Project MONT 5000

In principe is een eliptische vleugel het beste, met 1 of meerder knikken benader je dat. Je ziet bij de nieuwere versie van de Moterey het middenstuk recht, bij het model in de Drela link ook, maar dan met 2x en knik. Dus alleen de tipstukken taps vliegt theoretisch niet slechter maar beter.
Als je voor de binnenste mal een Sauter 4 neemt en voor de buitenste mal een Sauter 5 dan kom je ook op wat Rick adviseert.

In het verleden heb ik reeds 4 zwevers gebouwd met tapse vleugels en die vliegen allen uitstekend.
In mijn lastenkohier ligt wel de nadruk op eenvoud.
Blijkbaar hebben sommigen dit nog niet opgemerkt.
.
In een vleugel staat de gemiddelde koorde centraal.
Hier in dit geval 220mm.
Ik heb vroeger op een Biggs manifestatie een zwever zien vliegen met dezelfde tapse geometrie en een N60 als profiel en daar viel niks op aan te merken.
De bochten waren loepzuiver en de kist bleef meer dan goed op hoogte.

Bij mijn ontwerp zal dit met een SAUTER 4 niks anders zijn.
 
Met dit regenweer vandaag vlucht Aurectar van zijn moestuin naar naar zijn mancave.
Even prutsen op profili 2 en zodoende de voorstudie van mijn vleugel aanvatten.
Dit met de gedachte van het zo eenvoudig mogelijk te concipiëren.

upload_2020-6-5_11-55-46.jpeg


De vleugel bevat 31 ribben.
De vleugel wordt fullspan ingedekt met 3 mm balsa.
Full span wordt een ligger van 3 op 10mm geïntegreerd in de indekking.
De ribben 1 tot 25 worden volgens de sandwich methode vervaardigd.
De som van deze liggers komen op 6 op 10 of 8 op 10 mm tot rib 25.
Van rib 26 tot 31 is er enkel de ligger geïntegreerd in de indekking.
Dit moet statistisch volstaan.
Full span komen er ailerons aangevuld door flaps tot aan de wortel.
Dus geen airbrakes.
Deze ailerons en flaps aangestuurd door eenvoudige analoge standaartservo's.


Ik moet nu nog een buis gaan halen om de alubuis in te schuiven.
Dit doe ik eerst daags.
Gezien in mijn ontwerp de ligger haaks op de wortel komt kan ik die buis paralel tegen de webbing van de liggers lijmen.
Dit laatste een niet onbelangrijk pluspunt in de constructie (stevigheid en gewicht).

upload_2020-6-5_12-11-57.jpeg


Verder komt er vooraan een beuken pen van diam. 10 mm en een veren rondstaal van diam 6 of 8 mm aan de achterkant om de vleugel onder hoek te houden.
Ik dacht eerst van voor en achterkant te voorzien van beukenpennen maar ik opteer toch voor een gedeelde stalen ondersteuning.

Deze laatste denkwijze een gevolg van een fout gelopen ervaring van een vriend.
Een crach van zijn mooie ASK 13.
Bij mijn veldonderzoek heb ik kunnen vaststellen dat zijn houten pennen (8 mm) afgekraakt waren.
Vandaar mijn conclusie.
Soms draait het om details.
 
Je hebt volledig gelijk dat je voor eenvoud kiest, de nieuwe vleugel die ik voor mijn bergfalke heeft een hol profiel en pootjes achteraan dat is een drama om dat met de hand juist te krijgen, zeker met een tapse vleugel 21 ribben gesplitst in 2 sets :hammer:
 
Ik had verwacht dat de vleugelbuis ter hoogte van de hoofdligger zou komen om de krachten zo direct mogelijk naar de liggers te krijgen. Jij hebt hem meer naar achteren ontworpen. Kun je daar iets meer over vertellen?
 
Ik had verwacht dat de vleugelbuis ter hoogte van de hoofdligger zou komen om de krachten zo direct mogelijk naar de liggers te krijgen. Jij hebt hem meer naar achteren ontworpen. Kun je daar iets meer over vertellen?

Hij komt tegen de hoofdligger.
Die cirkel was iets die zomaar op Profili te voorschijn kwam en telt dus niet mee.
De buis zal net tegen de webbing gelijmd worden.
 
Je hebt volledig gelijk dat je voor eenvoud kiest, de nieuwe vleugel die ik voor mijn bergfalke heeft een hol profiel en pootjes achteraan dat is een drama om dat met de hand juist te krijgen, zeker met een tapse vleugel 21 ribben gesplitst in 2 sets :hammer:
Moeilijk moet kunnen maar het mag ook even eenvoudig.
Dit betekend echter niet dat het niet moet doorgedacht worden.
 
