je heb nog 1 of 2 seconden om nog wat te schuiven.
Ik heb ook SLO-ZAP, maar die droogt mij niet snel genoeg.
Ik heb zelf eerst een stellage achter de spiegel gemaakt om de onderste delen te dragen, en toen heb ik eerst alles dry-fit op de spiegel geplakt met plakband.
Dan kun je ruim de tijd nemen om alles mooi te pas te maken, en alle gietranden weg te halen, om het spul daarna te schilderen.
Na het schilderen kun je desgewenst nog een keer passen, om eventueel nog wat te corrigeren
Met deze lijm zit alles muurvast, als je iets los wilt nemen dan moet dat binnen 5 minuten, daarna trek je de verf en de bovenste laag triplex er mee af

Oke, Peter. Deze lijm heb ik ook staan. Slaat ie niet wit uit op de zwarte verf? Jouw "spiegel-idee" lijkt me inderdaad verstandig. Denk dat ik de spiegel precies namaak met een kartonnen of triplex plaatje en daarop dry-fit de onderdelen pasklaar maken. Goed idee, bedankt. Fijne jaarwisseling.

Back