Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Laat ik nu nog toevallig een mpx hfmx m-link module hebben rondslingeren. En nee, niet op stel en sprong. Heeft tijd. Moet eerst nog wat passende modellen (saper 13) afbouwen.

Vandaag weer succesvol met de Poly Prop zender gevlogen. Maar er zijn wat aanpassingen doorgevoerd.Phil Green heeft een verbeterde versie van zijn "nieuwe" software uitgebracht. Die staat nu met een paar aanpassingen op de Arduino in de zender.

Ook de Robbe RASST 2.4 GHz module is vervangen door een Jeti 2.4 GHz module. Zo kan ik met toestellen vliegen zonder de ontvanger te wisselen. Maar wil deze toestellen ook kunnen vliegen met m'n Jeti DC-24. Daar liep k tegen een probleem aan. De Poly Prop zender genereert kortere servo-impulsen. De standaard servo-uitslag op de Jeti zender is dus groter dan op de Poly Prop zender. Gelukkig bleek dit in de software gemakkelijk aan te passen. Kan nu ook de Poly Prop zender gebruiken als leerlingzender en de DC-24 als leraarzender. Alle telemetrie blijft zo behouden en wordt geregistreerd in de DC-24.

Ook gemerkt dat de oude potmeters niet zo lineair zijn.Dat leid tot een verschoven middenpositie van de servo's. De nieuwe software van Phil Green compenseert dit door de middenpositie in de calibratie mee te nemen.

DSC_3426.JPG

Al weer ff geleden maar wel verder.[emoji56]
De knuppels zijn nu gelijk, tijdens ombouw veel respect gekregen hoe mechanisch een enkele potmeter voor zowel trim als "knuppel" sturing spelings vrij werd uitgevoerd. De 2.4G fasst zend module is in het achterdeksel geplaatst, de antenne bovenop. Een 5 polig connector t.b.v. lipo laden. Nu druk met het derde kanaal, "gas" via achterzijde d.m.v. hevel ala trim hevel met grotere slag + "verdiepte" mechanische trim. Hiervoor een "oud" Walkera zendertje gesloopt. Alle onderdeeltjes zonder kruis tafeltje of draaibank "gefreubelt". Het abs (?) Polistyrene achtige materiaal laat zich uitstekend "lassen" m.b.v. "Zap a gap" seconde lijm, m'n favoriet. Het Walkera zendertje heeft ook een mooi verdeel bordje, misschien kunnen we dat ook nog gebruiken...[emoji848][emoji6]
20200122_003627.jpeg
IMG-20200201-WA0004.jpeg
20200131_183052.jpeg
IMG-20200201-WA0001.jpeg
IMG-20200201-WA0006.jpeg
IMG-20200201-WA0008.jpeg
IMG-20200201-WA0010.jpeg

Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app

De belangrijkste onderdelen zijn binnen. De Arduino en het bordje (shield) waar de Arduino op geplaatst wordt. Heb gekozen voor een Arduino Nano en een wat grotere shield waar alle aansluitingen van de Arduino op headers aanwezig zijn. Deze: https://www.hobbyelectronica.nl/product/arduino-nano-shield/

De Arduino Nano is op twee verschillende manieren te programmeren. Via een USB aansluiting en via een USBasp programmer. Achteraf blijkt deze keuze een gelukkige te zijn geweest. Maar daar over later meer.

Als eerste zijn op alle potmeters en schakelaars servosnoertjes gesoldeerd. De servostekkers passen op de headers op de shield. Op het shield moeten twee draadbruggen worden aangebracht, een printspoor worden onderbroken en nog een header worden gesoldeerd.

Nu kan de Arduino op de shield worden geplaatst. Na het aansluiten van een 2 S LI-Po als voedingsbron knipperde er een LED op de Arduino ten teken dat deze werkt. Om de Arduino te kunnen programmeren is het Windows-programma Arduino IDE nodig. Voor Windows 10 kan dit uit de Windows Store worden gedownload. Voor het programmeren van de Arduino wordt, om voor mij onduidelijke redenen, aanbevolen gebruik te maken van een USBasp programmer. Helaas krijg ik deze programmer met geen mogelijkheid aan de gang. Daarom teruggevallen op het programmeren via de USB-poort op de Arduino. Dit ging probleemloos. Als eerste het programma zoals dit is te vinden via de de Single Channel site is te vinden gebruikt. Later zijn hier wijzigingen op nodig i.v.m. de 2.4 GHz module die ik gebruik.

