Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag 444: 8/3/2022 2u00

Hoofdtouwen van het want van de voormarssteng.
IMGP5218.JPG

Veel modelbouwplezier,

Heren, uw eensgezindheid is ontroerend. :) :thumbsup: .

Dag 446: 10/3/2022

Talrepen aan stuurboord definitief afgebonden en de weeflijnen afgewerkt.
IMGP5220.JPG

Vervangen van 2 losgekomen weeflijnen in het want van de grote mast.

Daarmee is het hoofdstuk weeflijnen bij de Royal Caroline achter de rug.
IMGP5221.JPG

Veel modelbouwplezier,

Mooi gezicht en prachtig schip. De tuigage doet veel met een model. Als je model eenmaal gereed is ter display, het eerst wat mensen zien is de tuigage en zeilen, mits aanwezig. Dit is nl op ooghoogte en is zeker 40-50% wat je schip maakt in de ogen van je publiek.
Daarna gaan ze naar de rest kijken zoals spiegel, ornamentjes/ beeldjes enz. Een mede scheepsbouwer gaat snel door z'n knieen en kijkt in langsscheeps van boeg naar steven of andersom om de lijnen van het schip te bewonderen en de beplanking te aanschouwen.
Altijd een feestje. Jouw schip met al jouw veranderingen en mooie aanzichten gaat zeker in de smaak van beide bewonderaars vallen. Ik zie uit naar je volgende update. Ik heb niet altijd tijd om overal op te reageren, maar ik volg zeker!

groet,
Pter

@Ptèr Dank voor de mooie woorden. Ik herken de beschouwingen die je maakt, maar daarnaast zijn er ook nog een aantal occasionele bezoekers, die uw "pièce de résistance" argeloos voorbijlopen en nog geen blik waardig achten. Dit las ik ook al bij andere bouwers hier op het forum. Daarom eindig ik elke post met "veel modelbouwplezier", als wij er maar plezier aan beleven. De lovende woorden van een gewaardeerde medebouwer stelen vanzelfsprekend het ego. :)

Ik was alvast sterk onder de indruk van mijn bezoek/deelname aan de modelbouwersdag te Hillegom vorig jaar. Een overdosis eigenlijk, verscheurd tussen het bij je modellen blijven om uitleg te verschaffen en de meesterwerken van anderen gaan bekijken en kennis te maken met de bouwers.

Daarom zag ik er ook zo naar uit om dit kleinschaliger over te doen in @pietsan zijn woonplaats, maar ik vrees dat die wegens beperkte interesse niet zal doorgaan.
Voor de geïnteresseerden: waarschijnlijk de laatste kans om mijn Royal Caroline buiten de woonplaats te bekijken (en die van Piet ook :) ) want eenmaal de dwarsmasten geplaatst zijn, ben ik niet zo happig om er nog mee het vlakke land af te reizen.

Vervolg van 10/3/2021

Pardoens van de voormarssteng: De auteurs van AotS gaan volgens mij hier toch even de mist in. Ze tekenen zowel de pardoen van de voormarssteng als de pardoen van de voorbramsteng naar die ene jufferblok op de pardoensrust tussen de eerste en de tweede geschutsopening. Bovendien zou daar de stag van de kluiver aan bevestigd moeten worden. Het jufferblok dat ze op de fokkerust tekenen tussen het 4e en 5e jufferblok van de fokkemast laten ze echter volledig ongebruikt. Ik heb er dus voor gekozen om deze jufferblok te gebruiken voor de voorstengepardoen, en het jufferblok op de kleine pardoensrust voor de voorbrampardoen.

De voorstengepardoen is gemaakt van zwart koord 0,75 mm dik. Na het afmeten van een dubbele lengte wordt halverwege een kort stuk koord in de pardoen gesplitst zodat een lus ontstaat die over het hoofd van de steng kan gelegd worden. In de uiteinden wordt een jufferblok van 5 mm aangebracht op de gebruikelijke wijze. De pardoen wordt dan met een talreep in hennepkleur 0,5 mm verbonden met het jufferblok tussen het 4e en 5e jufferblok op de rust van de fokkemast.

Vervolgens wordt de voorstengestagzeilstag uit zwart koord 0,75 mm aangebracht. Bovenaan voorzien van oogsplits en muis, loopt het halend part door een 6-1 blok dat aan de boegspriet bevestigd is net achter de knie voor de vlaggenstok, en wordt stijf gezet met een talie rond de apostel aan stuurboord.

