Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Frans van zoiets moois droom ik lekker
Ik ken iemand die vanavond waarschijnlijk moeilijk in slaap zal komen.....

Bekijk bijlage 357923

Bekijk bijlage 357920

Bekijk bijlage 357922

Bekijk bijlage 357921

Reeduino van Phil Green. 8 kanalen.
Met trim, uitslag instellen, Servo snelheid, reverse, multiplex 2.4GHz

Frans vraagje, je geeft aan dat je een Reeduino van Phil Green gebruikt, betekent dit dat je deze compleet bij Phil koopt of gebruik je de software van Phil?

Groetjes Jan

Gebruik de software van Phil.
Programmeren van een Arduino is niet moeilijk.
Phil beschrijft heel duidelijk hoe de software in te stellen.

Probeer de Mini Pro Strong te krijgen. Aliexpress. Kan een beetje moeilijk zijn nu dat half China zo beetje thuis zit.
Dat bordje is mooi klein en is heel handig met de aansluitpennetjes.
Bestel ook een USBASP programmeer kabel met verloopje.

In het algemeen raad Phil aan om je Arduino met USBASP In-Circuit Programming te programmeren, zie HIER mijn ervaringen daarmee.

Edit: Frans was me voor.....

Waarschijnlijk hebben de trims van de hoogte en gas functie een eigen potmeter.
In de beschrijving van Phil staat hoe je dit moet aansluiten. Heb je wat weerstandjes voor nodig.
Controleer de werking van de potmeters eerst even met een ohm meter.
Die van mijn zender waren vuil, heb ze schoon gemaakt. Ik kon ze redelijk makkelijk open maken.

ook ik ga toch maar mijn antiek ombouwen , deze kwam ik nog niet zo lang geleden ergens bij de kringloop tegen. de verkoper keek wat raar bij mijn ronde dansje en snapte ook niks van mijn brede grijns toen hij de prijs noemde. Maar voor de prijs van twee koffie zonder gebak kon ik hem niet laten liggen ;-)
IMG_2334.jpeg

Waarschijnlijk hebben de trims van de hoogte en gas functie een eigen potmeter.
In de beschrijving van Phil staat hoe je dit moet aansluiten. Heb je wat weerstandjes voor nodig.
Controleer de werking van de potmeters eerst even met een ohm meter.
Die van mijn zender waren vuil, heb ze schoon gemaakt. Ik kon ze redelijk makkelijk open maken.

Frans ga ik zeker doen, kan ik het schema voor het aanpassen van trim potmeters, op de site van Phil vinden.
gr Jan

ook ik ga toch maar mijn antiek ombouwen , deze kwam ik nog niet zo lang geleden ergens bij de kringloop tegen. de verkoper keek wat raar bij mijn ronde dansje en snapte ook niks van mijn brede grijns toen hij de prijs noemde. Maar voor de prijs van twee koffie zonder gebak kon ik hem niet laten liggen ;-)Bekijk bijlage 358036
Ik ga ook alle kringloopwinkels in Nederland afstruinen!
Je had eigenlijk moeten afdingen:p:p:p

In de Zipfile onderstaande STL bestanden.
Een steuntje voor het Pro Mini Strong bordje.
Antenne voet met bevestigingsring voor 2.4 GHz antenne (MPX)
Steuntje voor 2.4GHz module in een Seventy Nine Kraft
Steuntje.png
ring kraft.png
Antennevoet kraft.png
steuntje 2.png

Bijlagen

ook ik ga toch maar mijn antiek ombouwen , deze kwam ik nog niet zo lang geleden ergens bij de kringloop tegen. de verkoper keek wat raar bij mijn ronde dansje en snapte ook niks van mijn brede grijns toen hij de prijs noemde. Maar voor de prijs van twee koffie zonder gebak kon ik hem niet laten liggen ;-)Bekijk bijlage 358036
Ik heb t.z.t wel een sketch voor je, waarmee je dit ding volledig kunt benutten. 1 x propo - of tip-tip, dat maakt niet uit- op richting en het knopje voor de rest....

ook ik ga toch maar mijn antiek ombouwen
HIER is een topic over een 3-kanaals zender gebaseerd op een DigiSpark bordje, lijkt me zeer geschikt voor jouw Digimac. Ik heb ervaring ermee voor het ombouwen van een 3-kanaals antiek Robbe zendertje, maar er zit ook een mogelijkheid in voor drukknop bediening om hoogte en gas in single channel style te bedienen.

Verder ben ik bezig met het aanpassen van de code om een soort auto-trim te bewerkstelligen, waarbij je op basis van de knuppel-positie waarmee je het toestel in getrimde toestand wilt kunnen vliegen, door het indrukken van een (tweede) knop deze positie (letterlijk) on-the-fly kunt omzetten als een middenstand-calibratie, waardoor je de knuppel kunt loslaten en het toestel getrimd verder vliegt. Maar ik moet e.e.a. nog testen, dus watch this space.

Kan het allemaal niet volgen maar...hoeft ook niet...Bruno en HenkB zijn net binnen en Bruno heeft nu achter onze 1 kanaals een kassie met trim en ompool gemaakt...We kunnen nu bij alle modellen rucksichloss servo's en aansturingen inbouwen..

Dag Bruno,
Bedoeling is een coxje of dieseltje en dan hoog/laag op de linker knuppel. Ben druk bezig de linker knuppel aan te passen. Komt goed. Ook al lekker wat ruimte gecrëerd, print eruit, batterij box weg.
Daarnaast een gas handel op de achterzijde zoals je vroeger bij "single stick" zenders op de zijkant zag, voor een electro retro kistje (toekomst) o.i.d.[emoji854][emoji6]
Gr. ReNe.Bekijk bijlage 350489Bekijk bijlage 350490

Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app

Net zoals bij Rene staat de ombouw van een Robbe Kompakt ook op de lijst om te doen. En ja ook hier die tweede stick met nogal curieuze trim. Onlangs van Gerhard een lege Kompakt gekregen. Simpel dus, de "gewone" stick eruit en monteren in de om te bouwen zender. Nou niet dus.

Beide sticks gedemonteerd en de verschillen gezocht. Dat viel wel mee. Na wat gepuzzel bleken 2 onderdelen nodig te zijn voor de ombouw naar "normale" trim.
3D modellen getekend en 3D geprint.

Na een half uurtje pielen is de transformatie bijna gereed.
Links de twee nieuwe en rechts onder de oude onderdeeltjes.

IMG_20200309_192343399.jpg

Nu nog een nokje maken voor de veren t.b.v. de middenpositie van de stick.
Maakt drie nieuwe onderdelen. Oh ja en twee korte pennetjes.

IMG_20200309_192518394.jpg

Succes, de stick is gereed en de trim werkt " normaal".
Het derde onderdeeltje voor de middenpositie van de stick zit er ook op.
Moest het hier en daar wat bijwerken zodat het goed paste. Toch maar de SW file aanpassen. Gelijk maar wat breder maken tegen verdraaien.

IMG_20200310_173815349.jpg

IMG_20200310_173825979.jpg

Back