Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Schitterend hoor. Het lijkt me dat je zo'n beetje ah tuigen bent zoals dat vroeger ook gebeurde, van onder naar boven. Doe je dat expres of is dat toeval?
Dank voor het compliment, de volgorde van het tuigen is geen toeval maar ingevolge de ervaring die ik opgedaan heb bij het optuigen van HMS Victory, die ik een paar jaar terug afgewerkt heb.
Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag | ModelbouwForum.nl
Ik kijk welke belegpunten ik nodig heb en probeer een zo logisch mogelijke volgorde aan te houden die me toelaat zoveel mogelijk de rug en de armen te sparen.
Soms komt dit wat chaotisch over, van achter naar voor en weer terug, maar tot nu toe lukt het aardig zo.
De manier waarop ze het vroeger deden, was door dezelfde logica ingegeven, alleen hadden ze wat minder problemen om overal tussen en onder te komen, en hadden ze geen pincetten nodig. :)

Dag 428: 19/2/2022 2u15

Het ezelshoofd van de kruismast voorzien van een strop met 2 4-1 blokken voor de toppenants van de begijnra. (kruisra, of crossjack in het Engels).
IMGP5175.JPG
IMGP5176.JPG
IMGP5177.JPG

De kruissteng langs onder door de mars en het ezelshoofd geschoven en een slothout, gemaakt van gezwart messingstaf 0,5 mm in het slothoutgat gelijmd.

Platgeklopt lood op maat gesneden en op de langszalingen van de mars, onder het slothout gelijmd met PVA-lijm (gewone witte knutsellijm, droogt kleurloos op, en loopt indien verdund mooi tussen de raakvlakken)
20220219_123112.jpg
20220219_123144.jpg

20220219_123934.jpg
20220219_123954.jpg

De zalingen van de kruissteng op de hommer gelijmd met houtlijm.

Hoofdtouwen van het kruisstengewant: een zwart koord 0,5 mm rond het hoofd van de kruissteng gelegd en afgemeten tot beide einden ongeveer een cm onder de mars komen. 4 gelijke touweinden afgesneden. Touwtjes dubbel gevouwen en er een bindsel van 8 slagen op gelegd. Op beide uiteinden een “throat seizing“ gelegd van 3 slagen. In de lus van deze “throat seizing” een 3 mm jufferblok gelegd en licht aangespannen.
IMGP5178.JPG

Een hommer over het masthoofd gelegd (zwart koord 0,75 mm met een halve steek, geborgd met een drupje dunne CA-lijm en de uiteinden na uitharden zo kort mogelijk afgesneden). Het hoofdtouw over het stengehoofd gelegd met de lus halverwege het touw en het bindsel van 8 slagen met een pincet omhoog geschoven tot op de gewenste hoogte (net onder de bovenzijde van de langszaling). De afstand van de mars tot de bovenzijde van de jufferblok opgemeten (14 mm). 1e hoofdtouw aan stuurboord op spanning getrokken en de jufferblok op de goede plaats in de bocht van de “throat seizing” gebracht door aan het staand, hetzij het halend part te trekken. De “throat seizing aangetrokken en de uiteinden zo kort mogelijk afgesneden (geen lijm nodig). Het uiteinde van het hoofdtouw met 2 platte bindsels van 3 slagen tegen het hoofdtouw gebonden en de uiteinden afgesneden. Talreep (hennepkleurig koord 0,25 mm) aan het uiteinde van een halve steek voorzien en door de jufferblokken geregen en voorlopig geborgd. Dit om en om aan stuurboord en bakboord tot de 8 hoofdtouwen geplaatst zijn. Dan de verticale uitlijning nagezien aan de hand van de koorden die op de muur gespannen zijn en zo nodig de talrepen bijgespannen.

Een heel verhaal, dat krijg ik op 1 dag niet geklaard, morgen verder.
IMGP5179.JPG

Groeten aan alle volgers :)

Dag 429: 20/2/2022 3u15

Hoofdtouwen van het kruisstengewant afgewerkt.
IMGP5180.JPG

Helling van de kruismast nagezien met het overeenkomstige koord op de muur en de kruisstag wat aangespannen.

Kruisstengestag geplaatst: zwart koord 0,75 mm voorzien van een oogsplits, muis gesimuleerd met een platte knoop, halend part door het oog geregen en de lus over het hoofd van de steng gelegd, driehoekig geschuurde jufferblok in het uiteinde met een “throat seizing” en 2 bindsels gezekerd en de talreep van hennepkleurig koord 0,5 mm aan gebracht.
IMGP5183.JPG
IMGP5185.JPG

Strop gemaakt van zwart koord 0,5 mm en er een 3-1 blok voor de val van het kruisstengestagzeil aan bevestigd en deze over het hoofd van de kruissteng gelegd
20220222_164056.jpg

1 spinnekop met 3 gaatjes en 2 met 4 gaatjes gemaakt uit notenhout 3 x 2 mm.
IMGP5186.JPG

Veel modelbouwplezier :bye:

Dank weer voor de mooie woorden :thumbsup:

Dag 432: 23/2/2022 0u50

Het ezelshoofd op het masthoofd gelijmd met een vleugje houtlijm. Achteraan dit ezelshoofd zit een oogbout waar de kruisbramstag door moet, dus dit moet eerst even geplaatst worden.
IMGP5192.JPG

De bovenzijde van dit ezelshoofd wordt afgedekt met een noten lat van 2 x 10 mm voorzien van een groef voor de strop van de 2 5-1-blokken voor de toppenants van de grote ra.
IMGP5193.JPG
20220223_233912.jpg

20220223_233937.jpg

Veel modelbouwplezier

Back