Project MONT 5000

ik blijf enorm onder de indruk van dit mooie project! De voorzijde doet mij erg denken aan de Bocian en het kielvlak komt weer bij de Ka7 en Ka13 in de buurt! Maar wat me vooral aanspreekt dat met minimale middelen een majestueuze zwever ontstaat!
Die op de koop toe nog goed vliegt.
Dit laatste was voor mij de drijfveer om hem te herstellen.
Gezien mijn zichtbeperking (glaucoom en katarakt) zal het mijn zoon zijn die er mee zal vliegen.
Nu, het bijzonderste is dat die kist terug zal vliegen.

Spijt me te horen over je 'gezichtsbeperking'; voor een modelbouwer en -vlieger wel heel sneu. :(

Geniet er van zo lang het nog kan.

Succes met de restauratie, komt helemaal goed! :thumbsup:

jan.

Spijt me te horen over je 'gezichtsbeperking'; voor een modelbouwer en -vlieger wel heel sneu. :(

Geniet er van zo lang het nog kan.

Succes met de restauratie, komt helemaal goed! :thumbsup:

jan.
Tot op 200m ging het nog deze zomer.
Maar hoger blijkt een risico.
En wanneer de MONT 5000 naar boven gesleept wordt is het al vlug het dubbele, vandaar mijn terughoudendheid.
Kwestie ook van op de veiligheid van je omgeving te denken, begrijp je?
Het is wat het is, ik kan er mee leven.

Tja ik ken het probleem ook. Al een tijdje terug dat ik op 300 m. vloog, ga het voorzichtig nog eens proberen met 3 en 4 meter zwevers...
Met een motormodel kan je best leuk op 20 of 30 meter het veld rondscheuren, maar een zwever heb je daar niet voor.

Glaucoom is medicinaal te remmen . Staar is operatief te verhelpen .maar het wordt nooit meer het oude .
Gelukkig geniet je nog en dat is het belangrijkste .

Glaucoom is medicinaal te remmen . Staar is operatief te verhelpen .maar het wordt nooit meer het oude .
Gelukkig geniet je nog en dat is het belangrijkste .

Ik moet driemaal daags oogdruppels nemen.
Het stabiliseert.
In mijn geval had ik er eerder moeten bij zijn.
Daarom raad ik elkeen aan op tij je oogdruk te laten controleren.
Mijn moeder zaliger had mij moeten verwittigen want naderhand heb ik moeten vernemen dat dit in onze genen zat.

Tja ik ken het probleem ook. Al een tijdje terug dat ik op 300 m. vloog, ga het voorzichtig nog eens proberen met 3 en 4 meter zwevers...
Met een motormodel kan je best leuk op 20 of 30 meter het veld rondscheuren, maar een zwever heb je daar niet voor.
ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zo hoog willen vliegen. Ik geniet het meeste van de belletjes die ik op geringe hoogte oppik. Ten eerste omdat die bellen nog erg zwak en klein zijn wat de uitdaging vergroot. Maar ook omdat je veel beter ziet wat het gedrag van je model is. Op grote hoogte zijn de bellen wel sterker en groter, maar of ik nou op 200 of op 300 meter vlieg maakt voor mij de beleving niet beter……..

Als sleper ga ik ook nooit hoger dan maximaal 200 meter waarbij ik vaak tegen de zweefpiloten zeg dat ze de laatste 100 meter maar zelf moeten oplossen;)

Waar ik vlieg -polderland- is de thermiek niet dik gezaaid, als je onder 200 m. blijft (de laatste keer voor mij al best hoog, voor 2m. span) beperk je jezelf flink.

Ik moet driemaal daags oogdruppels nemen.
Het stabiliseert.
In mijn geval had ik er eerder moeten bij zijn.
Daarom raad ik elkeen aan op tij je oogdruk te laten controleren.
Mijn moeder zaliger had mij moeten verwittigen want naderhand heb ik moeten vernemen dat dit in onze genen zat.
Ik ga elk jaar naar de oogkliniek en laat de oogboldruk meten . Ook omdat het helaas genetisch is doorgegeven .

5 jaar geleden lenzen ingeplant omdat cataract te erg werd om auto te rijden , alle jaren op controle nog altijd 10/10
Zie mijn zwevers na de ingreep op dubbele afstand, en hoor regelmatig van mensen die 10 à 15 jaar jonger zijn , ik zie je zwever niet meer , ik heb dan nog geen probleem om de zwever te zien en de orientatie te volgen.

Als het niet thermisch is, en de kist is er groot genoeg voor, dan wil ik wel graag zo hoog mogelijk afgezet worden. :thumbsup:

En dan lekker rustig naar beneden glijden . . . :)

Over een maand of drie, vier weer (ga ik van uit).

jan.

Ondertussen hebben we niet stil gezeten.

1746821998717.jpeg

Orgaantransplantatie reeds aangevat.

1746822063996.jpeg

Het richtingsroer wordt gefixeerd om zodoende de sturing te herstellen.

1746822112818.jpeg

Voor het richtinsroer gebruik ik Carbonlijn 27 kg.

1746822233268.jpeg

Deze wordt klemgezet met alu hulsjes die ik vastknijp en verzegel met secondelijm.

Laatst bewerkt:
Ondertussen hebben we niet stil gezeten.

Bekijk bijlage 617760

Orgaantransplantatie reeds aangevat.

Bekijk bijlage 617761

Het richtingsroer wordt gefixeerd om zodoende de sturing te herstellen.

Bekijk bijlage 617762

Voor het richtinsroer gebruik ik Carbonlijn 27 kg.

Bekijk bijlage 617764

Deze wordt klemgezet met alu hulsjes die ik vastknijp en verzegel met secondelijm.
Gaat dat goed? ik zou me kunnen voorstellen dat de vezels van de draad het niet heel fijn vinden om zo “mishandeld “ te worden. Hopelijk leidt het niet tot brosse breuk. Bij mijn lijnbesturingsmodellen vlieg ik met dyneema lijnen maar die zet ik bewust vast met een bloedknoop om breuk te voorkomen.

hierbij een voorbeeld (uit de sportvisserij):
1746826625609.jpeg

1753595033143.jpeg

Gisteren de MONT 5000 gemonteerd, afgesteld en ingevlogen.
S'morgends nog eens alles nagecheckt om dan in de namiddag tijdens het zweeftreffen in Pottes het toestel te laten invliegen door een ervaren piloot aldaar.
Gezien mijn gezichtsbeperkin was het onverantwoord om zelf aan de knuppels te zitten.

1753595313045.jpeg

Met behulp van deze plank en twee rondstalen staven heb ik het zwaartepunt op 31 % gebracht.
Dit als startwaarde wel te versraan.
Na een paar testvluchten heb bleek 33% de ideale waarde.
De kist vloog tot mijn tevredenheid terug prima.
De landingen waren met behulp van flaps down puntgaaf.
Dus, Aurectar in opperste stemming.

1753595640434.jpeg

Mijn vorige romp had een canopy in pruisisch blauw.
Dit kleur ontwikkelde bij felle zon een overdreven warmte.
Deze nu heb ik in zilver metaalkleur gespoten.
Dit kaatst een groot deel zonnestralen terug, wat de bedoeling is.
Samengevat, de MONT 5000 is terug in topconditie.
Wat begonnen is als het nabouwen van de Austria Elefant vleugel (Fotor) met een elegantere romp
kent zijn finaliteit in een bevredigend resultaat.

Back