De voorstengestag is gemaakt van zwart koord 1 mm. Bovenaan voorzien van oogsplits en muis, loopt het halend part door een 6,5-1 blok dat ook aan de boegspriet bevestigd is net achter de knie voor de vlaggenstok, en wordt stijf gezet met een talie rond de apostel aan bakboord.

Het halend part van de pardoens en stagen van de voormarssteng worden maar bevestig nadat er een aantal andere onderdelen geplaatst zijn, maar daarover meer in een volgende update.
20220310_203843.jpg

Blokken voor de toppenants rond het hoofd van de stengen gedrapeerd (had bij nader inzicht voor het aanbrengen van de hoofdtouwen van het want moeten gebeuren). 2 x 4-1 schijf voor aan de fokke- en grote steng en 2 x 3-1 blokken aan de kruissteng.
20220311_001431.jpg

Veel modelbouwplezier :)

2 samengestelde blokken gemaakt ( 6 schijven) uit notenhout 2 x 3 mm, 17 mm lang, voor tegen de woeling van de boegspriet.
Bekijk bijlage 486220
Dit noemde men een duizendpoot, de naam is afgeleid van de echte duizendpoot waarvan het lichaam ook uit segmenten bestaat en er aldus een beetje op lijkt. De duizendpoot die inderdaad aan de woeling van de boegspriet is bevestigd is voornamelijk om de belijning van de stagzeilen (kluivers, jager, stagfok) te leiden naar de belegpunten.

Dag 448: 12/3/2022 4u20

De duizendpoten zijn met 3 bindsels van zwart koord 0,25 mm tegen de woeling bevestigd.
20220312_111756.jpg

Voor het halend part van de voorstengestagzeilstag kan bevestigd worden moet eerst nog een dubbele strop van 0,5 mm zwart koord over de bakboordapostel gelegd worden. Hieraan wordt met een hennepkleurig bindsel het halend part van de voorbramstag bevestigd. Omdat dit zo goed als onmogelijk wordt als de voorstengestagzeilstag bevestigd is, heb ik dit eerst gedaan. Het staand part van de voorbramstag hangt voorlopig opgebonden rond de knie van de vlaggenstok.
IMGP5224.JPG

De bevestiging van het halend part van de voorstengestagzeilstag en de voorstengestag is niet duidelijk op de tekening in AotS. Daarom ben ik inspiratie gaan halen bij Longridge.

Aan de stag wordt een vioolblok bevestigd, hier uitgevoerd door 2 blokken van verschillend formaat aan elkaar te bevestigen. Een blok met de afmeting van het kleinste blok hiervan wordt met een dubbele strop aan de apostel bevestigd. Voor de voorstengestagzeilstag bestaat dit dus uit een 4-1 en een 3-1 blok met een 3-1 blok aan de stuurboordapostel
IMGP5225.JPG

en bij de voorstengestag bestaat dit uit een 5-1 met een 4-1 blok, en een 4-1 blok aan de bakboordapostel. De talreep bestaat bij de voorstengestagzeilstag uit hennepkleurig koord 0,25 mm en bij de voorstengestag uit 0,5 mm.
IMGP5226.JPG

Stroppen gemaakt met in elk een 5-1 blok voor de vallen van de voormarsera en de grootmarsera. Het staand part van de vallen wordt met het zelfde bindsel rond het hoofd van de respectievelijke steng bevestigd. Ik heb deze vallen, die bestaan uit hennepkleurig koord 0,75 mm dus ook al gemaakt en samen met de stroppen met de blokken bevestigd.
20220312_230942.jpg

IMGP5228.JPG

Veel modelbouwplezier,

Een heel verhaal deze keer Herby met interessante details wat de tuigage betreft. Eén ding is mij echter niet duidelijk, wat je precies bedoeld met de 'voorstengestagzeilstag' is dit de loze voorstengestag of is dit een stagleider voor één van de stagzeilen, de term voorstengestagzeilstag is nieuw voor mij...??

voor mij ook, :)
het is een samentrekking van de stag waar het voorstengestagzeil aan bevestigd wordt. Als dat de taak van de loze voorstengestag was, dat zal dat misschien wel de correcte term zijn.
Ik dacht al zoiets, met als opmerking dat het 'voorstengestagzeil' de kluiver zal zijn. Voor de fokkemast heb je 3 soorten stagzeilen; jager, kluivers en stagfok. Je hebt wel een grootstengestagzeil, die vaak aan de loze grootstengenstag word gezet. Maar buiten deze vaak verwarrende namen ben je goed bezig met het tuigen :thumbsup:

Back