Ogar, monster in de lucht...of...

Brutus, het waren 2 leuke maanden:bye:
Absoluut! Een avontuurlijke 2 maanden ook.
weet niet of je afgelopen dagen nog hebt gevlogen...
Jazeker!
Die had vanwege de dikke poolse dame wat aandacht tekort, en dat heb ik de laatste anderhalve week zo goed mogelijk goedgemaakt...
We missen je nu al maar een goede vaart Brutus.
Ik kom terug hoor! En de dikke dame gaat heus niet op de plank liggen wegkwijnen als ik weer thuis ben.
 
:offtopic: Stelletje haantjes! :D:D:D ;)
Neuh... D. is mijn meest recente leerling, en ik probeer altijd mijn stijl van lesgeven aan te passen aan datgene waar de leerling het beste op reageert.
D. reageert grappig genoeg (ondanks dat ie er een beetje een hekel aan heeft, of in ieder geval heel overtuigend doet alsof) heel erg goed op de stijl van "plompverloren voor het blok zetten"... :D :D :D

Toen ik hem leerde landen, deden we eerst gewoon de circuitjes en de aanvluchtjes, maar als ik van te voren zeg "de volgende keer rond probeer je maar te landen" dan wilde dat niet. Werd ie zenuwachtig van.
Dus heb ik op gegeven moment onaangekondigd en zonder verdere waarschuwing of uitleg bij een willekeurige low pass op 1 meter hoogte boven het veld gezegd dat hij het niet moest flikken om dat gas weer open te zetten...

Dat werkt niet bij iedere leerling (dus dan passen we de instructie aan), maar dit pakte heel goed uit. En dus jut ik hem nu ook een beetje op :D :D :D
 
Laatst bewerkt:
wat oefenen met snelheid op bouwen en totaal uit het niets 'geef maar vol up' zal me ook nog wel even bij blijven :hammer:. Grappig genoeg hoorde ik de eerste keer dat ik mijn calmato landde bert zijn stem in mijn hoofd: 'èèèèn zet 'm maar neer.' heb iig iets van de lessen onthouden :D
 
Laatst bewerkt:
Brutus, het waren 2 leuke maanden:bye: weet niet of je afgelopen dagen nog hebt gevlogen... maar aankomende 2 maanden heb je vliegvrij:rofl:

Gr.Peter

A Propos, Peter, voor wanneer is de re-maiden van jouw Ogar geplanned?
 
IMG-20201027-WA0003.jpg
Ton uit Oss heeft besloten om de remkleppen te vervangen electrische kleppen.
 

Bijlagen

  • IMG-20201027-WA0005.jpg
    IMG-20201027-WA0005.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 119
Ik heb, meer voor de leerzaamheid dan het algemeen nut, de Ogar voorzien van een pitotbuis en een vario/hoogtemeter, gewoon omdat ik meer details wil weten van "vliegen"...
Ik bedoel: ik weet wel ongeveer hoe dat werkt met overtrekken en zo, en stijg/daalsnelheid, maar ik wil gewoon getallen weten, zodat ik wat beter uit de voeten kan met, om maar eens wat te noemen: hoe efficiënt word vermogen in hoogtewinst omgezet. Hoe verhoudt theoretische spoedsnelheid zich met werkelijke snelheid, en überhaupt, hoe bruikbaar is bijvoorbeeld een overtrek-waarschuwing via telemetrie.

Dus in de neus van de Ogar zit nu dit:
IMG_20201030_192008.jpg


Jawel, een heuse pitot-buis.
Ik heb er voor gekozen om een messing busje in de neus te lijmen en daar de pitotbuis in te schuiven, om reden dat het "instrument" dan makkelijk over te plaatsen is naar een ander toestel, maar meer nog, om de buis naar binnen te kunnen schuiven tijdens transport, want ik denk wel dat je dat ding niet moet beschadigen.

Ben benieuwd of ik hier iets van leer, of dat het uiteindelijk alleen maar een gimmick blijkt te zijn.

