Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nee,niet alles hoor.
De microprop en mpx hebben een ander baasje..
Ik vond nog wat..ik denk heel oud graupner.
Liefhebbers??
Bekijk bijlage 351454 Bekijk bijlage 351455 Bekijk bijlage 351456
De belangrijkste onderdelen zijn binnen. De Arduino en het bordje (shield) waar de Arduino op geplaatst wordt. Heb gekozen voor een Arduino Nano en een wat grotere shield waar alle aansluitingen van de Arduino op headers aanwezig zijn. Deze: https://www.hobbyelectronica.nl/product/arduino-nano-shield/
De Arduino Nano is op twee verschillende manieren te programmeren. Via een USB aansluiting en via een USBasp programmer. Achteraf blijkt deze keuze een gelukkige te zijn geweest. Maar daar over later meer.
Als eerste zijn op alle potmeters en schakelaars servosnoertjes gesoldeerd. De servostekkers passen op de headers op de shield. Op het shield moeten twee draadbruggen worden aangebracht, een printspoor worden onderbroken en nog een header worden gesoldeerd.
Nu kan de Arduino op de shield worden geplaatst. Na het aansluiten van een 2 S LI-Po als voedingsbron knipperde er een LED op de Arduino ten teken dat deze werkt. Om de Arduino te kunnen programmeren is het Windows-programma Arduino IDE nodig. Voor Windows 10 kan dit uit de Windows Store worden gedownload. Voor het programmeren van de Arduino wordt, om voor mij onduidelijke redenen, aanbevolen gebruik te maken van een USBasp programmer. Helaas krijg ik deze programmer met geen mogelijkheid aan de gang. Daarom teruggevallen op het programmeren via de USB-poort op de Arduino. Dit ging probleemloos. Als eerste het programma zoals dit is te vinden via de de Single Channel site is te vinden gebruikt. Later zijn hier wijzigingen op nodig i.v.m. de 2.4 GHz module die ik gebruik.
Vervolgens alle servostekkertjes op de juiste headers aangesloten en het bordje zonder de 2.4 GHz module weer aangesloten op de LiPo. Je ziet een LED continue branden op de Arduino, maar of het werkt, geen idee.
Nu moeten alle potmeters worden gecalibreerd. Dit is een eenmalige handeling. De zender wordt met ingedrukte druktoets ingeschakeld. De sticks en de twee extra kanalen (schuifjes) worden inclusief de trim naar de uiterste posities bewogen.
Om de werking te controleren is op de kabel naar de 2.4 GHz module een oscilloscoop aangesloten. Dan is er een mooie pulstrein te zien. Een goed uitgangspunt om verder te gaan.
Bekijk bijlage 343434
Vandaag een extra Arduino Nano gekocht om wat te experimenteren. Heb nu het uploaden met een USBasp programmer aan de praat.Dat het eerst niet werkte lag aan een verkeerde keuze van de (vele) instellingen. Wat wel opvalt is dat een met de USBasp programmer naar de Arduino Nano verzonden programma aanzienlijk sneller start.dan een via de USB aansluiting van de Arduino Nano verzonden programma.
Klopt... Het uploaden naar de Arduino met een USBasp programmer gaat inmiddels probleemloos.
Kennen jullie dit project? Ik heb een aangepaste versie gemaakt voor de nieuwere arduino IDE om de compiler fouten eruit te halen, voor mijn 35 mhz mpx combi 90 de optie toegevoegd positieve/ negatieve puls, is een zeer flexibele versie, ik ken de software waar jullie mee werken nog niet. Heb de aangepaste versie ook aangeboden aan de auteur maar geen reactie