Don't need no stinkin' 'elpers no mo', yessiree, I don't...
Wat ook wel erg prettig is, is dat de motor na een uurtje of drie looptijd, zo langzamerhand zijn inwendige "ex-gloeiplug viezigheid" kwijt begint te raken: de hoeveelheid prut op het kielvlak neemt zienderogen af, en waar tot nog toe na een vlucht de prop redelijk vervuild was met donkere viezige olie, is die nu rond de tips wat "nattig" van redelijk schone olie.
Dat is meer een "brandstofmotor-dingetje", en mogelijk niet zo interessant voor de pure zwevers of de electro-fanaten onder ons, maar ik persoonlijk vind het ERG prettig... Niet vanwege het schoonmaakwerk, want het maakt geen drol uit of ik nu wat vieze olie of wat schone olie van een kist moet poetsen (de hoeveelheid werk is hetzelfde), maar gewoon omdat het aantoont dat ook deze toepassing (duwopstelling en langzaam vliegend) goed werken kan. En DAT is prettig...
Wat ook wel prettig was: ik was er gisteren aanvankelijk met mijn kop niet goed bij, en verklootte de eerste nadering, was bang met een vleugel in het hoge gras aan de overkant van het veld terecht te komen met een radslag als gevolg, en maakte een doorstart terwijl ik al aan de grond was. En dat ging probleemloos: Motor reageerde goed, vermogen was voldoende om de kist van de grond te trekken en vlot naar een meter of 15 te laten klimmen.
Dat ik daarna de er op volgende landing alsnog verklootte, lag aan mij en mag de pret niet drukken. Dat heeft ie wel overleefd...