Sovereign of the Seas

Voor ik alle ornamentjes kan aanbrengen, moet eerst de snebbe/galjoen verder worden opgebouwd. Ik begin met het potdek. Hiervoor heb ik 2 berken latten in de juiste vorm gebogen. Om de latten te buigen heb ik eens iets anders geprobeerd. De latten heb ik een half uurtje in het water gelegd waarna ik ze op een plank in de juiste vorm heb gelegd en vast gepind met wat nageltjes, daarna droog geblazen met hete lucht uit een simpele haardroger i.p.v. een buigijzer, hetgeen bijzonder goed ging, na 2 x had ik de juiste vorm er al in,

Nu de latten op maat snijden en dan kunnen ze op de verschansing van het galjoen,

Vanmiddag het potdek aan stuurboord op het galjoen gemonteerd. Paar uurtjes mee bezig geweest en tevreden met het resultaat, boven op de foto de binnenkant en onder de buitenkant. (ik heb tijdelijk één van de klampen verwijderd omdat deze wat in de weg zit, zeker voor het latere schilderwerk)

Morgen de andere kant, daarna komen er nog een vijftal 'relingknoppen' op en word het potdek goudkleurig geschilderd. (ik heb het woord relingknoppen tussen ' ' gezet, want eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze term gehoord...:weetnie:
Het ziet er niet helemaal het zelfde uit als de bouwbeschrijving laat zien, maar dat is wel met meer items op mijn model.

Het potdek op de galjoen-verschansing(en) is zover gereed, moet nog worden geschilderd (goud). De 'relingknoppen' bestaan uit een klein stukje hout van ong. 3 x 2 mm met daarop een kraaltje gelijmd, simpel dus en zal er waarschijnlijk beter uitzien nadat het geschilderd is. Meestal schilder ik dit soort dingen voor de montage, maar vanwege de kleine onderdeeltjes die dus nog op het potdek moesten worden gelijmd, doe ik het nu na de montage omdat lijmen op blank hout makkelijker is dan op geschilderd hout.

Nu de sierlijsten nog, waarna de boel verder kan worden opgebouwd.... (veel details op dit schip

PS, precies onder iedere relingknop komt een sierlijst, dus als je net als ik eerst de potdeksels maakt met de knoppen er op moet je wel goed uitmeten waar deze precies komen zodat het later klopt met de lijsten! (waarschijnlijk is het makkelijker om eerst de lijsten aan te brengen)

Laatst bewerkt:
Ziet er weer goed uit Piet, mooi
Bedankt Peter. Ik heb een vraag voor je; ik heb alle ornamentjes voor de spiegel bij elkaar gezocht, maar ik kan er twee nergens vinden. Dus nu denk ik dat ze niet in de kit aanwezig zijn. Heb jij deze ornementjes wel, op onderstaande foto zie je wat ik bedoel. Het gaat om twee figuurtjes (mannetjes die op de kleine bordesjes staan aan weerzijde van de spiegel, bij de rode lijntjes)
Op de poster en de foto's op de voorkant van de boekjes staan deze mannetjes wel afgedrukt, dus eigenlijk zouden ze ook in de kit moeten zitten. Als jij ze wel hebt, laat dan even weten in welk deel deze figuurtjes zitten dan kan ik daarover uitleg vragen bij DeAgostini. Als jij ze ook niet hebt dan zitten ze dus niet in de kit.
JPG_3369_2128_bewerkt-2.jpg

Piet je hebt volkomen gelijk.
Deze mannetjes zitten niet in het pakket, en ze worden ook niet genoemd in de boekjes.
Ik zal Agostini daar ook eens even om vragen.

Piet je hebt volkomen gelijk.
Deze mannetjes zitten niet in het pakket, en ze worden ook niet genoemd in de boekjes.
Ik zal Agostini daar ook eens even om vragen.
Dat dacht ik al, want ik heb me rot gezocht naar deze figuurtjes en een eventuele beschrijving, maar kon dus niks vinden. Wel jammer want zulke details maken het natuurlijk wel af. Ik heb nog wel een plaatje gevonden in deel 91 pagina 11, nr 6, waar ze gemonteerd staan,

Laatst bewerkt:
heel mooi geworden piet .

aan deagostini nl vragen kan lasting worden , ik heb het vermoeden dat de nl versie niet meer bestaat , de wesite is oud , via de uk site naar de nl site wordt direct terug naar de uk site gebracht , ( vroeger niet ) .

en de opvolger van deze boot heb ik ook nog niks over gehoord .

Ik heb eventueel wel een mail-adres van David Williams van Modelspace UK (Model-Space Customer Service). Hij gaat over nalevering van delen van het schip.
Laat maar even weten of je dit wilt hebben.

aan deagostini nl vragen kan lasting worden , ik heb het vermoeden dat de nl versie niet meer bestaat , de wesite is oud niet ) .
.
Je bent niet afhankelijk van de website Timber, je kan gewoon met DeA. bellen in Zoetermeer;) Als je het nummer wilt hebben, laat dan maar weten dan stuur ik je wel een PB.

Laatst bewerkt:
Ik heb eventueel wel een mail-adres van David Williams van Modelspace UK (Model-Space Customer Service). Hij gaat over nalevering van delen van het schip.
Laat maar even weten of je dit wilt hebben.
Hans,
Volgens DeAgostini (Nederland) zijn de figuurtjes niet te leveren als ze niet in de kit aanwezig zijn, hetgeen dus het geval is. Dus volgens hun zijn ze dan ook niet te leveren via Modelspace in de UK. Maar als je het e-mail adres wilt sturen, graag. Niet geschoten is tenslotte altijd mis.

De sierlijsten op de snebbe(galjoen) worden volgens de bouwbeschrijving ook gemaakt van latten van 1,5 x 1,5 net als op de romp. Op de snebbe vind ik persoonlijk dat net even te grof staan, daarom heb ik de dikte van de latten gereduceerd tot 0,5 mm met een eenvoudig schuurblokje, dit oogt aan zienlijk beter. (foto als de lijsten zijn geschilderd en aangebracht)

piet dit is de link van modelspace . uk daar staat de officiele bouwverslag van de boot in daar kan je zien of de engelse bouwers dat beeldje wel of niet hadden .

http://forum.model-space.co.uk/default.aspx?g=topics&f=96
Bedankt Timber, ik heb alles bekeken en ook hier worden de twee figuurtjes niet gemonteerd, dus kunnen we aannemen dat deze figuurtjes gewoon niet aanwezig zijn in de kit en dus ook niet kunnen worden besteld. Foutje van de fabrikant waarschijnlijk.
De figuurtjes moeten niet groter/langer moeten zijn dan 12 mm, dus dat zijn behoorlijk kleine mannetjes. Misschien is zoiets te vinden in één van de modelbouwwinkels en anders laat ik het maar zo als het is, niets aan te doen..

Back