Sovereign of the Seas

Vandaag de 1e stagtakel gemaakt aan de kruisstag, morgen nog 2 aan de grootstag (staat niet in de bouwbeschrijving). Dit zijn allemaal items die in een later stadium erg moeilijk te maken zijn daar er dan wanten en pardoens in de weg zitten en je er dus nauwelijks meer bij kan. Ik maak later wel een overzicht foto als de 3 takels gereed zijn.
Om de takels een beetje op spanning te zetten moeten de zware stagen (groot-+ lozegrootstag en de kruisstag ook op de juiste spanning staan, hiervoor gebruik ik tijdelijke 'hulplijnen' die de masten naar achteren trekken en die later als het want staat weer verwijderd worden.

De witte lijnen op de foto zijn de tijdelijke hulplijnen,
JPG_3952_2383_bewerkt-1.jpg
 
De stagtakels die (helaas) op veel modellen niet voorkomen, heb ik op de Sovereign wel gemaakt. Eén aan de kruisstag boven de luiken/roosters op het halfdek en twee aan de grootstag, waarvan één boven het luikje op de bak en één die als sloeptakel dient en dus ter hoogte van de barkas is aangebracht.

De stagtakel boven de bak aan het grootstag,

De stagtakel aan de kruisstag boven het halfdek,

En de grootste stagtakel (die in één van de boeken van Orazio Curtis ook wel sloeptakel word genoemd).
Op de foto (hieronder) is a de 'lopende hanger' b de hanger (aan de fokkemars/mast) en c is het takel,
Detail van de lus waar alles samen komt. a = de hanger, b = de lopende hanger, c = de takel, d = het vioolblok en e = de lus, op de foto hieronder, De bevestiging van de takel aan dek naast de barkas = a (aan het onderste blok zit een haakje wat in de ring haakt, niet goed te zien op de foto). En het halende part van de lopende hanger is op/aan de knecht belegd b, foto hier onder,
En op het laatste plaatje is te zien hoe de lopende hanger onder de grootmars is bevestigd en middels een éénschijfsblok naar het dek gaat,
 
Ik ga me de komende tijd bezig houden met het zetten van het want, wat een gigantische klus gaat worden. De Sovereign heeft maar liefst 16 stengenwanten (8 aan bak- en even zoveel aan stuurboord), natuurlijk het hoofdwant 2 per mast is nog eens 6 stuks waarvan de fokkemast 10 hoofdtouwen heeft en de grotemast zelfs 12 en tenslotte het want voor de blinde mast, hetgeen er dus in totaal 24 zijn.....
Als je daar alle puttingwanten nog bij telt dan kun je je wel voorstellen dat dit de nodige tijd in beslag gaat nemen.
Nu eerst de rusten voorbereiden voor de hoofdtouwen.
 
Wegens omstandigheden die ik al eerder kenbaar maakte, kan ik helaas niet aanwezig zijn zondag in Lelystad. Erg jammer natuurlijk, graag had ik wat van het talent op dit forum ontmoet in levende lijven....
Hopelijk komt er nog eens een nieuwe kans die een beetje dichterbij huis ligt.
Ik wens iedereen een fantastische dag in Lelystad a.s. zondag.
 
Dat is verrekte jammer Piet:(:(, dan is er maar een oplossing: De modelbouw dag 2019: Ergens in de buurt van Hulst (zlnd) te organiseren:banana:
 
Jammer! Hulst is inderdaad wat dit betreft het uiteinde van de wereld ongeveer. Daar rij je ook niet snel even naartoe.
 
Vanwege het mooie weer, staat de modelbouw op een laag pitje, zaterdag ga ik ook nog twee weken weg, dus weinig up-dates deze maand.
Ondertussen toch wel wat gedaan, zoals de juffers voor de rusten donker eiken gebeitst en de kettinkjes (puttingijzers) licht verouderd en op maat gemaakt. De juffer-stroppen (die gemaakt zijn van 0,5 mm messing) gezwart. De puttingijzers (kettinkjes) hebben de zelfde kleur gekregen als de vingerlingen aan het roer, dus niet zwart. Eén en ander past zo beter bij de rest van het model. Het is niet makkelijk om dit goed vast te leggen op een foto, hier in het echie ziet het er in elk geval goed uit,
JPG_4002_2402_bewerkt-1.jpg

Van de week hoop ik alle rusten te kunnen voorzien van juffers en puttingijzers en dan gaan we in juni weer vrolijk verder met het optuigen.....
 
En Piet,
Vordert het al met het optuigen en de knoopjes???:):)
Tijdje niet gebouwd Koos, er zijn wat problemen met de gezondheid, waardoor het even niet gaat. Maar ik hoop toch op niet al te lange termijn weer verder te kunnen gaan.
 
Back
Top