Sovereign of the Seas

Erg leuk detail en creatief Piet, die twee kanonnen bij de naamplaat, die ga ik onthouden :thumbsup:
Ik had deze twee lopen nog liggen en heb ze mooi opgepoetst en aan de naamplaat gelijmd, vind het zelf ook wel aardig staan. Het zijn twee kanonslopen van Caldercraft van 4,5 cm lang die ik over had van de hms-Diana. Ik was er aanvankelijk één kwijt, daarom heb ik de twee achterste poorten op de Diana gesloten en vorige week kwam ik het verloren kanon weer tegen ergens onder in de oude doos van de Diana, zo krijgen ze toch nog een aardige functie;)

Vandaag worden de laatste 8 stukken geschut geplaatst op het halfdek. Daarna moeten er nog tien insteek-kanonnen worden geplaatst in/op het bovenste geschutdek en de poorten voorzien worden van luikjes. Dit gebeurd in een later stadium van de bouw..... Ik ga eerst verder met de verdere opbouw van de romp, zoals sierlijsten en decoratie.

Geschut op de diverse dekken is gereed, vandaag de laatste talies vastgemaakt voor het geschut op het halfdek,
JPG_3166_2084_bewerkt-1.jpg

Ook hier is het schot aan de binnenkant voorzien van staanders/stutten
JPG_3165_2083_bewerkt-1.jpg

gezien vanaf de boeg.

Op het verdek de kogelbakjes gevuld met kanonskogels en enkele kruitemmertjes geplaatst,
JPG_3164_2082_bewerkt-1.jpg

Ik ga nog wat kogelbakjes en emmertjes maken voor op de bak, het half- en campagne dek, daarna verder met het opbouwen van de romp en de snebbe (galjoen), zoals; lijsten, ornamentjes en rusten enz.

De extra kogelbakjes staan op het model, 3 op de bak (foto), 3 op het halfdek en 2 op het campagnedek. Tevens heb ik nog een extra luikje gemaakt op de open plek achter het gewelfde dwarsschot en een ontluchtings-koker/zuil (is geheel ontstaan uit mijn eigen fantasie en vind je dus niet terug in een bouwbeschrijving),
detail foto van de luchtkoker, (gemaakt van 8 mm rondhout)
Tegen het hakkebord een (vlagge)kast geplaatst, ook eigen ontwerp om de boel wat op te leuken,

En op het campagnedek een klein bankje gemaakt van wat resthout om de zelfde reden,

Wat rest zijn nog enkele kruitemmertjes, die er vandaag op komen en waarmee de dek-details gereed zijn.

Laatst bewerkt:
Piet, dit zijn nu van die details die nergens beschreven staan maar waarvan je gelijk denkt "tja dat is aannemelijk dat deze er indertijd wel degelijk zaten".
Is weer een leerzame les voor ons collectieve geheugen.........:):)

Piet, dit zijn nu van die details die nergens beschreven staan maar waarvan je gelijk denkt "tja dat is aannemelijk dat deze er indertijd wel degelijk zaten".
Is weer een leerzame les voor ons collectieve geheugen.........:):)
Of het aannemelijk is of niet, dat maakt voor mij niet zoveel uit, het is zowiezo een schip met een heleboel 'toeters en bellen' dus wat extra details erbij ziet er wel aardig uit (vind ik zelf)o_O

Voor ik verder ga met de romp maak ik nu eerst enkele voorbereidingen voor het aanbrengen van de grootstag. DeA. maakt de grootstag vast met de stagkraag aan de fokkemast zo'n 22 mm boven het bakdek, dit kun je natuurlijk ook zo doen, maar dit is absoluut niet correct. En ik weet wel, dat ik ook wel eens afwijk van het historisch correct bouwen, maar de tuigage moet wel een beetje logisch worden aangebracht.