Als het werkt met die overtrek-waarschuwing, dan is het plan om dit ook in de BigLift te zetten, niet als overtrekwaarschuwing, maar als low-speed alarm tijdens slepen, sommige zwevers beginnen namelijk vervelend te doen bij snelheden waarbij de BL zelf zich nog kiplekker voelt...
De bedoeling is, dat alarm (in de zender programmering) aan de sleephaak te koppelen, zodat ik er tijdens gewoon vliegen niet door lastig gevallen word....
 
Laatst bewerkt:
Sensors zijn geïnstalleerd.
IMG_20201031_114855.jpg

Pitotbuis uitgeschoven

IMG_20201031_114905.jpg

Pitotbuis ingeschoven.

De hoogtemeter is niet zichtbaar, die ligt in een stukje schuim achter de twee servo's links.

Aangenaam verrast over de hoogtemeter in die zin, dat gewoon het model oppakken onmiddelijk zichtbaar was zowel in verticale snelheid als hoogte, ding geeft echt gewoon veranderingen van 10 cm min of meer accuraat weer.
Maar dat heeft als nadeel dat het ding ook reageert op de meteorologische luchtdrukveranderingen: na een minuutje prutsen was de hoogte van nul naar 2 meter opgelopen, blijkbaar hebben we toenemende luchtdruk :D :D :D

De pitotbuis werkt ook goed: de Föhn er voor gehouden gaf zomaar een snelheid van 40 km/u en dat geloof ik wel ongeveer. Wat jammer is, is dat de nulsnelheid niet echt nul is, maar wat tussen de 0 en 7 km/u op en neer zweeft. Moet zeggen, dat de nauwkeurigheid op nul cijfers achter de komma instellen, en het signaalfilter activeren de uitlezing wel gewoon stabiel maakt, maar nog steeds niet "nul" als de kist in de huiskamer op een standaard staat...

Nou ja, daar valt wel mee te leven denk ik, en anders maar even kijken of er calibratie mogelijkheden zijn.

Voor alsnog heb ik weer wat "speelgoed" om te kijken of ik daar wat van opsteek... :yes:
 
Nou... ik denk dat ik daar minstens een pick-up truck of iets anders met een open laadbak voor nodig heb, want ik denk dat de luchtstroom om de auto heen de meting behoorlijk beïnvloed...
Maar ik weet niet of de exacte snelheid zo belangrijk is... Ik denk dat de herhaalbaarheid van de metingen belangrijker is: Het is minder belangrijk dat de overtreksnelheid zusveel of zoveel is, het is voor mij althans belangrijkER dat de overtrek altijd bij ongeveer dezelfde indicated airspeed plaatsvind. Anders heb ik er nog niks aan, als ik op mijn metertje kijk en die overtrek alsnog als een verrassing komt.

Zo heb ik dat op school geleerd bij instrumentenleer: Het maakt niet uit wat een instrument aangeeft, als het maar altijd bij dezelfde omstandigheid ook hetzelfde getalletje aangeeft. Corrigeren kun je altijd nog, als de meting maar herhaalbaar is.
 
Hij zou voor de auto de lucht op moeten pikken.
Heb je een motorfiets?
Dan zou ik hem over het stuur hangen en gaan rijden, een motor drukt minder lucht voor zich uit en dus heb je een schonere meting.

GJ
 
Heb je een motorfiets?
Ja... maar dat is er een met volle kuip, dus daar leg je niet zomaar iets over het stuur...
(En het ding heeft in geen twee jaar gelopen, zal nog wel even wat werk kosten om dat ding aan de gang te krijgen).

Ik denk dat ik voorlopig maar even er op vertrouw dat die Föhn inderdaad ongeveer 40 km/u lucht uitblaast. En anders hang ik er een keer een GPS bij in, en vlieg ik een stukje voor de wind en tegen de wind, dan weet ik het ook...

Waar ik mij op dit moment, gek genoeg, drukker over maak, is of mijn hersens makkelijker met knopen dan met km/u overweg kunnen... Raar he? Wat nog raarder is, is dat ik daar nog niet over uit ben... :p
 
Als je nou de stallspeed van het model weet kan je daar in de landing met de pitotpijp mooi gebruik van maken.
Eventueel aan het gas koppelen, dat heb ik wel eens bij turbinekisten gezien.