Aurectar heeft op 27 juli een crash gemaakt met zijn Velo.
Gevolg linkerbovenarm rats door.
Na heelkundig ingrijpen en 2 maand later alles redelijk goed hersteld.
Kan bijna alle bewegingen met arm aan.
Vandaar deze twee maanden technisch werkloos.

Ik ga nu de draad terug opnemen.
Heb ondertussen de romp, stabilo en richtingsroer op ware grootte uitgetekend.
Ook heb ik ondertussen STRONGALL verbindingen van diam 20 mm en 10 mm besteld bij Petrauch modeltechniek.
Buitendiameter daarvan zal mij in staat stellen de wortelribben te maken.
 
Zit er ook Strongall in je arm? Of gewoon titanium?
Ik vermoed titanium.
Er waren 3 opties.
Spil in de mergholte of titaniumplaat tegen het bot of brace (enkele maanden kiné)
Mijn keuze was titaniumplaat tegen het bot.
De arts vond dit een terechte keuze.
Nadeel is dat ik binnen 7 maanden terug onder het mes moet om dit metaal te verwijderen.
Volgens de arts verloopt het herstel optimaal.
Dus, je hoort me niet klagen.

Wat betreft de MONT 5000 Loopt het redelijk langzaam.
Gisteren mijn strongall buizen uit het land van de glimlach ontvangen.

upload_2020-10-13_12-56-43.jpeg



upload_2020-10-13_12-57-54.jpeg


Om verder te doen had ik wel die buizen nodig.
Pas dan kon ik de boringen in mijn 4 eerste wortelribben uittekenen.
Meten is weten.
Ik bedoel zolang ik de buitendiameter van de buizen niet wist kon ik weinig aanvatten.
Het betreft 22 mm voor de grote buis (bruine) en 13 mm voor de kleine buis (bruine).
Daarin komen respectievelijk buizen strongall alu van diameter 20 en 10 mm in.

upload_2020-10-13_13-2-57.jpeg


Zoal je kunt merken loopt de grote buis parallel met de voorkant van de ligger.
Ik laat er 4mm tussen voor de webbing.
De kleine buis gaat slechts door de twee eerste wortelribben.
Het zijn enkel de podlood cirkels die ik met een passer getekend heb die van tel zijn.
De mee afgedrukte cirkels zijn hier van geen tel.

Nu eens kijken in mijn houtvoorraad waar ik triplex kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed titanium.
Er waren 3 opties.
Spil in de mergholte of titaniumplaat tegen het bot of brace (enkele maanden kiné)
Mijn keuze was titaniumplaat tegen het bot.
De arts vond dit een terechte keuze.
Nadeel is dat ik binnen 7 maanden terug onder het mes moet om dit metaal te verwijderen.
Volgens de arts verloopt het herstel optimaal.
Dus, je hoort me niet klagen.
Een van onze zonen en zijn Franse vrouw leven van (publicaties over) de bergsport, skiën, ijsklimmen, fietsen en mountainbiken, en zij hebben beide meerdere van deze "behandelingen" met succes ondergaan.

Wat betreft de MONT 5000 Loopt het redelijk langzaam.
Gisteren mijn strongall buizen uit het land van de glimlach ontvangen.
Voor de vleugel is Strongal fraai.
Ik zou voor de achterste torsie verankering eerder een 6 mm aluminium breipen gebruiken. Op buiging zal de 20 mm buis 90% van de krachten opvangen en ook eerder buigen dan de 10 mm achterste buis zou doen.
 
Eerste onderdelen worden vervaardigt en aan elkaar aangepast.
Het betreft hier het centraal gedeelte van de rop waar de vleugel verbinders in komen.
 

Bijlagen

  • upload_2020-11-14_11-20-2.jpeg
    upload_2020-11-14_11-20-2.jpeg
    321,7 KB · Weergaven: 217
Nog eerst een kaliber maken van de wortelrib.
Hier worden de boringen tot op 0.1 mm uitgevoerd.
Dit betekent een handig meetinstrument voor het vervaardigen van de wortelribben.
Het aangewende profiel is een SAUTER 4.
Iets in de omgeving van de AG 34 een N 60 en een Clark Y.

