Het moment om de scharnieren aan te brengen.
Voordat ik de rolroeren en flaps verwijderd had van de vleugelstructuur
heb ik bij wijze van voorzorg merktekens aangebracht zodoende mij in staat te stellen
de scharnieren op een correcte wijze uit te lijnen.
In het verleden heb ik soms het probleem gehad dat het vorkje , waarmee ik de spleet uitsneed voor de scharnieren.
De vork had soms nijgingen had die ik niet voorzien had.
Om dit te remediëren heb ik een soort vorkje gemaakt met vier scherpe spiezen.
De buitenste spiezen liggen op 20mm van elkaar of de breedte van een Kavan scharnier.
De afstand van de binnenste spiezen tot de buitenste spiezen zijn deze van de breedte van de snijvork.
Eerst breng ik met een priem (5mm rondstaal) twee kleine gaatjes in het Balsa op de gewenste breedte van de scharnier.
Vervolgens steek ik deze door met mijn werktuigje.
En dan pas ga ik er met mijn snijvork door.
Deze laatste wordt dan mooi geleid door de aangebrachte gaten.
Altijd eerst eens oefenen op een loos blokje en zien of alles naar wens geschied.
Als alles OK is worden dan de 11 inkepingen aangebracht over gans de lengte van de vluchtboord.
Voor de rolroeren (6) liggen deze boven en voor de flaps (5) onder.
Het is zo dat de inkepingen of spleten schuin naar boven (flaps) of schuin naar onder (rolroeren) aangebracht worden.
Het is een werkje waar haast en spoed ten zeerste afgeraden wordt
Maar na het werk rustig aangepakt te hebben blijkt het resultaat te voldoen aan de vooropgestelde eisen.