Sovereign of the Seas

Gisteren 64 ornamentjes voorbereid, lijkt heel wat, maar er komen er honderden op het model, dus valt het nog wel mee. Vandaag komen ze op het model (foto als het klaar is).
Ik schilder alle ornamentjes eerst geel, waarna het goud erg mooi dekt in één keer...

Ik moet nog een paar lijsten aan bakboord aan het galjoen lijmen (foto lijkt me overbodig daar dit hetzelfde plaatje oplevert als post 840 op de vorige pagina).

Als dat gedaan is ga ik me bezig houden (waarschijnlijk) met de rusten en puttingijzers, of ik de kettinkjes ga gebruiken voor de puttingijzers net als DeA. (wat wel normaal was in die tijd) moet ik nog even bekijken. Volgens Peter (Pingu57) breken ze nogal makkelijk, als dat hier ook het geval is maak ik de ijzers ook zelf. Hoe ik dat ga aanpakken moet ik nog even over nadenken.....

Ik heb van de kanonneerboot nr.2 nog twee foto's liggen Piet, hoe het ze hier doen.
22.JPG
36.JPG

Bedankt voor het meedenken Adri, maar dat gaat het toch niet worden hoor, is een compleet ander systeem om de puttingijzers te bevestigen op je 1e foto, dan moet ik ook de rusten gaan aanpassen. En zoals je weet breng ik soms wel wat subtiele veranderingen aan, maar dit gaat me toch iets te ver, past niet bij de anatomie van het schip. De puttingijzers zelf zou misschien nog wel kunnen, alhoewel ik er na onderzoek achter ben dat de Sovereign dus kettingen had als puttingijzers, dat ga ik eerst proberen. Mocht dat niet lukken omdat de meegeleverde ketting te zwak blijkt dan kijk ik nog even verder voor een alternatief. Of ik koop zelf een andere ketting, op de maandag staat er altijd een kraam op de markt waar je dit soort kettinkjes kan kopen, zelfs in de juiste kleur zwart.

Er zijn wel wat tegenstrijdige berichten wat de puttingijzers betreft, volgens Mondfeld werden de kettingen zonder katplaat gebruikt eind 16e eeuw tot 1620, daar de kiel van de Sovereign gelegd werd in 1634, zou het dus niet meer zo kunnen zoals de bouwbeschrijving laat zien, een ketting zonder katplaat dus. Wat dat betreft zou een gesloten ijzer zoals op je 2e foto dus wel kunnen, maar dan wel met een katplaat die met twee nagels in de scheepshuid vast zit.
Ik denk er nog even over en als ik er uit ben krijg je het hier zeker te zien....

Laatst bewerkt:
Nou Piet, deze kan zo het museum in, een genot voor het oog:)
Mooi compliment, dank je wel! Ik doe ook extra mijn best omdat ik haar waarschijnlijk zelf ga houden en in een vitrine kast ga zetten. Maar zeker is dat nog niet, want ik heb nu al een bod van €2500,- gehad en ze is nog lang niet klaar. Dat is meer dan 2x de waarde van het bouwpakket.....

Prachtig werk Piet:worship:
Zie ik nu dan ineens een stuurwiel op je schip staan Piet?? :bier:

Laatst bewerkt:
Piet! Gewoon straks verkopen en het pakket van een gestopte bouwer overnemen en opnieuw beginnen.

Zie ik nu dan ineens een stuurwiel op je schip staan Piet?
Er staan wel meer dingen op dit schip die "wel of niet kunnen" Peter. Ik weet dat de Sovereign een kolderstok had, maar op verzoek van de eventuele koper is dit dubbele stuurwiel geplaatst, met kompashuis. Ik heb ook nog een vlaggenkast gemaakt en tegen het hakkeboard geplaatst en zo staan er nog hier en daar nog meer wat items die niet voorkomen in de bouwbeschrijving. Feit is dat het er 'leuk' uit ziet. Het is nu eenmaal een schip met een hoop toeters en bellen en dit soort toevoegingen zijn later na de tuigage zo goed als onmogelijk meer te plaatsen, dus heb ik de beslissing ondanks dat het nog onzeker is dat ik haar verkoop toch maar genomen en ze op het schip gezet. (de doorsnee mens heeft nog nooit van een kolderstok gehoord, maar wel van een stuurwiel ;))

En nu de kogel toch door de kerk is, (ik wou dit vermijden omdat de Sovereign dus officieel géén stuurwiel heeft), hier een plaatje van mijn ontwerp, de beide stuurwieltjes zijn gekocht (metaal) en de stuurkolom is eigen idee en werk,

Laatst bewerkt:
Gisteren avond een beetje aan het brainstormen geweest hoe ik de rusten ga opbouwen met de puttingijzers.

Ik heb de meegeleverde ketting bekeken en er een gewicht van 15 kilo aan gehangen, hetgeen geen enkel probleem was voor het kettinkje, dus ga ik deze ketting gebruiken voor de puttingijzers.

De strop om het jufferblok is gemaakt van zwart draad van 0,25 mm en middels een klein lusje aan de ketting bevestigd, (A) op de foto. De knoop die hiervoor nodig is valt weg achter de 'naald' van de rust, te zien op de foto (B). (het knoopje word straks in de stropgaten gelijmd, zodat na het aanspannen van de hoofdtouwen de kracht niet voor 100% op de kettinkjes komt)
De inkepingen (gaten voor de stroppen) zijn iets ruimer gemaakt en overgenomen op de naald met een klein vijltje, (
C) op de foto. En op het laatste plaatje, (D) is te zien hoe juffer en ijzer er uit komt te zien aan/op de rust.,

De rusten krijgen de zelfde kleur als de masten (eiken) en de juffers en puttingijzers worden zwart. Op de foto is de bezaanrust te zien, die ik eerst ga maken. Omdat daar de ijzers niet veel ruimte hebben onder de rust i.v.m. de zijgalerijen, zijn ze daar iets moeilijker te monteren. (en als je eerst moeilijk doet, word het daarna alleen maar makkelijker:rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een stuk of 34 ornamentjes geschilderd gisteren, die komen vandaag op het schip. Daarna zijn alle rusten aan de beurt, dus daar gaat wel wat tijd in zitten. Ik wil graag de romp compleet hebben voor 6 mei in Lelystad, maar of dat gaat lukken is toch nog een groot Vraagteken?
Wat nog ontbreekt aan de romp is/zijn, de 6 rusten dus met alles wat erbij hoort, de luikjes en insteek-kanonnen voor het 3e geschutdek, de kabeltjes voor de gesloten geschutluikjes en een niet te onderschatten aantal ornamentjes op de snebbe, galerijen en scheepshuid. (genoeg te doen dus, is bijna werken.....:))

Piet, dat stuurwiel staat daar hartstikke mooi, het staat gewoon heel leuk..
De sovereign had trouwens ook geen kolderstok, er werd gestuurd door middel van touwen, zullen wel en soort talies zijn neem ik aan.
Dit volgens het boek van James Sephton over de Sovereign.

Back