Rijders/Vliegers omgeving Zaandam (Deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sleur, eindelijk begonnen aan de ontlader dus :thumbsup:

Wat zou het geheel gaan kosten als je er wel knappe electronica instopt die nauwkeurig meet? En stopt hij ook op een ingesteld voltage straks?

Ik heb er wel 40 euro voor over om een knappe ontlader te hebben. Je wil niet weten hoe lang dat duurt op de Hyperion lader, met 12S pakketten.

Sleur, eindelijk begonnen aan de ontlader dus :thumbsup:

Wat zou het geheel gaan kosten als je er wel knappe electronica instopt die nauwkeurig meet? En stopt hij ook op een ingesteld voltage straks?

Ik heb er wel 40 euro voor over om een knappe ontlader te hebben. Je wil niet weten hoe lang dat duurt op de Hyperion lader, met 12S pakketten.
Voor 12S is nog veel meer nodig, evenals nauwkeuriger meten. Probleem zit in de A/D-converters. Die zijn maar 10 bits (1024 stapjes) met een bereik van 0-5V (=0,0048828125 Volt per stap). Maar voor 6S zit je op 25,2V bij een gewone volle accu en als er wat mis zit nog wel hoger. Ik ben om de beveiligingen te beperken als limiet 30V aan gaan houden. Om geen dure en moeilijke delta-spanningsmetingen te hoeven maken, gebruik ik een simpele spanningsdeler met twee weerstanden (100k/18k). Maximale ingansspanning voor de A/D-converter is dan 4,576V voor 30V. Lullige is dat je de eerste 2,5V niet nodig hebt maar dus wel 50% van je meetbereik inlevert en de laatste 0,424V (nog eens 8%) niet kan gebruiken zonder spanningsdeler met (10-slags) potmeters of serie/parallel schakelen van meerdere weerstanden. Geen zin in, lekker simpel houden. En de A/D-converter in de Arduino is niet de meest nauwkeurige met +/- 2 LSB, goed voor dus +/- 19,4mV. 8O De meest ongunstige meting zit er dus zo'n 20mV naast. Heb ik opgelost door wat te middelen over de laatste 5 metingen die elke seconde plaatsvinden.

Vermogen ga ik niet knutselen, daarvoor gebruik ik gewoon een WattsUp. Meet de actuele en piekstroom maar ook het opgenomen vermogen in Wh. En het zal nog wel een circus worden om zoveel vermogen statisch te koelen. Groot blok aluminium met koelpasta tussen de weerstanden en het koelblok, geforceerde windstroom door een tunnel etc. En een thermische beveiliging. Accu in- en uitschakelen met een dik relais.

Maar voor 40 eypo ga je het niet redden. $13 voor een Arduino Nano v3.0, $24 (ex. verzenden) voor een Turnigy Power Analyzer, LCD'tje is €3,95 bij de Baco, €60 voor een 30 dikke weerstanden (0,68 Ohm = 900W voor 6S!), een paar ventilatoren, een enorm koelblok met vinnen, autorelais 50A-70A, koelpasta, voeding/adapter voor de elektronica en nog wat kleinmateriaal.

@sleur,

Leuk project die ontader. Beter voor de winter, dan heb je warmte nodig :D

Limo lunch moet nog plaats vinden. Vanmorgen alleen gewonnen bij radio538.
Volgende week sturen ze de uitnodiging en dan mogen wij hem plannen. Heb alleen vernomen dat het de komende 2 maanden al vol zit. Foto's gaan er zeker komen.

Vandaag nog even een tweetal fpv vluchten gemaakt met de quad. Stond om 16:00 een windkracht 4, maar hij vloog perfect. Ben er erg blij mee. Nu de de HD cam er nog onder. Hopelijk dit weekend ales klaar.

mogge .

daar gaan we weer :)

v/h weekend rustig op het veld betreft duitserland ?

ik hoop dat er een speedfreak komt , want wil gaarna mijn simprop highspeed laten testen :p
en anders maar zelf doen , hij koste maar 4 tientjes ;)

werkse

Sleur mijn lader ontlaad met 1.7 ampere op de 12S pakketten. Als je nou een ontlader maakt die het met 5 ampere doet. Wordt het dan nog steeds een moelijke bussenis of scheelt dat alweer?

Sleur mijn lader ontlaad met 1.7 ampere op de 12S pakketten. Als je nou een ontlader maakt die het met 5 ampere doet. Wordt het dan nog steeds een moelijke bussenis of scheelt dat alweer?
Er zijn differentiaal versterkers (Op-Amps) die de verschilspanning tussen aansluiting A en B isoleren en vervolgens op de uitgang terugzetten naar een specifiek spanningsbereik. Maar deze Op-Amps gaan maar tot zo'n 25V tot 30V en kosten €3,80 per Op-Amp. Dus hooguit 6S om veilig te zitten, geen optie dus (wel nauwkeuriger voor 6S maar kosten zijn hoog). Slecht verkrijgbaar is een soortgelijke versie tot 76V maar die kost €9,35 per stuk. Extra nadeel van die laatste is dat de voedingsspanning gelijk moet zijn aan de hoogst mogelijke spanning. Je moet de boel dus met een constante spanning van ca. 52V tot 55V voeden. Niet bepaald een makkelijk verkrijgbare waarde omdat dit geen laagspanning meer is, tot 48V lukt nog wel maar is te laag.

Alternatief maar ook kostbaar is een 16-bits A/D-converter en een 12-kanaals analoge multiplexer. De multiplexer is een goedkope oplossing om niet 12 A/D-converters aan te hoeven schaffen (los van het feit dat die weer niet simpel aan te sturen zijn). Maar die oplossing zit ook al snel op zo'n 50 eypo extra.

Als je geen waarde hecht aan balanceren, of je gebruikt twee van die goedkoper $3,50 LiPo monitor dingetjes per 6S pakket, dan kun je het tosti-ijzer of broodrooster er gewoon aan hangen. :mrgreen:

hahahahahah.Ik zat al te kijkenja. Een stel autolampjes kan ook :) Maar ja, dat is niet wat ik zoek. Ik zoek iets watgoed werkt.

hahahahahah.Ik zat al te kijkenja. Een stel autolampjes kan ook :) Maar ja, dat is niet wat ik zoek. Ik zoek iets watgoed werkt.

Heb je wel veel licht. Nare van gloeilampen is dat de weerstand snel verandert als de spanning aanneemt (niet lineair). Een gloei element is veel constanter. Een dikke weerstand is nog beter. Een bak water met een schep zout en twee elektroden werkt ook maar is wat rottig af te stellen. ;)

Gister lopen hannessen met mijn hyperion lader trouwens. Ik wil de de firmware updaten, maar hij wilde niet met mijn pc lullen. Toen ben ik gaan mailen met Mr. Mel. En die gaf mij het advies om de lader op een ander geaard stopcontact aan te sluiten. Nu werkt het. Blijkt dus een aardlus te zijn, waardoor de data vernaggelt wordt. :hammer:

67lfnt.jpg

Veld vanavond?

ik zou best willen , maar heb niets voorbereid , en heb nogal staan buffelen vandaag ,dus zo ff een uurtje plat , en geen gevlieg/geclub dus .
bewaar ik wel voor het weekend ;)

vanavond nog wat rommelen aan de nitro dogfighter .

veel plezier .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back