Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dank aan alle volgers voor de mooie woorden en de leukjes :thumbsup:

Dag 401: 23/1/2022 4u10

Bevestiging bezaanroede: om te vermijden dat ik er niet goed meer bij kan als het want van de kruismast geplaatst is heb ik eerst de bevestiging van de bezaansroede uitgewerkt. De draaireep die de roede verticaal op zijn plaats houdt, de piekeval die de top van de roede naar omhoog en naar de kruismast toe trekt, en het rak dat de roede tegen de kruismast houdt. Alle lijnen worden voorlopig vast gezet. Bij het plaatsen van de kruismast en het want kan de roede tot op het dekt neergelaten worden.
20220124_013057.jpg
20220124_013105.jpg

Eerst heb ik alle blokken aan de bezaanroede bevestigd, volgens tekening in het boek AotS. Voor de draaireep heb ik een 7/1 blok bijgewerkt tot ik een 5,5/1 blok bekwam.
20220123_152142.jpg
20220123_152524.jpg
IMGP5123.JPG

Een hennepkleurige lijn die hier aan met een oogsplits is bevestigd wordt door het dubbelschijfsblok onder de mars geregen en tijdelijk aan een korvijnagel op de halfronde bank aan de voet van de mast belegd.

Dan heb ik de piekeval, hennepkleur 0,5 mm, met een oogsplits over de top van de roede gelegd en door 3 5 mm blokken (2 aan het masthoofd en 1 op ongeveer 1/4e van de roede) geleid en ook voorlopig belegd op de korvijnagelbank aan de onderzijde van de kruismast.

Het rak bestaat uit 4 sledes en 6 klootjes (2 rijen van 3). De lus die ontstaat in het zwarte touw van 0,5 mm bij het doorvoeren door sledes en klootjes wordt met een bindseltje rond een rond blok met 2 gaatjes vast gemaakt. (ik gebruikte hiervoor een jufferblokje van 5 mm) De 2 uiteinden gaan door de gaatjes. In het kortste eind heb ik een oogsplits gelegd. Het langste eind wordt door het oog van die splits gestoken en met 2 bindseltjes vast gemaakt.
20220124_013403.jpg
20220124_013412.jpg

Het rak wordt aangespannen met een talie die bestaat uit een vioolblok (hardhout van de balein van een parasol) dat met een haak (messingdraad 0,7 mm) die in de lus van de uiteinden van het rak haakt, en een 4/1 blok dat met een strop met oog aan de voet van de roede gebonden wordt.
20220124_013203.jpg

IMGP5124.JPG

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
Dank voor de vele leukjes :thumbsup:

Dag 402: 24/1/2022 1u15

Omdat ik niet direct vond waar het halend part van deze talie belegd wordt, en omdat het bijstellen van de roede geen invloed heeft op de spanning op het rak heb ik dit halend part belegd op het onderste blok en het uiteinde een aantal maal rond de talie gedraaid.
IMGP5125.JPG

4 dubbele hoofdtouwen van het want rond het hoofd van de kruismast bevestigd met een bindsel van zwart garen 0,25 mm. Het eerste paar aan stuurboord, het 2e paar naar bakboord, het 3e paar weer naar stuurboord en het 4e paar naar bakboord.

In de uiteind en van de hoofdtouwen een “throat seizing” gelegd
IMGP5126.JPG

en i n de ontstane lus een jufferblok van 5 mm gespannen.
IMGP5128.JPG

Veel modelbouwplezier,

Ik vind het een beetje vreemd dat het onderblok van de raktalie onder aan de roede is bevestigd, normaal gezien is dit blok aan een ring bevestigd aan dek naast de voet van de mast. (zie bijgevoegde tekening)
Het staat echter ook op de tekening in post 1022 bovenaan op deze pagina en vraag me af wat het commentaar bij deze tekening is. De hele talie gaat op deze manier behoorlijk in de weg zitten, zeker als de bezaan aan de roede hangt en het zal ook niet eenvoudig zijn om de talie te bedienen. Ook is het begrijpelijk dat je geen goed belegpunt kan vinden voor het halende part, kortom een ietwat vreemde constructie...:hammer:
20220128_192713_bewerkt-1.jpg

Dank voor het meeleven en meedenken en de vele leukjes :thumbsup:

Dag 403: 25/1/2022 2u00

Hoofdtouw per hoofdtouw de lengte op zicht aangepast en met een talreep door de jufferblokken op spanning gebracht zodat ze kunnen rekken. De talrepen zijn voorlopig vast gezet en worden later bij gespannen, afgebonden en ingekort. Om te vermijden dat de kruismast te veel achterover getrokken wordt, doe ik beroep op een hulplijn .
IMGP5131.JPG

Uitlijnen van de masten doe ik met behulp van touwtjes op 0°, 2° en 4° op de muur.
IMGP5129.JPG

Veel modelbouwplezier,

@Heinrich
Als je het model evenwijdig aan de muur opstelt kan je zo voor elke mast op zicht de helling controleren, en als je het model 90 draait, de verticale stand over de breedte.

Je kan ook een totaal overzichtsplan van je schip op de muur vast maken, maar ik ben bang om die bij het draaien met de rugleuning van mijn stoel te beschadigen.
Daarom dus touwtjes, die ik voor elk schip kan aanpassen aan de gewenste hellingen.

@Heinrich
Als je het model evenwijdig aan de muur opstelt kan je zo voor elke mast op zicht de helling controleren, en als je het model 90 draait, de verticale stand over de breedte.

Je kan ook een totaal overzichtsplan van je schip op de muur vast maken, maar ik ben bang om die bij het draaien met de rugleuning van mijn stoel te beschadigen.
Daarom dus touwtjes, die ik voor elk schip kan aanpassen aan de gewenste hellingen.

Leuke wenk Herman! Een om te bookmark.

Dank aan de volgers voor de blijvende belangstelling.:thumbsup:

Dag 404: 26/1/2022 0u45

Grote mast met een dotje houtlijm op zijn plaats gelijmd.

Kruisstag gemaakt van 1 mm zwart garen, aan én zijde voorzien van een oogsplits en een platte knoop als muis. Deze op passende wijze op de hoofdtouwen van het want rond het masthoofd van de kruismast gelegd en onderaan een driehoekig geschuurde jufferblok met een “throat seizing” en 2 platte bindsels vast gezet. De stag met een hennepkleurige talreep van 0,5 mm met de jufferblok rond de grote mast op spanning gebracht.

IMGP5132.JPG

IMGP5133.JPG

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
Dag 405: 27/1/2022 3u30

2 hangers (pendants) gemaakt, voor de grote en de fokkemast. De hanger over het masthoofd van de grote mast gehangen.
IMGP5134.JPG

Het eerste paar hoofdtouwen van het want van de grote mast, aan stuurboord geplaatst, en daarna het eerste paar aan bakboord. Aan elk hoofdtouw, net boven de bevestiging van de jufferblok is een stagkikker bevestigd met 2 platte bindsels van 3 slagen.
IMGP5135.JPG

Fokkemast geplaatst en voorzien van de hanger.
IMGP5136.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back