Vervolgens alle servostekkertjes op de juiste headers aangesloten en het bordje zonder de 2.4 GHz module weer aangesloten op de LiPo. Je ziet een LED continue branden op de Arduino, maar of het werkt, geen idee.

Nu moeten alle potmeters worden gecalibreerd. Dit is een eenmalige handeling. De zender wordt met ingedrukte druktoets ingeschakeld. De sticks en de twee extra kanalen (schuifjes) worden inclusief de trim naar de uiterste posities bewogen.

Om de werking te controleren is op de kabel naar de 2.4 GHz module een oscilloscoop aangesloten. Dan is er een mooie pulstrein te zien. Een goed uitgangspunt om verder te gaan.

Bekijk bijlage 343434

Programmeren van een arduino zonder usb kan ook met een tweede arduino met usb en een simpel kabeltje, hierover is voldoende info te vinden zoek op arduino as isp programmer

Vandaag een extra Arduino Nano gekocht om wat te experimenteren. Heb nu het uploaden met een USBasp programmer aan de praat.Dat het eerst niet werkte lag aan een verkeerde keuze van de (vele) instellingen. Wat wel opvalt is dat een met de USBasp programmer naar de Arduino Nano verzonden programma aanzienlijk sneller start.dan een via de USB aansluiting van de Arduino Nano verzonden programma.

Via usb programmeren werkt met een bootloaderop de arduino, die bootloader moet eerst opstarten bij programmeren via isp heb jede bootloader niet nodig en start het programma meteen

Klopt... Het uploaden naar de Arduino met een USBasp programmer gaat inmiddels probleemloos.

Klopt... Het uploaden naar de Arduino met een USBasp programmer gaat inmiddels probleemloos.

Kennen jullie dit project? Ik heb een aangepaste versie gemaakt voor de nieuwere arduino IDE om de compiler fouten eruit te halen, voor mijn 35 mhz mpx combi 90 de optie toegevoegd positieve/ negatieve puls, is een zeer flexibele versie, ik ken de software waar jullie mee werken nog niet. Heb de aangepaste versie ook aangeboden aan de auteur maar geen reactie

Bedoel je de software van Phil Green? Die heeft in december 2019 een nieuwe versie van zijn software uitgebracht, waarvan inmiddels al een verbeterde versie is verschenen. Deze versie is heel flexibel met opties voor b.v. positieve en negatieve impulsen en verschillende kanaalvolgordes. Deze versie heb ik in gebruik. Heb wel kleine aanpassingen voor persoonlijk gebruik doorgevoerd.

Kennen jullie dit project? Ik heb een aangepaste versie gemaakt voor de nieuwere arduino IDE om de compiler fouten eruit te halen, voor mijn 35 mhz mpx combi 90 de optie toegevoegd positieve/ negatieve puls, is een zeer flexibele versie, ik ken de software waar jullie mee werken nog niet. Heb de aangepaste versie ook aangeboden aan de auteur maar geen reactie

Sorry er was iets fout gegaan met de link toevoegen ik bedoelde http://www.reseau.org/arduinorc/ heeft ook modelgeheugens

Ook ik werd aangestoken door dit draadje.
Vroeger altijd al deze zender willen hebben maar toen ik het geld ervoor had was deze al weer verouderd.
Met dank aan een aantal forumleden Frans, Nico, Corrien voor de technische ondersteuning en Bruno voor het aanpassen van het programma!

De 3D print met de modules, in dit geval het board van Phil Green en een Jeti module.
r1l.JPG

De buzzer en het 5e kanaal meteen geintergreerd.
r2l.JPG

De zender klaar voor gebruik. Een serie dip switches voor wat instellingen (gebeurt nu ook door Phil) en een kleine potmeter voor de hoeveelheid combi switch..
r3l.JPG

en daar blink ie dan…. voltmeter werkt ook naar behoren.
r4l.JPG

en de 2 schakelaars voor ontkoppel haak en combi switch
r5l.JPG

een de laadstekker voor de 2 li-ons (met balancer aansluiting)
r6l.JPG

Nico schreef : Zien we je nu in Zwolle? => dat is mijn eerste weekend thuis tussen een aantal wedstrijden.

Bruno : de plaatjes? daar wordt aan gewerkt op dit moment

Back