Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Zomaar even een opmerking tussendoor (niet als kritiek bedoeld), maar zitten je draaibassen (het handschiettuig op het voordek) niet verkeerd om in de houders? De knop stond volgens mij omhoog, als handvat om te richten.

zitten je draaibassen (het handschiettuig op het voordek) niet verkeerd om in de houders?
Een zeer goede opmerking Hans, ik moet ook altijd kijken hoe het moet/kan.
Ik heb ongetwijfeld ook al tekeningen gezien waarbij het handvat omhoog wijst, maar in het boek AotS Royal Caroline staat volgende tekening die niet veel aan de verbeelding overlaat.
plan_20_gun - swivel gun.jpg

Bijgevolg heb ik ze hier maar naar beneden gebogen.

Op een ander schip kan dit anders uitgevoerd zijn, op basis van de info die over dat specifieke schip te vinden is.

Mogelijks is er een verschil tussen klassieke "swivel guns" die vaak "breech loaders" waren (laden via een sluitstuk achteraan) en de "muzzel loader" (laden langs de voorkant) die hier getekend is. Als handvat lijkt er een gesmede beugel over de "trunion" (pommel) bevestigd te zijn.

@Pingu57 dank u voor het compliment en de Mexican wave :) en ook mijn waardering aan de stille volgers en "leukknopklikkers" :thumbsup:

Dag 412: 3/2/2022 1u20

Een stuk van de balein van de houten parasol afgezaagd en er een plak van 4,5 mm van gezaagd.

Hiervan korte stukjes van ongeveer 1 cm gezaagd en deze in 2 gezaagd om er blokken van de maken voor de ophanging van de grote en fokkera.
upload_2022-2-7_16-12-9.png

De ruwe vorm slijp ik op de Dremel met flexibele as en schuurschijfje. Daarna schuur ik alle zijden mooi rond met een schuurlat. De gleuf van de schijf maak ik met een boortje van 1 mm en de gleuf waar de strop in komt te liggen met een ovalen sleutelvijl met scherpe zijkanten.

Veel modelbouwplezier,

Dag 414: 5/2/2022 2u20

De “jeers blocks” (bovenste blokken van de ra-takels) zijn met een bindsel van 5 slagen door de klamp aan de tegenliggende zijde van het hoofd van de grote en fokkemast bevestigd.
IMGP5152.JPG

Tijd om de uitlijning van de masten te controleren. Door het lossen of aanspannen van de talrepen van het want worden de masten op 1 lijn gebracht.
IMGP5154.JPG

Een eind zwart koord van 1 mm geïmpregneerd met dunne CA-lijm zodat het stijf wordt. Voorheen gebruikte ik messingstaf voor de spreeworsten, maar ik wil hier eens iets anders proberen.
IMGP5155.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de complimenten heren, alleen de grote blokken die niet standaard in pakketten zitten maak ik zelf, voor de andere heb ik me laten verleiden door het assortiment authentieke blokken van Kolderstok, of werk ik de kitblokken wat bij.

Dag 415: 6/2/2022 1u45

De 6 spreeworsten geplaatst met aan elk uiteinde een mastworp van zwart koord 0,25 mm.
IMGP5157.JPG

Op millimeterpapier om de 7 mm een lijn getrokken, en dan kan het plaatsen van de weeflijnen, waar elke historische zeilschepenbouwer vol ongeduld naar uitkijkt, beginnen.:D
IMGP5158.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 416: 7/2/2022 2u20

Eerst het uiteinde van de talrepen 3 x om het hoofdtouw gewikkeld en dan door het oog dat door de “throat seizing” ontstaan is gestoken.
IMGP5159.JPG

Voor de weeflijnen neem ik een eind hennepkleurig koord met diameter 0,25 mm en een lengte tussen de 70 en 100 cm en bevestig dat met een dubbele platte knoop aan het oog van een gebogen naald. De eerste mastworp begin ik aan de achterzijde van het hoofdtouw, zodat aan de buitenzijde 2 horizontale witte lijntjes zichtbaar zijn, om het bindsel aan het uiteinde van de weeflijn te simuleren. De 2e mastworp begin ik aan de voorzijde van het hoofdtouw, zodat je een kruisje ziet. Dan breng ik een heel klein beetje dunne CA-lijm aan op het eerste mastworpje. Verder met mastworpjes tot aan het einde, en de laatste mastworp begin ik weer aan de achterzijde van het hoofdtouw. Ook hier breng ik een kleine hoeveelheid dunne CA-lijm aan zodat ik de lijn heel kort kan afsnijden. De hoogte van elk knoopje wordt gecontroleerd aan de hand van het papier met de lijnen en zo nodig met een pincet gecorrigeerd.
IMGP5160.JPG

De eerste 10 cm zit er op.
IMGP5161.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back