Dag 428: 19/2/2022 2u15
Het ezelshoofd van de kruismast voorzien van een strop met 2 4-1 blokken voor de toppenants van de begijnra. (kruisra, of crossjack in het Engels).
De kruissteng langs onder door de mars en het ezelshoofd geschoven en een slothout, gemaakt van gezwart messingstaf 0,5 mm in het slothoutgat gelijmd.
Platgeklopt lood op maat gesneden en op de langszalingen van de mars, onder het slothout gelijmd met PVA-lijm (gewone witte knutsellijm, droogt kleurloos op, en loopt indien verdund mooi tussen de raakvlakken)
De zalingen van de kruissteng op de hommer gelijmd met houtlijm.
Hoofdtouwen van het kruisstengewant: een zwart koord 0,5 mm rond het hoofd van de kruissteng gelegd en afgemeten tot beide einden ongeveer een cm onder de mars komen. 4 gelijke touweinden afgesneden. Touwtjes dubbel gevouwen en er een bindsel van 8 slagen op gelegd. Op beide uiteinden een “throat seizing“ gelegd van 3 slagen. In de lus van deze “throat seizing” een 3 mm jufferblok gelegd en licht aangespannen.
Een hommer over het masthoofd gelegd (zwart koord 0,75 mm met een halve steek, geborgd met een drupje dunne CA-lijm en de uiteinden na uitharden zo kort mogelijk afgesneden). Het hoofdtouw over het stengehoofd gelegd met de lus halverwege het touw en het bindsel van 8 slagen met een pincet omhoog geschoven tot op de gewenste hoogte (net onder de bovenzijde van de langszaling). De afstand van de mars tot de bovenzijde van de jufferblok opgemeten (14 mm). 1e hoofdtouw aan stuurboord op spanning getrokken en de jufferblok op de goede plaats in de bocht van de “throat seizing” gebracht door aan het staand, hetzij het halend part te trekken. De “throat seizing aangetrokken en de uiteinden zo kort mogelijk afgesneden (geen lijm nodig). Het uiteinde van het hoofdtouw met 2 platte bindsels van 3 slagen tegen het hoofdtouw gebonden en de uiteinden afgesneden. Talreep (hennepkleurig koord 0,25 mm) aan het uiteinde van een halve steek voorzien en door de jufferblokken geregen en voorlopig geborgd. Dit om en om aan stuurboord en bakboord tot de 8 hoofdtouwen geplaatst zijn. Dan de verticale uitlijning nagezien aan de hand van de koorden die op de muur gespannen zijn en zo nodig de talrepen bijgespannen.
Een heel verhaal, dat krijg ik op 1 dag niet geklaard, morgen verder.
Groeten aan alle volgers
