Project MONT 5000

Indekking voltooid.
Moment om neuslijsten te lijmen.

upload_2021-1-30_11-34-11.jpeg


Dit betekent "D-box clozed.
Ik zit nu ongeveer aan 1000 gr per voor de linkervleugelhelft.
Voor een 5m is dit nog binnen de grenzen.
 
Het momentum om het schaafje boven te halen.

upload_2021-2-2_20-17-48.jpeg


Eerst wordt de neuslijst bruut geschaaft om nadien fijn in vorm te schuren.
Ik probeer dit zo nauwkeurig mogelijk te verrichten.
Daarom gebruik ik acht meetmallen om de vorm bij te sturen.
Wortel en tip rib plus zes controlemallen.
Dit op basis van Profili afdrukken aangebracht op triplex van 1 mm.

upload_2021-2-2_20-22-23.jpeg
 
Nu het wat te koud wordt in mijn werkkamer zet ik mijn vleugels even opzij en focus ik mij op het centraal gedeelte.

upload_2021-2-9_19-27-21.jpeg


Dit onderdeel zal integraal deel uitmaken van de romp.
Het moet een beetje gezien worden als de schouderbladen van het toestel.
Door de opening die je in het midden ziet komt de bedrading van de flaps en de ailerons.
Dus, ruimte zat om de verbindingen te maken en ook de vleugel vast te zetten.
Dit werkstuk kan ik lekker afwerken in huis, dicht bij de kachel.
Ik heb de indekking van 5 mm gelijmd.
Aan de voorkant zit er een hardhouten balkje gelijmd om de eventuele schaarbewegingen op te vangen tijdens een robuuste landing.
Beter voorkomen dan genezen.
Tevens heb ik 2 blokjes tegen de binnenkant van de wortelrib gelijmd.
Dit om het luik te bevestigen.
In die blokjes komen boringen met daarin schroefdraad.
Die blokjes heb ik vervaardigd in hardhout gesandwicht tussen 3mm triplex.
Morgen maak ik het luik en pas het aan.
Ook moet er nog een neuslijst aan gelijmd worden.
 
Laatst bewerkt:
Handig zo een middendeel , kan je zonder dat het hindert 2 à 3 X zo breed als de romp maken.
Hoe ga je de vleugels vastzetten ?
 
Bij de 308 cm span heb ik tiewraps vooraan bijgeplaatst, ik ondervond dat de tiewraps achter niet konden beletten dat de vleugel tippen bij hoge snelheid naar achter weken en vertrimming veroorzaakten.
 
Effen het luik maken.
Eerst draad van M4 tappen in ankerpunten.

upload_2021-2-12_20-1-15.jpeg


Vervolgens luik voorzien van 3 kattentongen.

upload_2021-2-12_20-3-10.jpeg


Twee nylon bouten houden de doos gesloten.

upload_2021-2-12_20-5-8.jpeg


De aanvalsboord en vluchtboord worden aangepast aan romp en vleugels.
Later meer daarover.
 
Moment aangebroken om Flaps en Ailerons los te snijden van de vleugelstructuur.
Op foto zie je duidelijk de ankerpunten waar de scharnieren op geënt worden.

upload_2021-2-19_19-13-42.jpeg


Aan de vleugel wordt een ligger van 4 mm gelijmd en in profiel geschaafd en geschuurd.

upload_2021-2-19_19-15-44.jpeg


Tegen de ailerons en flaps wordt er respectievelijk 7 en 5 mm gelijmd.

upload_2021-2-19_19-22-17.jpeg


Wat betreft het gewicht van één vleugelhelft.
Nog altijd onder de 1000 gr.
Dit zonder servo's, bedrading, scharnieren en bespanning.

upload_2021-2-19_19-21-30.jpeg
 
Het moment om de scharnieren aan te brengen.
Voordat ik de rolroeren en flaps verwijderd had van de vleugelstructuur
heb ik bij wijze van voorzorg merktekens aangebracht zodoende mij in staat te stellen
de scharnieren op een correcte wijze uit te lijnen.

upload_2021-3-1_20-11-40.jpeg


In het verleden heb ik soms het probleem gehad dat het vorkje , waarmee ik de spleet uitsneed voor de scharnieren.
De vork had soms nijgingen had die ik niet voorzien had.
Om dit te remediëren heb ik een soort vorkje gemaakt met vier scherpe spiezen.
De buitenste spiezen liggen op 20mm van elkaar of de breedte van een Kavan scharnier.
De afstand van de binnenste spiezen tot de buitenste spiezen zijn deze van de breedte van de snijvork.
Eerst breng ik met een priem (5mm rondstaal) twee kleine gaatjes in het Balsa op de gewenste breedte van de scharnier.
Vervolgens steek ik deze door met mijn werktuigje.
En dan pas ga ik er met mijn snijvork door.
Deze laatste wordt dan mooi geleid door de aangebrachte gaten.

upload_2021-3-1_20-24-33.jpeg


Altijd eerst eens oefenen op een loos blokje en zien of alles naar wens geschied.

upload_2021-3-1_20-26-36.jpeg


Als alles OK is worden dan de 11 inkepingen aangebracht over gans de lengte van de vluchtboord.
Voor de rolroeren (6) liggen deze boven en voor de flaps (5) onder.
Het is zo dat de inkepingen of spleten schuin naar boven (flaps) of schuin naar onder (rolroeren) aangebracht worden.
Het is een werkje waar haast en spoed ten zeerste afgeraden wordt
Maar na het werk rustig aangepakt te hebben blijkt het resultaat te voldoen aan de vooropgestelde eisen.

upload_2021-3-1_20-35-10.jpeg
 
Dikke pech gehad.
Verleden week vastgesteld dat de flap van de linkervleugel krom was.
Nochtans recht wanneer ik hem uitgesneden had.
Ik heb het proberen te verhelpen met water en strijkijzer.
Geen doen aan.
Een koude douche, zeg dat wel.
Een paar nachten over geslapen en tot het besluit gekomen dat er maar een uitweg was.
Een nieuwe Flap bouwen.
Ben ik nu aan het doen.

upload_2021-3-18_20-35-37.jpeg


Vluchtboord spantjes op de blok wijze schuren.
Gezien de linkervleugel 20 gr lichter is dan de rechtse kan ik mij de luxe permitteren van het hardste balsa te verwerken.
Om de schuine kanten mooi egaal te schuren heb ik een aangepast instrument gefabriceerd.
Een schuurblok onder hoek gelijmd zodat ik mooi de gewenste hoekstalling verkrijg.

upload_2021-3-18_20-40-53.jpeg


Zo ziet u, voor elk probleem een oplossing.
 
Back
Top