upload_2020-11-16_11-51-53.jpeg


Het wordt een belangrijke fase in de bouw van de MONT 5000.
Nu kan ik beginnen met de 8 wortelribben te maken.
Een beetje paswerk is hier geboden om alles aan te passen aan het midden gedeelte.
Dit middengedeelte wordt later integraal op de romp gelijmd.
Een eenvoudige oplossing.
De hoofd wing-joiner van 22 mm komt door de eerste vier ribben uit aviation triplex.
De kleine wing-joiner van 12 mm komt door rib 1 en 2.
Dit moet sterk genoeg zijn

upload_2020-11-16_11-57-0.jpeg


De bruine buizen die u hier ziet moeten natuurlijk nog op maat gezaagd worden.
Maar voorlopig laat ik ze heel.
Kunnen eveneens dienen als meetinstrument.
Volgende stap wordt het zagen van de liggers op de cirkelzaag.
 
En maar ribben uitsnijden en fijneschuren.

upload_2020-11-22_8-3-29.jpeg


61 stuks in het totaal.
Een arbeidsintensieve handeling.

upload_2020-11-22_8-5-45.jpeg


Eerst uitsnijden en nadien schuren tot het lijntje.
Stuk voor stuk.
 

Bijlagen

  • upload_2020-11-22_8-3-36.jpeg
    upload_2020-11-22_8-3-36.jpeg
    507,7 KB · Weergaven: 176
Ondertussen zaag ik mijn liggers met mijn cirkelzaagje.

upload_2020-11-22_8-8-33.jpeg


3 op 10 mm- 13 op 10 mm- 5 op 10 mm.

De ligger 13 op 10 wordt integraal verwerkt in de onderste indekking.

upload_2020-11-22_8-12-0.jpeg


Daarop komt nog een ligger van 5 op 10 mm.
 
De balsa ribben 3 mm heb ik met een nieuw breek mes gesneden, 2 aan 2 gelijk schuren, kan bijna aan de volgende lading beginnen van de buiten vleugel
 
We gaan er mee door.
Ondertussen heb ik de onderbedekking samengesteld uit balsa planken van dikte 3mm.
We krijgen zo al een idee van de de geometry van deze vleugel.

upload_2020-11-27_0-13-44.jpeg


Nu komt het er op aan van de onderbedekking mooi af te tekenen.
Want daarop worden alle ribben gelijmd.
Met andere woorden, de onderbedekking dient als werktekening voor de montage van de ribben.
Eerst nog een ligger van 3/10mm lijmen op de geintegreerde ligger (13/10mm) in de indekking.
We maken ook van het moment ook gebruik om de luiken ven de servo's uit te snijden.
Ook wordt reeds een schuine kant geschuurd aan de vluchtboord.

upload_2020-11-27_0-16-14.jpeg
 
[QUOTE)
Als je voor de binnenste mal een Sauter 4 neemt en voor de buitenste mal een Sauter 5 dan kom je ook op wat Rick adviseert.[/QUOTE]

Zoals je kunt zien wordt het een tapse een vleugel met een respectievelijke koorde van 330mm/100mm.
Bij een tipkoorde van 100mm heb je best een iets dikker profiel om nog enige draagkracht te hebben.
In dit geval een tipprofiel van Sauter 5 (11%) geen optie.
Daarom hou ik het voor gans de vleugel op een Sauter 4 (12.5% dikte).
 
Nee, een dikker profiel is aan de tip zeker niet gewenst.
Wanneer je echt meer draagkracht wilt zou je een wat grotere welving kunnen nemen, maar dikte levert weerstand en vroegtijdig loslatingen op bij lagere Reynoldsgetallen.
In mijn eigen ontwerpen pas ik inderdaad wat extra, of in ieder geval niet minder welving toe dan bij de rest van de profielen, maar wel met wat tipverdraaiing.
 
Nee, een dikker profiel is aan de tip zeker niet gewenst.
Wanneer je echt meer draagkracht wilt zou je een wat grotere welving kunnen nemen, maar dikte levert weerstand en vroegtijdig loslatingen op bij lagere Reynoldsgetallen.
In mijn eigen ontwerpen pas ik inderdaad wat extra, of in ieder geval niet minder welving toe dan bij de rest van de profielen, maar wel met wat tipverdraaiing.
Het aerodynamisch concept van mijn vleugel benadert dit van de Austria Elefant van Fotor.
Als ik me goed herinner vloog deze kist uitstekend.
Bij deze ga ik er van uit dat mijn kist dit ook zal waarmaken.
Een Sauter 4 benadert bijna de N60 die aangewend werd voor de Elefant.
Mijn tip en wortelkoorde zijn ook bijna deze van de Elefant.
Samengevat, ik denk dat we goed zitten.
 
Back
Top