pietsan
Forum veteraan
Vandaag de kruistopstag (a), de grootstengestag (b) en de grootstengepardoens (c) gezet
De grootstengepardoens zijn vast gezet met een takel achter op de grootrust(en) Daar alle pardoens op de sovereign "slingerpardoens" waren, is dit niet ongebruikelijk. Het verschil tussen slingerpardoens en vaste pardoens is dat de vaste pardoens zoals de naam al doet vermoeden, pardoens waren die op een vaste plaats met jufferblokken en talrepen werden stijf gezet, vaak op een eigen pardoenrust of op de fokke- en grootrusten. Terwijl de slingerpardoens verplaatsbaar waren en werden stijf gezet middels een talie. De pardoens werden vaak los gemaakt zodat ze tijdens het brassen van de marsera's niet in de weg zouden zitten. Er is nog veel meer te schrijven over de pardoens, maar hier laat ik het maar even bij. De reden waarom ik de pardoens naar de rusten heb verplaats is omdat er nogal wat tuigage aan bod komt op dit schip (aanzienlijk meer als de bouwbeschrijving van DeA. laat zien) en zodoende ga ik mezelf niet in de weg zitten.....