Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

@Hans Groenenberg We kunnen misschien het Modelbouwforum omdopen tot Priegelforum. :)

Dank voor de complimenten heren, en ook aan alle andere volgers.

Dag 396: 17/1/2022 1u00

Begonnen met 3 mm blokken onder de groot- en fokkemars te knopen.

AotS blijft hier zeer erg in gebreke. Slechts op 1 tekening zijn de blokken te zien, en dan nog in een kleine maat dat niet realistisch is. Het bovenaanzicht van de marsen toont de houtjes waarmee ze vast gehouden worden, maar enkel aan de voorzijde van de marsen, daar waar ook aan de achterzijde een gelijk aantal blokken moeten gebonden worden.

Reeds 4 blokjes geplaatst, nog 12 te gaan.

IMGP5111.JPG
IMGP5112.JPG

Veel priegelplezier, :rofl:

Dag 398: 19/1/2022 1u30

Eerst heb ik de jufferblokken in hun metalen ring gedraaid tot het middelste gaatje onderaan in het midden zit.

Dan heb ik de ijzers in de gleuven van de marsen gestoken en een fijn draadje door de gaatjes geregen om te verhinderen dat bij het manipuleren van de marsen deze er terug uit vallen. Ze worden immers niet met lijm vast gezet.
IMGP5115.JPG

Daarna heb ik de achterleuning geplaatst.
IMGP5116.JPG

En ten slotte de falkonetvoeten.

De bovenzijde van de marsen heb ik met Deense olie ingestreken. De onderzijde doe ik pas als ze op hun plaats gelijmd zijn.
IMGP5117.JPG

Daarmee zijn de marsen helemaal klaar om verenigd te worden met hun zalingen.

Veel modelbouwplezier,

Dank aan alle voor de aanmoedigingen en de leukjes :thumbsup:

Dag 399: 20/1/2022 1u15

Voor dat de kruismars geplaatst kan worden moeten aan het hoofd van de kruismast nog 2 blokken bevestigd worden. Het lange eind wordt door het oog van een splits gestoken en dan met 3 platte bindsels gezekerd.
IMGP5118.JPG

20220120_182413.jpg
20220120_182509.jpg

En dan komt het “moment suprème”: de marsen worden met houtlijm op de zalingen bevestigd en de onderzijde met Deense olie behandeld.
IMGP5119.JPG
IMGP5120.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor het lof, dat wordt ten zeerste gewaardeerd. :)

Dag 400: 22/1/2022 1u40

12 oogbouten geplooid uit 0,5 mm messingdraad en op de marsen geplaatst met een vleugje CA-gel.
IMGP5121.JPG

Een 7/2 blok bijgewerkt tot een 5,5/2 blok, voorzien van een strop met oogsplits en deze met een woeling met 5 slagen door een klamp aan bakboord van het kruismasthoofd bevestigd.
IMGP5122.JPG

Tot zover in 625 uren, gespreid over 400 modelbouwdagen.

maak je alle foto's met flitser?

Meestal wel, tenzij mijn loeplamp aan staat, dan wil het fototoestel (pocketcamera) al eens nalaten te flitsen.
De detailfoto's in post 1013 en in de post die nog moet komen zijn met de smartphone (zonder flitser) genomen omdat ik daarmee veel dichter kan gaan.

By the way, Peter, hoe is het met jou Royal Caroline? na 2019 geen bijwerkingen meer van je verslag op modelbrouwers.

Meestal wel, tenzij mijn loeplamp aan staat, dan wil het fototoestel (pocketcamera) al eens nalaten te flitsen.
De detailfoto's in post 1013 en in de post die nog moet komen zijn met de smartphone (zonder flitser) genomen omdat ik daarmee veel dichter kan gaan.

By the way, Peter, hoe is het met jou Royal Caroline? na 2019 geen bijwerkingen meer van je verslag op modelbrouwers.

Aha, vandaar! Ik probeer de flitser altijd te vermijden, maar dat is persoonlijk.
Mijn Royal Caroline staat in de wacht totdat Cazador klaar is. Het schip is wat groot om aan de eettafel te bouwen in de huidige situatie. Ik ben daar een oplossing voor aan het vinden. ;)
Het is een fantastisch leuk schip om aan te werken en het kriebelt aan alle kanten om verder te gaan met haar. Ik heb mezelf altijd voorgenomen om maar aan een model tegelijk te werken omdat ik anders niks af krijg.

Back