De grootstag zit normaal gezien vast met de stagkraag om de woelingknie aan de galjoenscheg of werd door een gat gevoerd in de scheg en in sommige gevallen werd de stagkraag om de boegspriet gelegd. Maar deze zeer zware stag om de fokkemast leggen is hoogst ongebruikelijk. Hieronder een tekening uit het boek van Mondfeld,
alwaar de stagkraag om de woelingknie boven aan de scheg is gelegd,
Daar op het model van de Sovereign de galjoenscheg nagenoeg geheel verborgen zit onder het/de rooster(s) (en er geen woelingknie aanwezig is) is hier de beste optie om de stagkraag om de boegspriet te leggen...

Ik ben aan het zoeken geweest hoe dit op de Sovereign werd gedaan,

Omdat je de 'zware' stagkraag niet gewoon over de verschansing kunt laten lopen (zou deze niet overleven...) word de kraag hier door het bakdek gevoerd middels twee gaten in desbetreffend dek op de foto hieronder kun je zien hoe. Voor de doorvoer gebruik ik twee houten rolpaardwielen die ik straks mooi op maat vijl, op de boorgaten lijm en daar de stagkraag dus doorheen voer, (deze worden zwart geschilderd),

Als straks de gaten zijn geboord komt de stagkraag aan de voorkant bij de rode puntjes door het voorschot (zie onderstaande foto),
Nu kun je de kraag om de boegspriet leggen, één en ander zal later duidelijk worden. Belangrijk is dat je de gaten boort voor je de fokkemast plaatst want anders kun je er niet meer bij, vandaar dat ik dit nu al laat zien. (maar je kan uiteraard ook de bouwbeschrijving volgen in het boekje nr 122 item 29 en 30 en de stagkraag om de fokkemast leggen)
De spantalie,(talreep met stagkousen) komt straks net achter de fokkemast te zitten.(net als in het boekje)

Op de grote poster die is meegeleverd bij de bouwkit is de grootstag ook op bovenstaande manier aangebracht, terwijl in de boekjes (bouwbeschrijving) de stag dus om de fokkemast ligt? Hier zal wel gedacht zijn; gemak dient de mens, dus waarom 'moeilijk' als het ook makkelijk kan.....:rolleyes:

Laatst bewerkt:
De dekken zijn nu compleet en alle items zijn aanwezig, hier nog één overzichtsfoto,
JPG_3210_2091_bewerkt-1.jpg

Nu dus de gaten boren in het bakdek en dan verder met de romp en de snebbe/galjoen, sierlijsten, ornamentjes enz.

Na het doorbladeren van de resterende delen van de bouwbeschrijving (om verassingen te voorkomen) blijkt dat er nog korvijnagels voor de diverse vallen van de tuigage op de potdeksels moeten komen in een vrij laat stadium van de bouw. Ook oogboutjes (bijv.onder aan de voet van de masten om de vlaggenlijnen te beleggen, zelf doe ik dit met een klampje of kikker, simpel te maken van wat resthout indien je dit niet hebt) en hier en daar een klamp. Mijn advies daarom voor de andere bouwers van de Sovereign, doe dit soort dingen eerst, want het is bijna niet meer te doen als je daarmee wacht tot het laatste moment! (oogboutjes onderaan de masten worden in de bouwbeschrijving pas gemonteerd in deel 135 hetgeen het laatste deel is). Ik ben nu zelf bezig met het monteren van de korvijnagels en zal straks wat foto's plaatsen waar de verschillende items moeten komen.

Laatst bewerkt:
Korvijnagels op de potdeksels, op de foto; boven = voorkant bak; daar onder = zijkant bak (bak- en stuurboord is uiteraard het zelfde); 3e op de foto = poopdek; links onder = campagne; rechts onder = halfdek.

plaatje van de bak met de korvijnagels,
De laatste foto toont de nagels ter hoogte van de grote mast waar straks het grootwant voor komt te staan, dus deze korvijnagels plaatsen na het want is uiteraard op zijn zachts gezegd niet makkelijk.

In totaal komen er zo'n 70 korvijnagels, dit zijn ze dus nog niet allemaal maar zo heb je een idee dat dit in een later stadium niet meer zo simpel is, om de korvijnagels te plaatsen en de benodigde gaten te boren.

Laatst bewerkt:
Back