GJ
 
Zit er iets in de knoop zeker :hammer:
Doordenkertje! I like that...
Als je nou de stallspeed van het model weet kan je daar in de landing met de pitotpijp mooi gebruik van maken.
Iets dergelijks was ik wel van plan ja. De Taranis kent een "damesstand" (trilfunctie) en ik was wel van plan zoiets te gebruiken.
Koppeling met het gas lijkt me minder geschikt, je wilt op een gegeven moment toch kunnen landen.

Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat doe, want als je dat niet goed doet, betekent het ook dat je tijdens warmdraaien, taxiën en dergelijke met zo'n trilding in je handen staat.
De lage snelheidswaarschuwing voor het slepen (voor de BigLift, niet voor de Ogar), ligt behoorlijk hoger dan de stall snelheid, en kan ik in de zender koppelen aan dat de sleephaak gesloten is, maar ik moet even denken over de overtrekwaarschuwing. Mischien een waarschuwing die alleen tussen, bij voorbeeld "vlak boven stall" tot aan stall actief is, en daaronder niet.
Dan krijg je in de start ook een melding dat je voldoende snelheid hebt, dan gaat tijdens de acceleratie heel kort even de zender trillen.

Nogmaals, het is allemaal grotendeels spielerei, maar wel leuk om er over na te denken wat nu gaat werken en wat niet.
 
Met een logical switch kun je die stallwarning waarschijnlijk wel zinnig aan en uit schakelen. Alleen als h > 5 m bijvoorbeeld.
De hoogtemeter in mijn grx-8 ontvangers blijft vaak wat verlopen. Ik heb daar standaard een reset switch voor geprogrammeerd
die ik handmatig tussen vluchten even activeer.
 
Die hoogtemeters verlopen waarchijnlijk gewoon vanwege de meteorologische verandering van luchtdruk.
Deed die van mij bij het testen en instellen ook. Gistermiddag zag ik ongeveer 1 meter per minuut verloop.
Big deal, zit je er na een kwartier 15 meter naast... Is in de echte luchtvaart met barometrische hoogtemeters ook zo...

Maar dat is dus ook gelijk een reden om die stallwaarschuwing niet aan de hoogte te koppelen. Want als je een middag met dalende luchtdruk hebt, krijg je na dat kwartiertje vliegen dus pas een waarschuwing als je reeds 10 meter inder het maaiveld zit...
Wat ik al zei, ik denk dat ik gewoon de stallsnelheid op zoek, en de waarschuwing actief maak van stallsnelheid tot 5 km er boven of zo.
Ik bedoel, lager dan de stallsnelheid is die waarschuwing overbodig. Als je dan nog niet in de gaten hebt dat er iets mis gaat helpt er niks meer want dan val je al...
Mischien is 5 km te weinig marge, maar dat is dus iets wat ik veilig op 100 meter hoogte kan uitzoeken.

Gelijk maar even doorgepakt, en ook een pitotbuis onder de BigLift gehangen.

IMG_20201101_010336.jpg

Ik zag het niet zitten om de neuslijst open te slopen, ook al omdat de telescopische plaatsing zoals in de ogar neus, hier niet mogelijk is (hoe peuter je dat ding weer naar voren als je er niet bij kan?). Dus maar aan de strut. Ik hoop alleen dat hij voldoende ver van de propwash zit (ongeveer 15 cm buiten de propcirkel)

IMG_20201101_010330.jpg

De reparatie was reeds aanwezig toen ik de BL kocht, daar heb ik maar gebruik van gemaakt om de drukslangen door de vleugel te leiden. Zaagtandjes op een lang stuk 8 mm buis aangebracht, en in de boormachine een "kanaal" door de ribben geboord. Ging vlekkeloos.

IMG_20201101_010347.jpg

De verschildruksensor vlak bij de vleugelwortel in de romp geplaatst.
Twee slangetjes die opgestoken en losgetrokken moeten worden tijdens opbouwen en afbreken, het is niet anders...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top